wsj1634.cz

wsj1634.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Když Walter Yetnikoff, prezident společnosti CBS Records, která patří společnosti Sony Corp., řekl minulý měsíc producentovi Peteru Guberovi, že se společnost Sony chystá nabídnout 3,4 miliardy dolarů za společnost Columbia Pictures a potřebuje někoho na řízení tohoto studia, pan Guber po nabídce skočil. Za dva dny byl na cestě do New Yorku a Tokia, aby se setkal s pohlaváry společnosti Sony. A než týden skončil, nabídla společnost Sony panu Guberovi a jeho partnerovi, Jonu Petersovi, nejlukrativnější pracovní smlouvu v historii filmového průmyslu. Nejen to, společnost Sony také souhlasila, že jim podíl na budoucích ziscích studia Columbia a odkoupí jejich společnost, Guber Peters Entertainment Co., za 200 miliónů dolarů, což je téměř o 40 % více, než je tržní cena této společnosti. Byl zde jediný kámen úrazu: ti dva měli předchozí závazek. Před sedmi měsíci podepsali pětiletou exkluzivní smlouvu na výrobu filmů pro společnost Warner Bros., pro kterou právě vyrobili šlágr "Batman". Guber ale počítal s tím, že předseda představenstva společnosti Warner Communications Inc. Steven Ross bude mít pochopení a nechá producenty jít, protože , že nabídka od společnosti Sony je "vyvrcholením celoživotní práce". Ale to se přepočítal. Minulý týden, po bezvýsledných jednáních o vyrovnání, podala společnost Warner, která se nyní spojuje se společností Time Inc., u Nejvyššího soudu v Los Angeles žalobu proti společnostem Sony a Guber Peters za porušení smlouvy v hodnotě 1 miliardy dolarů. Společnost Sony okamžitě podala protižalobu, ve které viní společnost Warner z pokusu o zničení jejích akvizic a z pokusu o zmaření jejích snah vstoupit do amerického filmového průmyslu. Obvinění ze lží a pokrytectví padají na obou stranách jako hustý a prudký déšť, jak to formuloval jeden představitel firmy Sony: "Je to třetí světová válka." To, že dva úspěšní producenti, kteří nejsou mimo Hollywood tak známí, mohou způsobit takový střet firemních titánů, naznačuje, jak zoufalé je ve filmové branži hledání prokázaného talentu. A oni jsou v každém případě velmi neobvyklý tým. Guber vyrostl v Bostonu a studoval v New Yorku. Je právníkem s řadou akademických hodností. Peters nedokončil střední školu a proslavil se jako kadeřník Barbry Streisandové. A přesto jsou zdaleka nejplodnějšími producenty v Hollywoodu. A i přes několik nezdarů dělají filmy, které přinášejí peníze. To je schopnost, kterou společnost Sony opravdu potřebuje - a společnost Warner nerada ztrácí. I když společnost Columbia zažila dobré léto s filmy "Krotitelé duchů II" a "Když Harry potkal Sally", rivalové jako společnosti Warner, Paramount Pictures, Walt Disney Co. a Universal Studios dávají společnosti Columbia u pokladen na frak. Po pěti letech zmatků v managementu, kde se vystřídala čtyři různá vedení studia, společnost Columbia velmi potřebuje pevný, praktický tým, aby obnovila svou důvěryhodnost a vrátila se zpět k výrobě hitů. Guber a Peters nejsou v Hollywoodu všeobecně oblíbení, ale mají dobré styky. Jejich želízkem v ohni jakožto "výkonných producentů" je hledání horkého zboží, jeho znepřístupnění a následné donucení velkých studií, aby je financovaly a distribuovaly. Někdy Guber a Peters neudělají o moc víc, než že popadnou první návrh scénáře "Flashdance" nebo že zakoupí práva na bestseller jako například "Purpurová barva". Psaní, režie a produkce připadne ostatním. Co se týče například filmu "Rainman" společnosti MGM/UA, pánové Guber a Peters v podstatě neudělali v každodenní produkci nic, ale jejich jména jsou v titulcích uvedena velkým písmem a jsou nevyhnutelně spjati s jeho velkým úspěchem. Někdy, jako u filmu "Batman", tato dvojice opravdu film takříkajíc udělá. V tomto případě získala společnost Guber Peters práva v roce 1979, protlačila film tuctem scénářů a strávila 11 měsíců při natáčení v Londýně dohadováním nad těmi nejdrobnějšími změnami v obsazení a v produkci. "Jsou nejlepším produkčním talentem vůbec," říká Brian De Palma, zavázaný společnosti