wsj1474.cz

wsj1474.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Televize s vysokým rozlišením slibuje být televizí zítřka, takže je přirozeně trhem o mnoha miliardách dolarů. Přestože přední američtí výrobci přenechali hlavní segment tohoto oboru budoucnosti Japonsku, ne všichni zde jsou připraveni to vzdát. Hrstka malých amerických firem zápolí s vývojem technologie na výrobu obrazovek pro tenké, vysoce kvalitní televize, které by měly viset na stěnách obývacích pokojů na konci 90. let. Jen s malou pomocí vlády se tyto začínající společnosti snaží konkurovat goliášům japonského průmyslu spotřební elektroniky, kterým se dostává výrazné podpory japonské vlády. Společnost Photonics Technology Inc. z Northwoodu v Ohiu se snaží využít novou formu plazmové technologie pro promítání obrazu filmové kvality na televizní obrazovce, která 40 palců v průměru, ale je pouze několik palců silná. Společnost Planar Systems Inc. z Beavertonu v Oregonu, největší z těchto firem, s 20 miliony dolarů ročních výnosů, podobné plány. slaví úspěchy v elektroluminiscenci, další slibné technologii, která se upravit pro televizi s vysokým rozlišením. Dvě další společnosti, Ovonic Imaging Systems Inc. z Troy v Michiganu a Magnascreen Corp. z Pittsburghu, vyvíjejí variantu plochých obrazovek nazvanou displeje z tekutých krystalů s aktivní maticí. Tyto nové technologie mají vytlačit katodovou trubici, ze které se vyrábí většina z velkého množství tradičních televizorů. Nahrazení katodové trubice velkou tenkou obrazovkou je klíčem ke stvoření televize s vysokým rozlišením, neboli HDTV, která se během jedné dekády stát celosvětovým trhem o velikosti 30 miliard dolarů. Velké americké společnosti se zajímají o jiné segmenty trhu s televizemi HDTV, jako je zpracování signálu a vysílací zařízení. S výjimkou společností Zenith Electronics Corp. a International Business Machines Corp., která spolupracuje na počítačových displejích se společností Toshiba, však na to, aby mohly využívat výhody z velkých obrazovek, mají slabou pozici. Společnost General Electric co. nedávno odprodala své podíly v oboru displejů z tekutých krystalů francouzské společnosti Thompson-CSF. "Zjistili jsme, že se trh nerozvíjí tak, jak jsme si mysleli," říká mluvčí společnosti GE. Drobné americké firmy vytrvávají díky svému silnému postavení v oblasti patentů a proto, že kořist stále čeká, se někdo zmocní. "Nikdo ještě neprokázal schopnost vyrábět tyto obrazovky" za komerční ceny, říká Zvi Yaniv, prezident společnosti Ovonic Imaging. Říká, že podle jeho názoru je od toho jeho společnost pouze několik let. Bushova administrativa, které se ohledně toho, jaká by měla být její úloha v oblasti technologie HDTV, dostává protichůdných rad, prozatím příliš nedělá. Jedinou hmotnou podporou, kterou poskytuje zápolícímu americkému průmyslu, jsou příspěvky pentagonské Agentury pro výzkum pokročilých obraných systémů (DARPA) ve výši 30 milionů dolarů. Finanční prostředky agentury DARPA jsou almužnou ve srovnání s tím, co vydává Japonsko a další potenciální konkurenti. Ministerstvo obchodu odhaduje, že japonská vláda a průmysl vydávají na výzkum technologie HDTV přes 1 miliardu dolarů. "Pokud nedostane víc pomoci, pak americký průmysl nebude mít šanci," říká Peter Friedman, výkonný viceprezident společnosti Photonics. Téměř všechny základní technologie týkající se televize s vysoký rozlišením prozatím pocházejí z amerických laboratoří. Peter Brody, prezident společnosti Magnascreen, však říká, že japonské společnosti jsou připraveny tuto technologii převzít a komerčně ji využít, přesně jako to udělaly s dřívějšími americkými inovacemi v oblastech barevné televize a videozáznamu. V 70. letech Brody pomáhal ve výzkumných laboratořích společnosti Westinghouse Electric Corp. v Pittsburghu vyvinout první zobrazovací panely založené na tekutých krystalech s aktivní maticí. Tyto obrazovky jsou jako nadměrně veliké polovodiče pokryté milionem či více obrazovými prvky, z nichž každý ovlivňuje barvu a tón televizního obrazu. V roce 1979 se však společnost Westinghouse projektu společně se svým podílem na pokrokové televizi vzdala. Brody ze společnosti odešel, aby si našel jiné podporovatele. nárok na právo komerčně využívat patenty společnosti Westinghouse, avšak tvrdí, že řada japonských výrobců tyto patenty porušuje. "Většina amerických investorů to prostě vzdala," říká Brody. "Nejsou připraveni soutěžit v oblasti, do které chtějí vstoupit Japonci." Mnozí kritici zpochybňují potřebu federální podpory tohoto odvětví, přičemž Pentagon svoji pomoc ospravedlňuje potřebami národní bezpečnosti. "Nevidíme tuzemského dodavatele pro některé z našich požadavků (na HDTV), a to je zdrojem znepokojení," říká Michael Kelly, ředitel úřadu pro zbrojní výrobu agentury DARPA. Agentura DARPA se tedy snaží udržet zájem tohoto odvětví na vyvíjení velkých zobrazovacích panelů tím, že rozdává prostředky na výzkum. Televize HDTV některé vojenské aplikace, například vytváření realistických letových simulací a přenos informací k bojovým velitelům. Námořnictvo objednává displeje pro svoje křižníky Aegis a armáda chce menší verze pro svoje bitevní tanky Abram. Také Ministerstvo obchodu se snaží podpořit technologii HDTV kvůli výhodám, které by jako vedlejší produkt mohla přinést oborům polovodičů a počítačů. "Není to jenom televize pro zbohatlíky," tvrdí Jack Clifford, ředitel úřadu mikroelektroniky a přístrojové techniky ministerstva. "Toto odvětví vytvoří průmyslové produkty jako displeje pro pracovní stanice a lékařské diagnostické vybavení dřív, než si získá masový spotřebitelský trh. Přestože někteří zastánci technologie HDTV volají po jiných formách pomoci, jako jsou úlevy z protimonopolních pravidel pro výzkumná konsorcia, malé firmy by zkrátka upřednostnily více finančních prostředků od agentury DARPA. Každá tvrdí, že vlastní tu správnou technologii a chce jen o trochu víc peněz, aby ji mohla využít komerčně. Chtějí také, aby obchodní politika USA reflektovala obavy Pentagonu a Ministerstva obchodu o jejich budoucnost. Všechny jsou důrazně proti petici několika japonských výrobců televizí včetně společností Matsushita, Hitachi a Toshiba, aby byly přenosné barevné televize s displeji z tekutých krystalů osvobozeny od antidumpingových cel, která USA uvalují na větší japonské barevné televize. A chtějí, aby jim USA pomohly prodávat v zahraničí. James Hurd, prezident společnosti Planar, říká, že aby prodal svoje zobrazovací panely v Japonsku a Jižní Koreji, musí platit 15% cla, zatímco panely z těchto zemí vstupují do USA bez cla. "To není otázka technologie, ale otázka přístupu," říká. "Prostě jsme se nenaučili, co obnáší konkurence.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View