Špatné
dívky
s
čistou
duší
Recenze
FILM:
Mladá
žena,
ztepile
sedící
na
koni
ve
stetsonu,
kožených
kalhotách
a
s
koltem
u
pasu
působí
stejně
pikantně
jako
třeba
dívka
s
elektrickou
kytarou
na
pódiu
rockového
klubu.
To
si
jistě
dobře
uvědomili
i
tvůrci
ženského
westernu
PISTOLNICE
(Bad
Girls,
1994),
který
lze
chápat
především
jako
logické
vyústění
soudobé
renesance
nejpříznačnějšího
amerického
filmového
žánru
i
jako
projev
módní
vlny
feminismu.
Pistolnice
vycházejí
ze
stejného
motivu
jako
Eastwoodův
(anti)western
Nesmiřitelní.
V
něm
si
několik
prostitutek
najalo
vysloužilé
zabijáky,
aby
se
pomstily
dvěma
zákazníkům,
kteří
v
opilosti
jednu
z
nich
zohavili.
V
Pistolnicích
si
čtyři
padlé
děvy
svou
čest,
práva
i
důstojnost
už
rezolutně
obhajují
samy.
Stačí
jen,
aby
se
jedné
z
nich
pokusil
násilím
zmocnit
oplzlý
klient,
a
autoritativní
šéfka
kurtizán
jej
bez
mrknutí
oka
odstřelí.
Tato
událost
je
ovšem
jediným
ozvláštňujícím
prvkem,
zasazeným
do
jinak
tradičního
westernového
schématu,
v
němž
nechybějí
romantické
lásky,
honičky
na
koních,
přepadení
bank
i
vlaků
a
samozřejmě
ani
finální
(v
případě
Pistolnic
však
vskutku
skvěle
zinscenovaná
i
sestříhaná)
divoká
přestřelka.
Režisér
Jonathan
Kaplan
bohužel
plně
nevyužil
možností,
které
mu
mimořádně
atraktivní
námět
poskytoval.
Jako
by
pouze
vzájemně
prohodil
obvyklé
mužské
a
ženské
role:
milenec
jedné
z
dívek
je
zastřelen
zezadu
před
jejíma
očima
a
zahyne
tedy
obdobně,
jako
ve
westernech
zpravidla
umírají
partnerky
mužských
hrdinů.
Protagonistky
vyprávění
-
záhadná
Madeleine
Stoweová,
koketní
Andie
MacDowellová,
impulzivní
Drew
Barrymoreová
i
nenápadná
Mary
Stuart
Mastersonová
-
svými
typy
dokonale
odpovídají
diváckým
představám
o
hlavních
hrdinkách.
(Herečky
navíc
údajně
strávily
tři
týdny
speciálním
výcvikem
na
ranči,
kde
se
učily
jezdit
na
koních,
zacházet
se
zbraněmi
a
dokonce
i
žvýkat
tabák.)
Scénář
jim
ale
neposkytl
větší
prostor
pro
výraznější
charakterové
odlišení
postav,
jejichž
jednání
proto
občas
vyznívá
dost
nevěrohodně.
Jen
stěží
lze
uvěřit,
že
tak
inteligentní
a
zdatné
dámy
by
se
musely
živit
nejstarším
řemeslem
na
světě
(jedna
z
nich
dokonce
říká,
že
jenom
jako
šlapka
měla
nějakou
cenu),
navíc
s
několikrát
zdůrazňovaným
pocitem
vlastního
ponížení.
Celý
film
připomíná
spíš
několik
samostatných,
volně
řazených
epizod,
v
nichž
se
vždycky
jedna
z
hrdinek
octne
v
nesnázích
a
zbývající
tři
ji
společně
zachraňují.
Určitě
by
neškodilo,
kdyby
byl
natočen
v
duchu
více
strohém
a
méně
líbivém
(časté
efektní
zpomalené
záběry)
a
vyvaroval
se
také
zbytečně
sentimentálního
závěru.
Pistolnice
měly
všechny
předpoklady
stát
se
westernem,
který
by
zcela
netradičně
rozšířil
hranice
žánru.
Místo
toho
jsou
jen
profesionálně
velmi
slušně
odvedeným,
poutavým,
leč
značně
konfekčním
řemeslem.
Tomáš
Seidl
Pistolnice,
USA,
1994.
Distribuce
v
ČR:
Lucernafilm,
skupina
Beta.
Režie:
Jonathan
Kaplan,
scénář:
Ken
Friedman,
Yolande
Finchová,
kamera:
Ralf
Bode.
Hrají:
Madeleine
Stoweová,
Mary
Stuart
Mastersonová,
Andie
MacDowellová,
Drew
Barrymoreová
a
další.