Guber Peters, že si ho najala na režírování filmu podle románu Toma Wolfa "Ohňostroj marnosti", který dělají pro společnost Warner. Na tomto filmu, který se začne natáčet za pár měsíců, "se velmi silně účastnili, najímali talenty a debatovali o tvorbě scénáře. A když děláte film takto velký, potřebujete všemožnou pomoc," dodává De Palma. "Kdyby tak byli někde poblíž 24 hodin denně." A některé filmy, zdá se, byly právě nedostatkem jejich pozornosti poškozeny. Vedení společnosti dává vinu za problémy s obsazením a produkcí a za výsledný deprimující neúspěch filmu "Caddyshack II" právě nedostatku angažovanosti ze strany Gubera a Peterse. "Měli jsme jen pár propadáků," namítá Peters. "Ale celkově je tato společnost jen výdělečná." Říká, že zručnost jeho společnosti v propagaci a marketingu "je důvod, proč budeme ve společnosti Columbia úspěšní. Prakticky jsme provozovali vlastní studio". Dlouhodobí spolupracovníci v Hollywoodu popisují Gubera jako intelektuálního vůdčího ducha této dvojky, jako člověka s citem pro uzavírání obchodů a pro marketing. "Peter je důležitým článkem zaměstnanců Hollywoodu, který si svůj úspěch skutečně zasloužil," říká Robert Bookman, agent agentury Creative Artists Agency. Mark Johnson, producent filmu "Rainman", mu skáče do řeči: " velkou schopnost najímat báječné lidi a delegovat pravomoci... Není náhoda, že dokázali vyrobit tak úspěšný materiál." Na druhou stranu Peters v Hollywoodu méně příznivců a jeho pomlouvači ho rádi charakterizují jako horkokrevného býka. Lepší pověst jako tvůrčí fenomén, nadšenec, muž nápadů. O důvěryhodnost navíc musel bojovat tvrději než jeho partner. Slavným jej udělala Barbra Streisandová. Stříhal vlasy. Žil s . Začal produkovat její desky a její filmy - "A Star Is Born (Zrodila se hvězda)" a "The Main Event (Hlavní událost)". Peters, který byl třikrát ženatý, ale nyní žije sám, měl loni v létě dost sil, aby si při natáčení filmu "Batman" střihl románek s herečkou Kim Basingerovou. Naproti tomu Guber je přes 20 let ženatý s jedinou ženou. Hollywoodští spolupracovníci tvrdí, že i přes všechny intelektuální a stylistické rozdíly tvoří perfektní tým "hodného a zlého policajta". "Když uzavíráte obchod, je Peter bystrý, příjemný chlapík," říká jeden agent. "Vznikne-li problém, Peter zmizí a najednou se objeví Jon." Guber a Peters si hodně lidí v Hollywoodu znepřátelili. Producenti Don Simpson a Jerry Bruckheimer, kteří se starali o film "Flashdance" během různých verzí scénáře a nakonec film produkovali, se čertí, když pánové Guber a Peters sbírají za film pocty. Hovoří pan Simpson: "Scénář se nedal číst. Přepsali jsme jej. My jsme producenti toho filmu. Oni mají malý podíl na čistém zisku a na zásluhách za film" jako výkonní producenti. Když Roger Birnbaum, vedoucí pracovník, který pro společnost Gruber Peters pracoval na začátku osmdesátých let, odešel, aby přijal místo šéfa produkce ve studiu United Artists, donutili ho vzdát se všech zásluh a finančního podílu na filmech, které pomáhal vyrobit, včetně snímků "Rainman" a "Batman". Peters to přiznává a říká, že to není nepodobné situaci, ve které jsou nyní on a Guber ve vztahu ke společnosti Warner. "Roger rozrušil, byl jsem bez sebe," říká Peters. "Chtěl ale jít za svým snem, a tak šel." Přesto pan Birnbaum o svém vztahu se společností Guber Peters říká, že byl "jedním z nejúspěšnějších, jaký jsem v Hollywoodu měl". Ti dva "se skvěle doplňují - Jon je velmi spontánní a Peter je velmi neodbytný," dodává pan Birnbaum, který je nyní šéfem produkce ve společnosti 20th Century Fox Film Co., která patří společnosti News Corp. "Jon Peters se vřítí do místnosti, řekne, že skvělý nápad, a zmizí. Peter vezme jádro toho nápadu a nechá ho vyrůst do něčeho konkrétního..." Birnbaum vzpomíná, že před několika lety Guber a Peters přeřadili na nejvyšší výkon, když přišli na to, že mají konkurenci na příběh zavražděné přírodovědkyně Dian Fosseyové, ze kterého vzešly "Gorily v mlze". Říká: "Během několika týdnů jsme udělali dohodu s rwandskou vládou a každým, kdo se kdy setkal nebo hovořil s