wsj2412.cz

wsj2412.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Debata o povinné civilní službě opět začala. Po desetiletí, kdy více než 50 míst založilo své vlastní služby nebo složky zaměřené na úspory a množství školních systémů udělaly ze sociální činnosti předpoklad pro absolvování střední školy, se těžiště přesunulo do Washingtonu. Letos na jaře bylo v Kongresu podáno alespoň 10 návrhů zákona doporučující ten či ten program civilní služby. Jeden z nich, spolupodporovaný senátorem Samem Nunnem (demokrat, Georgia) a poslancem Davem McCurdym (demokrat, Oklahoma), by omezil federální příspěvky na studium pouze pro studenty, kteří sloužili. Souhrnný návrh, předložený senátorem Edwardem Kennedym (demokrat, Massachussetts) a obsahující některá rozvolněná ustanovení od Nunna a McCurdyho spolu s návrhy dalších demokratických senátorů Caliborne Pella, Barbary Mikulski a Christophera Dodda, již prošel senátním pracovním výborem. Mohl by tedy Senátem projít. Prezident Bush nastínil vlastní plán "Youth Entering Service" - YES, i když detaily dosud nebyly upřesněny. Co si o tom jeden myslet? Některé odpovědi jsou řízeny doktrínou a zvláštním zájmem. Lidé, kteří by chtěli, aby mladí "splatili svůj dluh společnosti" upřednostňují návrhy týkající se civilní služby - a to především povinné. Stejně tak i ti, kteří hledají "znovuoživenou koncepci občanství", koncepci, která ukládá přesné povinnosti stejně jako propůjčuje práva. Pak jsou zde instinktivní oponenti. Pro bojovníky za občanskou svobodu je povinná civilní služba sprostá a dobrovolné systémy jsou nelegitimním užitím daní. Stoupenci trhu zkoumají hodnotu, kterou by práce v civilní službě přinesla: Argumentují, že pokud by za to trh nezaplatil, nemůže se to vyplatit. Levičáci jsou také reflexivně proti; vidí civilní službu jako zástěrku pro brannou povinnost, obávají se reglementace anebo chtějí rozšířená práva a ne povinnosti. Ale co ti z nás, jejichž pohled není předurčen frázemi nebo ideologií? Co si máme myslet o civilní službě? Začněme rozpoznáním hlavního zdroje nedorozumění - "civilní služba" nemá obecně uznávaný jednoznačný význam. být služba dobrovolná nebo povinná? Krátká nebo dlouhá? Na částečný nebo plný úvazek? Placená nebo neplacená? Mají účastníci bydlet doma a pracovat v blízkém okolí anebo bydlet v kasárnách a pracovat na veřejných místech? Jaký druh práce mají dělat? Co znamená "civilní"? být program řízen federální vládou, státní vládou nebo soukromými dobrovolnými organizacemi? A kdo sloužit? Pouze muži, tak jako v armádě, anebo obě pohlaví? Mladí, nebo libovolného věku? Lidé ze střední třídy, chudí, anebo opravdová směs? Mnoho nebo málo? Toto nejsou jednoduché otázky, ale název "civilní služba" na žádnou z nich neodpovídá. Takže jak bychom měli o civilní službě přemýšlet? Na úvod uvádíme pět návrhů: 1. Uvažujte o podstatě, nikoli jménu. Pomiňte "civilní službu" jako abstraktní pojem, zabývejte se konkrétními návrhy. Budou se lišit v podstatných věcech. 2. "Služba" být služba. Obvykle se uznává, že služba si žádá oběti. To zahrnuje přijetí rizik, vzdání se příjmů, nebo odsunutí kariéry. To tedy znamená, že návrhy jako například Nunna a McCurdyho, jejichž přínos účastníkům je zhruba 17 500 dolarů ročně, nepřicházejí v úvahu. Je zde rozumné vysvětlení pro takové návrhy: federální podpora středoškolským studentům "a GI Bill without the GI"; shodně chápané tak, že tyto výhody by měly být zasloužené a ne darované. Avšak příjmy převyšují o 20 % průměrný příjem mladých středoškolských absolventů v plném úvazku. Proč to nazývat službou? 