Co
sem
nepatří?
a)
Ruční
psací
stroje,
b)
černobílé
fotografie,
c)
rozhlasové
dobrodružné
pořady.
Pokud
jste
hádali
černobílé
fotografie,
máte
pravdu.
Po
letech
ústupu
do
pozadí
se
dvojtónová
fotografie
vrací
zpět.
Reklamy
v
módních
časopisech
zobrazují
strohé
černobílé
fotografie
hollywoodských
celebrit
nabízejících
džíny,
boty
a
alkohol.
Portrétní
studia
zvyklá
pouze
na
fotografování
v
barvě
hlásí
nával
objednávek
na
černobílé
portréty.
A
lekce
černobílé
fotografie
jsou
přeplněny
studenty.
To,
co
se
děje
ve
fotografii,
zrcadlí
popularitu
černé
a
bílé
v
módě,
v
zařizování
domů
a
v
kinematografii.
Na
Sedmé
avenue
prosazují
návrháři
jednobarevný
vzhled
prostřednictvím
kolekcí
oblečení
provedených
výlučně
v
černé
a
bílé.
A
klasické
černobílé
filmy
se
těší
opětovnému
návratu
na
videokazetách,
částečně
popohnanému
prudkou
reakcí
proti
obarvování
starých
filmů.
"Kyvadlo
se
vrací
nazpátek
k
černé
a
bílé,"
říká
Richard
DeMoulin,
hlavní
manažer
oddělení
profesionální
fotografie
firmy
Eastman
Kodak
Co.
Ještě
před
dvěma
lety
prodej
černobílého
filmu
soustavně
klesal
již
od
šedesátých
let.
Avšak
minulý
rok
se
prodeje,
povzbuzené
zvýšeným
používáním
v
reklamách
a
jiných
komerčních
aplikacích,
zvýšily
o
5
%
a
letos
se
opět
očekává
další
skok
o
nejméně
stejnou
hodnotu.
Fotografické
společnosti
se
derou
o
to,
aby
podchytily
znovu
vzkříšený
trh,
oživují
některé
řady
černobílých
produktů
a
vyvíjejí
nové.
Ve
firmě
Kodak,
jež
tento
trh
řadu
let
převážně
ignorovala,
se
nyní
černobílý
film
podílí
téměř
15
%
na
3
miliardách
dolarů
ročních
tržeb
společnosti
z
prodeje
filmů
a
papíru,
což
je
vzrůst
z
10
%
před
třemi
lety.
Fotografický
obr,
firma
Rochester
ze
státu
New
York,
nedávno
uvedl
na
trh
T-Max
3200,
jeden
z
nejrychlejších
a
nejcitlivějších
jednobarevných
filmů.
Podle
slov
Donalda
Franze
z
časopisu
Photofinishing
Newsletter
může
být
tento
film,
určený
profesionálním
fotografům,
použit
při
velmi
slabém
světle,
aniž
by
to
bylo
na
úkor
kvality.
Také
Agfa
Corp.,
součást
společnosti
Bayer
AG,
se
snaží
ukořistit
část
z
průmyslu
s
dvoumiliardovým
ročním
obratem.
Společnost
Agfa
nedávno
získala
zlatou
olympijskou
medailistku
Florence
Griffith-Joynerovou
k
podpoře
nové
řady
černobílého
papíru,
jenž
vyhovuje
spotřebitelům
a
bude
přímo
soutěžit
s
papíry
firmy
Kodak.
Papír
je
předběžně
určen
pro
trh
na
konci
roku
a
"mohl
již
být
představen
před
dlouhou
dobou,
ale
trh
na
to
tehdy
nebyl
připraven",
říká
mluvčí
firmy
Agfa.
Největší
prospěch
z
černobílého
oživení
bude
nejspíš
mít
divize
Ilford
společnosti
International
Paper
Co.,
známá
v
tomto
odvětví
svými
prvotřídními
výrobky.
Prodeje
čtyř
druhů
černobílého
filmu
firmy
Ilford
letos
převyšují
růst
celého
trhu,
ačkoli
společnost
nechce
říci
o
kolik
přesně.
"Doufáme,
že
tento
trend
potrvá,"
říká
Laurie
DiCara,
ředitel
marketingové
komunikace
firmy
Ilford.
Proč
všechen
ten
zájem?
Pro
děti
populační
exploze,
které
vyrostly
při
fotografování
v
barvě,
jsou
černá
a
bílá
poutavé
a
exotické.
"Je
v
tom
archivní,
téměř
nostalgická
kvalita,"
říká
Owen
B.
Butler,
předseda
oddělení
aplikované
fotografie
na
Rochesterském
technologickém
institutu.
"S
černou
a
bílou
se
můžete
posunout
mimo
realitu,"
dodává.
Takové
vlastnosti
jsou
zvláště
atraktivní
pro
profesionální
fotografy
a
pracovníky
marketingu,
kteří
stále
více
používají
černobílé
provedení
v
reklamách.
Zpracování
černobílých
komerčních
filmů
loni
prudce
vzrostlo
o
24
%
na
18,7
milionu
svitků.
Vezměme
společnost
Gap
Inc.,
jejíž
poslední
reklamní
kampaň
představuje
černobílé
snímky
hollywoodských
hvězd,
umělců
a
jiných
známých
osobností
oblečených
do
džín
a
triček
této
značky.