Dian Fosseyovou. Myslím, že Peter dokonce udělal nějaké dohody s gorilami." Společnost Universal Studios pracovala na konkurenčním filmu, ale studio a jeho producenti nakonec souhlasili s koprodukcí filmu se společnostmi Guber Peters a Warner. Později prý společnost Guber Peters porazila tucet dalších producentů včetně Roberta Redforda a Teda Turnera a získala práva na životní příběh Chica Mendese, zavražděného brazilského vůdce odborů, který bojoval proti projektantům v amazonském deštném pralese. Pánové Guber a Peters neúnavně po měsíce nadbíhali jeho vdově a ukazovali pásek s filmem "Gorily v mlze", aby na ni učinili dojem kvalitou své práce. Peníze také pomohly. Nakonec za práva zaplatili více než 1 milión dolarů. (Prodej způsobil neshody mezi vdovou a některými přívrženci jejího manžela. Něco z peněz půjde Nadaci Chica Mendese, ale nejsou vyhrazeny skupinám usilujícím o záchranu deštného pralesa.) Jistě není (s ohledem na dosažené výkony) překvapením, že společnost Sony Gubera a Peterse chce. Některým hollywoodským vedoucím pracovníkům ale není jasné, proč společnost Sony s jejich najmutím tak spěchala, aniž by si vyjasnila situaci se společností Warner. Někteří poznamenávají, že by společnost Sony sama mohla mít problém, kdyby najala jen Gubera a nechala Peterse, aby dostál smlouvě se společností Warner. Ačkoli se "lidé ve městě mohou ptát, proč Guber potřebuje Peterse, je dobré mít partnera a sympatie očividně fungují," říká Steven Tisch, producent, který kdysi pro Gubera pracoval. "Tato branže nakonec není o osobnostech - je to o tom, jestli je inkoust červený, nebo černý. V případě Petera a Jona je ten inkoust velmi, velmi černý." Guber začínal ve filmové branži ve společnosti Columbia před dvěma desítkami let. Na místo byl přijat ze studia MBA na Newyorské univerzitě a během dvou let se stal šéfem produkce, kdy dohlížel na takové filmy jako "Takoví jsme byli", "Taxikář", "Tomy" a "Šampon". V roce 1976 se spojil s producentem gramodesek Neilem Bogartem do společnosti Casablanca Records and Filmworks - později přejmenované na Polygram Pictures - a produkovali takové hity jako "Propast" a "Půlnoční expres". V roce 1980 se po smrti Bogarta dal Guber dohromady s Petersem, tehdy samostatným úspěšným producentem. I když společnost Guber Peters produkovala množství hitů pro společnost Warner i pro jiné, jejich soupis nebyl vždy tak působivý. Mezi jejich propadáky patří "Legenda o Billie Jean", "VisionQuest", "Na stopě" a "Ayla z kmene medvědů". A tyto nezdary umožňují společnosti Warner vykreslit v současném soudním sporu producenty jako nevděčníky. Studio říká, že s nimi vydrželi "i v oněch ranných letech, kdy toto kreativní partnerství nebylo pro společnost Warner zrovna výdělečné". Guber odpovídá, že "tahle společnost Time Warner je Goliáš, který se snaží zničit dva spolupracovníky, kteří pro po dlouhou dobu dělali jen dobro". Guber a Peters si stojí za tím, že vedení společnosti Warner vždy vědělo o jejich ambicích vést velkou továrnu na zábavu, ale že se společnost Warner nikdy necítila ohrožená, dokud se nedali dohromady se společností Sony. "Od začátku věděli, že máme cíl a sen," tvrdí Guber. Dodává, že se při mnoha příležitostech otevřeně pokoušel prodat Guber Peters společnosti Warner. "Vždy naslouchali, ale nikdy nic neudělali," říká Guber. V roce 1987 Guber a Peters přispěli k majetku společnosti výměnou za 28% podíl v Barris Entertainment, nevýznamné televizní produkční společnosti řízené předsedou společnosti Giant Industries Inc. Burtem Sugarmanem. V červenci o rok později společnost Warner souhlasila s uvolněním producentů z jejich staré smlouvy, když pánové Guber, Peters a Sugarman nabídli 100 miliónů dolarů za koupi 25 % společnosti MGM/UA. Guber a Peters měli v úmyslu provozovat téměř nečinné studio MGM, a tato dvojka se dokonce pokusila přesvědčit prezidenta společnosti Warner Bros. Terryho Semela, aby se stal partnerem poté, co jim tento obchod poradil. Plán s MGM ale o pouhé dva týdny později zkrachoval. Guber a Peters uvedli, že se podívali do účetnictví a