3. Povzbuzování je dobré, nucení nikoliv. Nucená služba je protiústavní. Je také nerozumná a nevynutitelná. (Kdo by každoročně zavíral do vězení několik set tisíc odpíračů?) Pomocí daňové politiky a dalšími způsoby federální vláda povzbuzuje mnoho druhů chování. Měla by také podporovat služby - pokud možno pro všechny třídy a věk. Její podpora by měla posílit a nikoli podsekat silnou tradici dobrovolnictví ve Spojených státech, měla by budovat na již existujících programech služby a měla by ocenit místní názory na to, jaká pomoc je nejpotřebnější. 4. Dobré programy jsou drahé. Nadšenci předpokládají, že civilní služba by provedla důležitou práci lacině: boj proti lesním požárům, pomoc zotavovaným, doučování studentů, pomoc v denních centrech. Je potřeba udělat významnou práci a již existující služby a složky zaměřené na úspory ukázaly, že i mladí, kteří začínají s malými zkušenostmi jsou schopni mnoho z takové práce udělat dobře - ale ne levně. Dobré programy služeb potřebují nábor, sledování, školení a dozor - a to vše ve vysoké kvalitě. Pro účastníky vyžadují plat. Programy s prací na plný úvazek také vyžadují ubytování a celodenní dozor; jsou obzvláště drahé - na jednoho účastníka víz než náklady na roční studium na univerzitě ve Stanfordu nebo Yale. Programy bez ubytování jsou levnější, dobré však přijdou opět na zhruba 10 000 dolarů ročně. Stojí za tu cenu? Hodnocení říkají, že především ty dobré za to stojí - obzvláště vezme-li se v úvahu vliv na účastníky. Avšak propočty jsou problematické. 5. Obzvláštní zájem vyžaduje mládež z nejchudších vrstev. Jsou tedy takové výdaje užitečné? Ano, pokud jsou cílené. Lidé libovolného věku a třídy by měli být podporováni, aby sloužili, avšak mládež i dospělí střední třídy mají mnoho příležitostí ke službě s malými náklady veřejných peněz. Mohou být dobrovolníky v tisících nevýdělečných institucích, nebo se účastnit programů služeb požadovaných střední školou či podporovaných vysokými školami nebo zaměstnavateli. Mladí z nejchudších vrstev takové možnosti nemají. Nehlásí se na střední ani vysoké školy. Není pravděpodobné, že seženou zaměstnání. Vyrostli v bezprecedentně krutých podmínkách, v rozpadajících se rodinných strukturách, obklopeni samodestrukčním chováním a neradostnými perspektivami. Avšak mnozí z nich mohou být celkem důkladně přeorientováni díky produktivním a výchovným službám. Mnozí z nich disciplínu nebudou akceptovat; další odpadnou z jiných důvodů. Avšak někteří z těch, co nemají jiné vyhlídky, se změní. Naučí se řemeslo, dělají něco ve spolupráci s jinými, cítí se užiteční, nejsou již závislí, naopak jiní závisí na nich. I když je levnější postavit hřiště, vymalovat byty nebo nechat udělat park placenými profesionály, vliv na mládež, která tyto práce udělá, propočty změní. Striktně řečen, taková mládež nedělá službu. Nevzdávají se příjmů, neodkládají kariéru, nepodstupují riziko. Sami o sobě si ale myslí, že slouží, a začínají respektovat sebe sama (i jiné), začínají řídit svůj život a myslet na budoucnost. To je služba vlasti. Toho by se federální pomoc měla snažit dosáhnout co nejusilovněji. Pan Szanton, Carterův vedoucí pro administrativní rozpočet, řídí ve Washingtonu vlastní firmu pro strategické plánování. Je spoluautorem knihy "Civilní služba: Co to znamená?" (Lexington Books, 1986).


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View