Polemika
kolem
letounu
L-159
pokračuje
Pro
AeroVodochody
je
prý
tragédií,
že
se
případ
letadla
přetřásá
v
tisku
Praha
(gag)
-
Víceúčelový
letoun
L-159,
který
vzniká
v
Aeru
Vodochody,
odborníci
označují
za
ojedinělý
projekt,
na
němž
může
Aero
i
ČR
značně
vydělat
-
ať
již
jde
o
dolarový
příliv,
přežití
leteckého
průmyslu,
zachování
desítek
tisíc
pracovních
míst,
nebo
získání
zahraničních
technologií.
Polemika,
jež
se
kolem
L-159
rozvinula,
souvisí
podle
leteckých
odborníků,
ale
i
pracovníků
ministerstva
průmyslu
s
výběrem
dodavatele
na
elektroniku
do
L-159.
S
ovlivněním
výběru
má
pak
podle
kriminalistů
na
hospodářskou
korupci
co
do
činění
i
pokus
podplatit
náměstka
ministra
obrany
M.
Kalouska
pracovnicí
firmy
Eagle
Group
V.
A.,
která
v
ČR
zastupuje
izraelskou
zbrojovku
Elbit.
Aeru
se
kromě
Elbitu
nabídly
i
dvě
americké
firmy
Rockwell
a
AlliedSignal
.
Ředitel
Aera
Z.
Chalupník
se
netají
orientací
na
Elbit,
který
ho
prý
po
ztrátě
kontraktů
na
Východě
naučil
chodit
po
západních
trzích.
Z
materiálů,
které
LN
získaly,
vyplývá,
že
Elbit
je
špičkovou
firmou
s
vlivem
v
jihovýchodní
Asii.
Jeho
avioniku
odmítají
arabské
země,
kam
Aero
už
dodává.
Kompatibilita
elektroniky
Elbitu,
který
jí
chce
vybavit
i
ostatní
typy
strojů
z
Aera,
s
NATO
je
nejednoznačná.
V
neprospěch
Rockwellu
-
v
jeho
nabídce
jsou
i
britské
a
italské
firmy
-
hovoří
obavy,
že
tento
gigant
(významně
se
podílí
na
modernizaci
starších
letounů)
zlikviduje
Aero.
Američané
však
mají
zájem
pouze
o
projekt
L-159,
což
spolupráci
Aera
s
Elbitem
nevylučuje.
Pro
Rockwell
hraje
to,
že
jeho
elektronika
je
kompatibilní
s
NATO,
přijatelná
je
i
pro
dosavadní
trhy
Aera,
s
reálnou
možností
dodávat
L
159
do
postkomunistických
i
jiných
evropských
zemí
a
za
oceán.
Pro
Aero
je
prý
tragédií,
že
se
L-159
přetřásá
v
tisku.
Na
druhé
straně
se
však
začínají
šířit
fámy,
že
v
ČR
jsou
zakázky
zadávány
jako
v
banánových
republikách
a
ne
v
nezaujaté
soutěži,
k
níž
se
přiklánějí
ministerstva
hospodářství
a
obrany.
O
korupci
na
poslední
straně
-
Generálové
podléhali
nabídkám