cmpr9415_028

cmpr9415_028

Date19
Source typej
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-2
Genreadvice
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Jak IPO čelí konkurenci

Recept na úspěch: Neprodávat to, co konkurence

Nábytek a koberce se podle některých obchodníků prodávají hůře. Prý je to tím, že hodně lidí hlouběji do kapsy. Majitel libereckého velkoobchodu IPO si ale nestěžuje. Naopak, podle měsíčního obratu - 2,5 milionu korun, se soudit, že jeho firma potíže s odbytem nemá.

Odpověď na otázku, jak IPO čelí konkurenci a sníženému zájmu o zboží dlouhodobé spotřeby, shrnul obchodní ředitel firmy Jaromír Šrůtek do dvou zásad:

l. Prodávat něco jiného než konkurence, včetně atypických výrobků,

2. pokud možno levněji, při srovnatelné kvalitě zboží a úrovni služeb.

Jak se odlišovat

Sledujeme výlohy obchodníků, kteří s námi soutěží o přízeň zákazníků a v našich pak nabízíme jiné zboží - nábytek s jinými tvary, nebo při v odlišném barevném provedení, řekl nám ředitel IPO pan Šrůtek. Předpokládá to dobrou spolupráci s výrobci.

Firma IPO na padesát dodavatelů. S většinou z nich spolupracuje delší dobu. Zavazuje si je ne pomocí exkluzivních smluv, ale tím, že jim zajišťuje pravidelné odběry v určitých objemech. I výrobcům totiž přibývá konkurence a rádi proto vycházejí vstříc stálému zákazníkovi, respektují jeho požadavky. Když je to potřeba, přizpůsobí technologii či design, nabídnou potahy v odlišné kvalitě nebo v jiném barevném provedení. Ochotněji také vyhoví individuálním objednávkám a zařadí do programu výrobek, se kterým původně nepočítali. Třebaže, sám o sobě, jim žádný mimořádný profit nepřinese.

IPO například dostala z prodejny požadavek obstarat pro zákazníka skříňku k nábytku, který se již dávno nevyrábí. Výrobce velkoobchodu vyhověl i když vyřízení individuální objednávky je pro něho náročnější a méně výhodné než seriová výroba. Jindy zase šlo o doplnění kdysi dávno koupené sedací soupravy o další křeslo včetně přečalounění dalšího nábytku. I v tomto případě dokázala liberecká IPO ve spolupráci s výrobcem vyhovět.

Někdy je to složité. V uvedeném příkladu jsme látku na potah museli shánět sami, výrobce potřebný vzor neměl, vyprávěl majitel firmy. Šlo ale o to vyhovět přání zákazníka. Ta starost, nebo práce navíc se totiž vyplácí. Ten, komu dokážeme splnit jeho individuální přání, obvykle u nás koupí další zboží. K nábytku třeba koberec.

Optimální cena

Kdybych chtěl v naš obchodě prodávat třeba stejné pohovky jako nábytkář v nedaleké ulici, musel bych je nabídnout o dvě, tři stovky levněji, řekl nám pan Šrůtek.

Vedlo by to k cenové válce a ničili bychom se navzájem. Když prodávám odlišné zboží, není k cenové válce důvod.

I tak musí ale IPO vycházet z toho, že levnější zboží se prodává lépe. Ne každé levné zboží je ale nejvýhodnější, doplnil názor ředitele majitel firmy. Někteří výrobci se dostávají k nízkým cenám na úkor kvality. Změna technologie - u nábytku například jednodušší vazby dílů, nebo záměna kvalitních potahových látek za méně kvalitní - mohou výrobek zlevnit. Obvykle ale na úkor jeho trvanlivosti.

K nižší ceně se liberecký velkoobchod dostává jinou cestou.

Osvědčuje se nám nakupovat například na severní Moravě, řekl nám pan Hušek. Jsou tam nižší výrobní náklady . Při standardní kvalitě jsou pak nabídkové ceny nižší. Navíc nám někteří dodavatelé dovezou nábytek zdarma do našeho skladu, jiní zase hradí polovinu dopravních nákladů v případě, že si dopravu zajišťujeme sami. Spolu s množstevní slevou to pak znamená znatelný rozdíl v ceně.

Na ceny v IPO vliv i skutečnost, že nábytkářský velkoobchod vlastní maloobchodní síť - čtyři prodejny s názvem Domov. Spojení velkoobchodní i maloobchodní činnosti umožňuje při stejných přirážkách k nákupním cenám dosáhnout nižší maloobchodní ceny.

V IPO dbají na to, aby počet prodavačů by úměrný dosahované tržbě při zachování odpovídající úrovně obsluhy. V malé prodejně stačí i jeden pracovník, ujistil nás ředitel Šrůtek. Tam, kde tržby neodpovídají dvěma prodavačům, je hospodárnější obchod krátkodobě - na dobu dovolené či nemoci zavřít, než zaměstnávat další sílu po dvaapadesát týdnů v roce.

Josef Farský

Kontakt: IPO Hušek, investice, poradenství, obchod, Slavíčkova 5/522, 460 03 Liberec 3, tel./FAX: (048) 20673, 28 394 .

IPO nakupuje na severní Moravě, kde jsou nižší výrobní náklady


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View