wsj1556.cz

wsj1556.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Cenové války mezi giganty rychlého občerstvení začínají postihovat obyčejná rychlá občerstvení: uživatele licencí. "Když začnou bojovat sloni, mravenci přicházejí o život," říká Murray Riese, spoluvlastník společnosti National Restaurants, newyorského uživatele licencí pro řetězce Pizza Hut, Roy Rogers a další řetězce. Protože prodejny hamburgerů a pizzy sytí jednu oblast za druhou, poskytovatelé licencí se zoufale snaží získat podíl na trhu, snižují ceny a zintenzivňují nákladnou reklamní kampaň. Tento boj tvrdě snižuje zisky mnohých, a tak hrozí, že ti nejmenší z obchodu odpadnou, a též tak přiostřuje vztahy mezi celostátními řetězci rychlého občerstvení a uživateli jejich licencí. Řetězce "během zimy, kdy byl obchod pomalý, nabízely slevy, ale během posledního roku nebo tak nějak se zlevňování stalo celoroční záležitostí," říká Donald Harty, prezident společnosti Charisma Group Inc., newyorského uživatele licence řetězce Burger King, který patří společnosti Grand Metropolitan PLC. I když je obrat společnosti Charisma letos poněkud vyšší, Harty tvrdí, že zisky budou stejné nebo nižší. A Bill Konopnicki ze Saffordu v Arizoně, držitel licence společnosti McDonald's Corp., který je předsedou Poradního výboru celostátních provozovatelů, říká, že některé prodejny rychlého občerstvení "by mohly mít vážné problémy vzhledem k objemu slev, o které zřejmě jde". dosud toto obrovské odvětví rychlého občerstvení, jehož obrat činí asi 60,1 miliardy dolarů ročně, udržoval cenové šarvátky na minimu. Avšak počátkem tohoto roku jednotka Taco Bell společnosti PepsiCo Inc. a společnost Wendy's International Inc. srazily ceny a posílily propagaci, jak říká John Rohs, analytik u společnosti Wertheim Schroder & Co. To spustilo v odvětví řetězovou reakci. Situace se dále zostřila počátkem tohoto měsíce, kdy společnost McDonals's vytyčila plán na oživení slev prostřednictvím nabídky kupónů. Také se rozhodla k celostátnímu prodeji pizzy, kterou dosud prodávala na zkoušku. Nyní je prodej pizzy systémem dvě za cenu jedné obvyklý, stejně jako speciální cena 99 centů za sendvič, který normálně stojí dvakrát tolik. Provozovatelé rychlého občerstvení tvrdí, že slevy se objevují v takovém měřítku a s takovou frekvencí jako nikdy dosud. Výsledkem je, že někteří uživatelé licence tvrdě pracují, jen aby se udrželi, propouštějí střední manažery a pracují tvrději za menší výdělek. Joe Mack, oblastní manažer společnosti Cormack Enterprises Inc., provozovatele řetězce Burger King ve městě Omaha v Nebrasce, říká, že slevy jsou tak běžné, že abychom udrželi úroveň obratu, "musíme obsloužit o 15 20 % více zákazníků". "Je to téměř, jako kdybyste pracovali navíc, abyste se zbavili jídla," říká. Alan D'Agosto, prezident společnosti Panda's Inc., provozovatele restaurací Arby's ve městě Omaha, říká: "Vše, co se děje, je, že zákazníci stále přicházejí, ale obrat se nezvyšuje." Stejně jako mnozí si nemyslí, že když jsou prodejny rychlého občerstvení na každém rohu, v této cenové válce na výběr: "Naši zákazníci říkají, že nebudou-li mít poukázku na slevu, do rychlého občerstvení nepůjdou." Vincent Morrissey, který vlastní řetězec provozoven společnosti Kentucky Fried Chicken na středozápadě, předpovídá, že když bude válka trvat ještě dlouho, mnohé společnosti rychlého občerstvení ukončí činnost, nebo se sloučí. "Toto odvětví je přesycené," říká. "Poskytovatelům licencí rychlého občerstvení se podařilo vecpat se do provozoven na každém dostupném rohu." Státní asociace restaurací uvádí, že počet restaurací s rychlou obsluhou se ve Spojených státech mezi lety 1983 a 1987, což je poslední rok, za který jsou dostupné údaje, zvýšil o 14 % na 131 146. Vzhledem k tomu, jak je trh nabitý, říká mluvčí společnosti Wendy's z Columba v Ohiu, "vede-li se vám dobře, pak se vám vede dobře na náklady někoho jiného". Zkrátka řečeno, na to, aby se každá provozovna mohla rozvíjet, zde není dost obchodu. Podle Rohse obrat stejných provozoven v jednotkách společnosti Wendy's ve Spojených státech, přepočtený vzhledem k inflaci, sledoval kromě srpna během roku 1989 úroveň předchozího roku. "Společnost McDonald's byla také celý rok minusová," říká tento analytik. Mluvčí společností Wendy's a McDonald's Rohsovy výpočty kritizovali. Jack Greenberg, výkonný viceprezident a finanční ředitel společnosti McDonald's, říká, že obrat shodných provozoven přepočtený vzhledem k inflaci firma nevyčísluje, natož aby jej zveřejňovala. Dodává, že krátkodobá srovnání "mohou být vzhledem k rozdílům v načasování marketingových programů v různých letech velmi zavádějící". Greenberg říká, že ziskové rozpětí v prodejnách společnosti McDonald's, které společnost vlastní ve Spojených státech, "si stojí celkem dobře". Dodává, že zisky uživatelů licence nebyly od poloviny 70. let vyšší. Greenbergův optimistický názor se ale neshoduje s mnohými pozorovateli v odvětví rychlého občerstvení. Mnozí z odvětví předvídají, že menší řetězce a provozovatelé samostatných obchodů padnou jako první. Jak říká Harty, provozovatel řetězce Burger King v New Yorku, velké licenční skupiny "mohou tuto bouři přečkávat mnohem déle". Pokračující cenové tlaky vrážejí klín mezi některé poskytovatele licencí a jejich uživatele. Morrissey, uživatel licence řetězce Kentucky Fried Chicken, poznamenává, že většina držitelů licencí musí strávit zvýšení nákladů, aniž by se jim snížil licenční poplatek, neboli podíl z obratu, který musí platit poskytovatelům licencí. Uživatelé licencí nemohou být nuceni dodržovat slevy poskytovatelů licencí. Jakmile však uživatel licence s propagačním programem jednou souhlasí, poskytovatel licence může požadovat plnou účast do úplného konce, říká Lew Rudnick, ředitel společnosti Rudnick & Wolfe, právní firmy z Chicaga, která klienty z oblasti licencí. Říká, že soudy se drží toho, že ohledy na protikartelová jednání jsou v takových případech převáženy potřebou chránit zákazníky před klamavým marketingem. Tak či onak, mnozí uživatelé licencí se takových reklamních kampaní běžně účastní, aby s poskytovateli licencí udrželi dobré vztahy. Riese ze společnosti National Restaurants říká: "Kdybyste trvali na cenách, možná by vám kvůli nové licenci nikdo nezavolal.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View