Zvláštní
školy
bývají
využívány
jako
sběrny
pro
romské
děti
bez
ohledu
na
jejich
intelekt
Plzeň
(vet)
-
Zvláštní
školy
bývají
využívány
jako
sběrny
pro
romské
děti,
které
by
z
hlediska
mentální
úrovně
mohly
chodit
do
škol
normálních.
Nezřídka
jsou
však
těžko
zvladatelné,
a
tak
naznačuje-li
jejich
psychologický
posudek
alespoň
minimální
předpoklad
pro
přijetí
do
zvláštní
školy,
jsou
do
ní
převedeny.
Intelekt
mnohých
je
pak
vyšší
než
u
dětí
skutečně
postižených.
Prosazují
se
na
jejich
úkor,
stavějí
se
do
role
kápa
a
někdy
i
šikanují.
Navíc
ztěžují
práci
pedagogů
s
těmi,
kteří
zvýšenou
péči
skutečně
potřebují.
Z
jedné
školy
tohoto
typu,
kde
bývalo
na
300
žáků,
jsou
v
Plzni
dnes
tři,
takže
koncentrace
není
tak
veliká,
říká
ředitel
zvláštní
školy
v
Podmostní
ulici
Jaromír
Hupač.
Soustředit
ve
škole
jen
typicky
mentálně
retardované
děti
je
v
současných
podmínkách
prakticky
neřešitelné.
Školy
totiž
získávají
peníze
podle
počtu
žáků.
A
tak
na
jedné
straně
je
v
jejich
zájmu
jich
mít
dostatek.
Na
straně
druhé
ani
běžné
školy
se
nezbavují
svých
svěřenců
s
nadšením.
Učiní
tak
většinou
až
tehdy,
začínají-li
jim
dělat
ve
třídách
potíže,
dodává
J.
Hupač.
Zejména
u
romských
chlapců
a
dívek,
jichž
je
v
této
škole
60
až
70
procent
ve
třídě,
je
dalším
vážným
problémem
záškoláctví.
Řeší
tady
kolem
padesáti
případů
ročně.
Poruší-li
rodiče
zákon
a
nezajistí
školní
docházku
svých
dětí,
řeší
to
nejdříve
s
malou
účinností
přestupková
komise,
později
pak
soud,
který
může
rozhodnout
o
svěření
dítěte
do
ústavní
péče.
Celý
proces
je
však
příliš
zdlouhavý.
Nakonec
žák
nechodí
do
školy
třeba
dva
roky.
Soudy
jsou
zavaleny
závažnějšími
trestnými
činy.
Částečně
tuto
problematiku
řeší
nový
školský
zákon.
V
jeho
návrhu
je,
že
žák
může
po
vzájemném
souhlasu
a
dovršení
určitého
věku
ukončit
školní
docházku
dříve
než
po
devíti
letech,
uvádí
J.
Hupač.
Komplexní
projekt,
jak
prospět
zvláštnímu
školství,
v
Plzni
neexistuje.
Školy
jdou
vlastní
cestou.
ZvŠ
v
Podmostní
ulici
vsadili
na
rozvoj
schopností,
které
jsou
zdejším
dětem
blízké.
Letos
začne
například
s
rozšířenou
hudební
výchovou
při
skupinovém
vyučování
sedmé,
osmé
a
deváté
třídy.
Pokud
se
nová
výuka
osvědčí,
bude
zavedena
i
do
nižších
ročníků.