wsj1274.cz

wsj1274.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Američané pijí méně, zato mladí profesionálové z Austrálie po Západní Německo nedočkavě nakupují luxusní americkou vodku, brandy a jiné lihoviny. Mnoho z nich pohrdá skotskou, které dávali přednost jejich rodiče, a raději volí bourbon, sladkou ohnivou vodu z kentuckého venkova. Při neustále klesající spotřebě lihovin v USA zintenzivňuje mnoho amerických výrobců své marketingové snahy v zahraničí. A jejich úsilí se vyplácí: vývoz lihovin vyskočil podle americké Rady pro destiláty, což je obchodní skupina, více než 2,5krát z 59,8 milionu dolarů v roce 1983 na 157,2 milionu dolarů v roce 1988. "Lihovarnické společnosti se nyní samy označují za globální obchodníky," říká Michael Bellas, prezident výzkumné a konzultační společnosti Beverage Marketing Corp. "Jestliže chcete být aktivním účastníkem na trhu, musíte být v Americe, v Evropě nebo na Dálném Východě. Musíte mít obchodní značky světové úrovně, dlouhodobou perspektivu a hluboké kapsy." Internacionalizace tohoto odvětví byla urychlena akvizicemi mnoha amerických výrobců zahraničními společnostmi. V posledních letech získala například společnost Grand Metropolitan PLC z Británie společnost Heublein Inc. a jiná britská společnost, Guinness PLC, převzala společnosti United Distillers Group a Schenley Industries Inc. Ale motivem tohoto přesunu byla rovněž nutnost. Zatímco luxusní značkové lihoviny, jako je vodka Smirnoff a whisky Jack Daniel's, se v USA drží vysoko, domácí spotřeba lihovin klesla o 15 % ze 166 milionů kartónů v roce 1979 na 141,1 milionu kartónů. V posledních letech byl zaznamenán růst na zahraničních trzích. Vývoz americké brandy se minulý rok podle odvětvového sdružení Jobson Beverage Alcohol Group více než zdvojnásobil na počet 360 000 proof galonů, což je standardní jednotka, používaná v tomto odvětví. Vývoz rumu se zvýšil o 54 % na 814 000 proof galonů. Největším dovozcem rumu a brandy z USA je Mexiko. Japonsko, třetí největší světový trh s destiláty po USA a Británii, pomohlo v dubnu americkým společnostem, když snížilo svoji daň na dovážené lihoviny a uvalilo daň na mnoho domácích produktů. Kalifornské vinařské závody, které těží ze snížených obchodních bariér a federálních marketingových dotací, agresivně expandují do Japonska a také do Kanady a Velké Británie. V Japonsku propagují tyto vinařské závody pacifické kořeny svých výrobků a dvoří se šéfkuchařům restaurací a hotelů, jejichž doporučení váhu. V Austrálii, Británii, Kanadě a v Řecku zvýšila společnost Brown-Forman Corp. svou nabídku produktu Southern Comfort Liqueur. Za použití reklam v kině, televizi a v tisku nabízí tato společnost produkt Southern Comfort jako ušlechtilý starý nápoj amerického Jihu z období před občanskou válkou. Největší cizí nájezdy však podnikl bourbon. Zatímco američtí výrobci vodky, rumu a jiných lihovin soutěží se silnými výrobci v zahraničí, výroba bourbonu v jiné zemi je zakázána obchodními smlouvami. (Všechen bourbon pochází z Kentucky, ačkoliv za bourbon se často kvůli podobné chuti považuje i Jack Daniel's Tennessee whiskey.) A navíc, podobně jako získala vodka v USA image kvality, stal se bourbon módní lihovinou v mnoha cizích zemích jako jedinečný americký výrobek svázaný s pohraničním folklorem. Jak byl dobyt Západ? S šestirannou puškou v jedné ruce a s bourbonem v druhé. "S bourbonem si spojujeme Divoký západ, westernové filmy a bandity na obzoru," říká Kenji Kishimoto, viceprezident společnosti Suntory International Corp., divize společnosti Suntory Ltd., největší japonské lihovarnické společnosti. Společnost Suntory distribuuje v Japonsku bourbony značky Brown-Forman. Bourbon tvoří pouze 1 % celosvětové spotřeby lihovin, ale podle asociace Jobson představoval 57 % amerického vývozu destilátů v minulém roce; žádná další kategorie nedosáhla více než 19 %. Velké americké lihovary nelítostně soupeří o tento trh, který podle vládních údajů vzrostl ze 33 milionů dolarů v roce 1987 na 77 milionů dolarů v minulém roce. Společnost Jim Beam Brands Co., divize společnosti American Brands Inc., je vedoucím vývozcem bourbonu a vyrábí 10 jiných druhů destilátů. Tato společnost říká, že zvýší svou mezinárodní reklamu v roce 1990 o 35 %, přičemž bourbon bude představovat většinu této sumy. Jednotka společnosti Guinness Schenley Industries zvýšila v Japonsku svou televizní reklamu a vytvořila partnerství s bezcelními obchody po celé Asii, což umožnilo nainstalovat nápadné pultové vitríny. Značka I. W. Harper této společnosti je se 40 % trhu vedoucí bourbon v Japonsku. Vývozci bourbonu v Japonsku uspěli tam, kde jiná odvětví neuspěla, a tím, že se spojili s místními zástupci, vyhnuli se kulturním překážkám v marketingu a distribuci. Společnost Jim Beam Brands vytvořila společný distribuční podnik s lihovarem Nikka Whiskey Co. Společnost Seagram Co., která vyváží bourbon Four Roses, podobné spojení se společností Kirin Brewery Co. Někteří výrobci bourbonu inzerují v zahraničí stejně jako doma. Aby společnost Brown-Forman podpořila značku Jack Daniel's v zahraničí, používá stejné fotografie předních verand domů v Lynchburgu ve Virginii a staré muže s vizáží strýců v overalech a vysokých botách. Tištěné inzeráty na whisku Jim Beam však působí v různých zemích na různé struny. V Austrálii, zemi neobydleného vnitrozemí, je snímek Jima Beama položen na proužku ručně vydělané kůže. Západním Němcům se dostává obřadnosti s bourbonem v popředí a nóbl hotelem v Beverly Hills v pozadí. Inzeráty pro Anglii jsou rádoby umělecké a neuctivé. V jedné reklamě vystupuje obrovský robot nesoucí v náručí smyslnou ženu v mdlobách. Slogan: "Jen jsem se zeptal, zda chce Jima Beama."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View