Richard
Crisman,
finanční
manažer
kampaně,
říká,
že
firma
Gap
si
černobílou
nezvolila
s
úmyslem
odlišit
své
reklamy
od
barevných
nátěrů
konkurence.
"Chtěli
jsme
zvýraznit
jednotlivce,
nikoli
prostředí,"
říká,
"a
černá
a
bílá
vám
to
umožní
lépe
než
barva."
Kampaň
vyhrála
cenu
Cleo
jako
nejlepší
letošní
reklama
od
specializovaného
prodejce.
Dokonce
i
potravinové
výrobky
a
automobily,
které
dlouho
závisely
na
barvách,
nyní
obracejí.
Společnosti
"cítí,
že
černá
a
bílá
nesou
výraznější
sdělení",
říká
Marc
L.
Hauser,
fotograf
z
Chicaga,
jenž
pracuje
na
černobílé
tiskové
reklamě
pro
firmu
Lean
Cuisine
společnosti
Stouffer
Food
Corp.
Mezi
ostatní
společnosti,
které
v
současné
době
používají
reklamy
ve
dvou
tónech,
patří
American
Express
Co.
a
Epson
America
Inc.
K
trendu
se
také
přidala
portrétní
studia.
Použitím
černé
a
bílé
"dokážeme
proměnit
ženy
v
domácnosti
v
hvězdy",
říká
John
Perrin.
Jeho
studio
On-Broadway
Photography
v
Portlandu
v
Oregonu
loni
zdvojnásobilo
obrat
a,
jak
říká,
je
zahrnuto
objednávkami
na
dalších
pět
let.
Jedna
zákaznice,
Dayna
Brunsdonová,
říká,
že
odmítla
barevný
portrét
a
vybrala
si
černobílý,
protože
"je
dramatičtější.
Ukážu
to
svým
přátelům
a
všichni
řeknou
'jůů'.
Není
to
tak
obyčejné
jako
barva."
Většina
zákazníků
však
stále
nedává
černobílý
film
do
fotoaparátů,
jimiž
pořizují
rodinné
fotografie.
Velkou
překážkou
je
to,
že
již
pouze
velmi
málo
drogerií
tento
film
vyvolává.
Obvykle
je
třeba
film
zaslat
některému
z
hrstky
zpracovatelů
a
může
to
trvat
týden
i
déle,
než
je
zpracován
a
navrácen.
Černobílý
film
stojí
zákazníky
o
něco
méně
než
barevný
a
zpracování
stojí
stejně.
Ale
pro
fotografické
laboratoře
jsou
náklady
na
vyvolání
černobílého
filmu
vyšší.
Některé
společnosti
se
již
pustily
do
řešení
tohoto
problému.
Například
firma
Ilford
nedávno
představila
černobílý
film,
který
může
být
rychle
zpracován
barevnou
laboratoří.
S
úmyslem
přilákat
zákazníky
tato
společnost
také
více
sponzoruje
lekce
černobílé
fotografie.
Podobně
i
Agfa
sponzoruje
spousty
fotografických
soutěží
na
středních
a
vysokých
školách
a
nabízí
zdarma
černobílé
filmy
a
papíry
jako
ceny.
A
Kodak
distribuuje
zpracovatelům
instruktážní
video,
jak
efektivněji
vyvolat
monochromatický
film.
Jiné
společnosti
zavádějí
příbuzné
výrobky.
Charles
Beseler
Co.,
přední
výrobce
fotografických
zvětšovacích
přístrojů,
uvedl
minulý
týden
kompletní
temnou
komoru
pro
začátečníky
zaměřenou
na
dospívající
mládež,
jež
si
chce
své
černobílé
fotografie
zpracovávat
sama.
Souprava,
jejíž
doporučená
maloobchodní
cena
je
250
dolarů
a
která
se
již
stala
bestsellerem,
byla
představena
poté,
co
prodejci
zaznamenali
četné
požadavky
rodičů
na
fotografickou
výbavu
pro
jejich
děti.
"Zdá
se,
že
počítače
v
roli
koníčků
ustoupily
do
pozadí,"
říká
Ian
Brightman,
předseda
představenstva
a
výkonný
ředitel
firmy
Beseler.
Někteří
pozorovatelé
z
oboru
si
ale
myslí,
že
oživení
černé
a
bílé
je
pouhou
přechodnou
módou.
Zmiňují
vznik
statické
elektronické
fotografie,
stále
více
novin
používajících
na
svých
stránkách
barvu
a
měřitelné
zlepšování
kvality
barevných
fotografií.
"Černá
a
bílá
neudělaly
v
technologickém
vývoji
tak
velký
skok
jako
barva,"
říká
Butler
z
Rochesterského
institutu.
"Dnešní
barevná
fotografie
je
mnohem
lepší
než
fotografie
z
doby
před
10
lety.
O
černobílé
to
ale
říci
nelze."
Když
ale
Popular
Photography,
přední
časopis
pro
fotografy,
vybral
pro
své
nejnovější
vydání
oslavující
150.
výročí
fotografie
15
z
nejlepších
fotografií,
které
kdy
byly
vytvořeny,
byly
všechny
černobílé.
"Má
to
klasického
ducha
a
působí
na
emoce,"
říká
Alfred
DeBat
z
organizace
Profesionální
fotografové
Ameriky.
"V
tom
je
ta
přitažlivost.