zarazila je cena. Brzy poté jejich vztah k Sugarmanovi zhořkl. Minulý květen prodal svůj 24% podíl ve společnosti Barris pasivnímu australskému investorovi a společnost Barris byla přejmenována na Guber Peters Entertainment Co. Mezitím Gubers a Peters souhlasili s rozšířením své smlouvy se společností Warner o nový pětiletý kontrakt. Nová smlouva je považována za nejvelkorysejší svého druhu, jak finančně, tak co se týče tvůrčí svobody. Vše ale vybledlo v porovnání s tím, co minulý měsíc nabídla společnost Sony: možnost konečně vést velké studio, odložené vyrovnání v hodnotě okolo 50 miliónů dolarů, 10 % z budoucího hotovostního toku společnosti Columbia, 8 % budoucího zhodnocení tržní hodnoty společnosti Columbia a roční platy 2,7 miliónu dolarů pro každého. 28% podíl producentů veřejně držené společnosti Guber Peters by jim přinesl dalších 50 miliónů dolarů. Společnost Sony také souhlasila s odškodněním producentů za veškerou odpovědnost vůči společnosti Warner. Sony platí za společnost, která měla v loňském roce příjmy jen 42 miliónů dolarů, velkou cenu. A zisk je nevypočitatelný. Za poslední čtvrtletí, zčásti díky filmu "Batman", vydělala společnost Guber Peters 5,8 miliónu dolarů, neboli 50 centů na akcii, v porovnání se ztrátou za loňské čtvrtletí ve výši 6,8 miliónu dolarů, neboli 62 centů na akcii. Akcie společnosti Guber Peters, které se loni obchodovaly za pouhých 6 dolarů za akcii, včera uzavřely na 16,625 dolaru. Obě strany se nyní navzájem obviňují ze lži. Guber a Peters tvrdí, že s vedením společnosti Warner měli ústní dohodu, která jim dovolovala ukončit kontrakt, pokud by se objevila možnost řízení vlastního studia. V místopřísežném prohlášení podaném včera u losangeleského soudu ale Ross, předseda společnosti Warner Bros. Robert Daly a prezident Semel popírají, že by taková ústní dohoda kdy vznikla. Společnost Warner to ve svém podání u soudu nazývá "smyšlenkou vytvořenou pro tento proces". Daly ve svém místopřísežném prohlášení přiznává, že společnost Warner loni souhlasila s uvolněním producentů, aby převzali společnost MGM, ale tvrdí, že situace byla zcela odlišná. Podle Dalyho producenti především požadovali uvolnění předem. Navíc starý kontrakt pomalu končil a seznam filmů společnosti Guber Peters pro společnost Warner nebyl tak působivý jako dnes. Společnost Warner se sama účastnila jednání se společností MGM o jistém filmu a dalších právech a bylo "v zájmu společnosti Warner vyhovět společnosti MGM/UA, Guberovi a Petersovi tím, že jim povolí stát se vedoucími pracovníky MGM", uvedl Daly ve svém prohlášení. Společnost Warner si zřejmě nemyslí, že je v jejím vlastním zájmu nechat Gubera a Peterse odejít do společnosti Columbia. A nakonec Ross jistě vidí možnost tyto dva muže použít k tomu, aby za každou cenu od společnosti Sony něco dostal. Podle vedoucích činitelů účastnících se jednání společnost Warner například požadovala během jednání o vyrovnání takové věci, jako práva pro kabelové vysílání snímků společnosti Columbia a podíl společnosti Columbia ve studiu, který společně vlastní se společností Warner. Při jakémkoli vyrovnání bude společnost Warner skoro jistě požadovat práva na většinu z asi 50 projektů, které Guber a Peters pro následujících několik let zmrazili, zejména na pokračování filmu "Batman". Guber a Peters odmítli připustit, že možná udělali taktickou chybu, když nabídku společnosti Sony přijali předtím, než to projednali se společností Warner. A také říkají, že v Hollywoodu je spousta precedentů k tomu, aby lidé odstupovali od smluv. Poznamenávají, že když naposled společnost Columbia Pictures hledala šéfa studia, společnost Warner uvolnila pro tento kontrakt producenta Davida Puttnama a pak jej poté, co ho jeho tamější šéfové vyhodili, přijala zpět. Ve svém včera podaném místopřísežném prohlášení Ross ze společnosti Warner naznačil, že žádný takový argument nepřijímá: "Pokud v tomto společnost Sony zvítězí, nebude mít žádná smlouva v Hollywoodu ani cenu papíru, na kterém je napsána.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View