Společnost
Ford
Motor
Co.
zintenzivnila
boj
se
společností
General
Motors
Corp.
o
společnost
Jaguar
PLC
prohlášením,
že
je
připravena
učinit
celkovou
nabídku
na
tohoto
britského
výrobce
aut,
až
budou
zrušena
omezení
na
držbu
akcií.
Toto
prohlášení
bylo
součástí
registrace
společnosti
Ford
u
americké
Komise
pro
regulaci
prodeje
cenných
papírů.
Společnost
Ford
neuvedla,
jak
vysokou
nabídku
na
společnost
Jaguar
by
mohla
učinit,
ani
kdy
se
tak
stane.
Britská
vláda
v
současné
době
nedovoluje
žádnému
zahraničnímu
investorovi
držet
bez
povolení
vyšší
podíl
než
15
%
akcií
společnosti,
a
to
až
do
31.
prosince,
Společnost
Ford
by
však
se
svým
podílem
ve
společnosti
Jaguar,
který
včera
zvýšila
na
11,95
%,
mohla
svolat
mimořádnou
valnou
hromadu
akcionářů
společnosti
Jaguar
a
přesvědčit
držitele
akcií,
aby
hlasovali
za
dřívější
zrušení
omezení.
Úspěšné
hlasování
by
vyvinulo
tlak
na
britskou
vládu,
aby
omezení
zrušila.
"Neučinili
jsme
dosud
rozhodnutí"
žádat
o
mimořádnou
valnou
hromadu
akcionářů
společnosti
Jaguar,
uvedl
Martyn
Watkins,
mluvčí
společnosti
Ford
v
Londýně.
Zdůraznil,
že
tento
výrobce
aut
by
učinil
nabídku
na
celou
společnost
Jaguar
jen
za
korektních
podmínek,
a
dále
řekl,
že
"podmínky
nejsou
v
dané
chvíli
korektní
ani
reálné".
Společnost
Ford
minulý
měsíc
oznámila
plány
na
získání
až
15
%
společnosti
Jaguar.
Zástupci
společnosti
Jaguar
potvrdili,
že
jednají
o
spojenectví
se
společností
GM,
a
minulý
týden
uvedli,
že
doufají
v
dosažení
dohody
do
jednoho
měsíce.
Analytici
očekávají
uzavření
dohody
mezi
společností
GM
a
společností
Jaguar,
která
by
americkému
výrobci
aut
nabídla
konečný
30%
podíl
v
britské
společnosti
a
vytvořila
tak
podnik
se
společnou
majetkovou
účastí,
který
by
vyráběl
modely
aut
pro
manažery.
Avšak
vidina
toho,
že
společnost
Ford
nakonec
podá
plně
kvalifikovanou
nabídku,
by
mohla
jednání
mezi
společností
GM
a
společností
Jaguar
narušit.
Zdá
se,
že
společnost
Jaguar
ztrácí
zájem
o
poskytnutí
menšinového
podílu
společnosti
GM,
řekl
člověk
obeznámený
s
jednáními
a
dodal:
"Nepřekvapilo
by
mě,
kdyby
[vedoucí
pracovníci
společnosti
Jaguar]
raději
vyčkali,
aby
viděli,
jak
se
[nabídka
společnosti
Ford]
vybarví."
Předpokládá,
že
se
zástupci
společnosti
Ford
příští
týden
setkají
s
vedením
společnosti
Jaguar,
aby
načrtli
svůj
návrh.
Sir
John
Egan,
předseda
společnosti
Jaguar,
se
dosud
odmítal
se
zástupci
společnosti
Ford
setkat,
ale
předpokládá
se,
že
bude
ochoten
zvážit
konkrétní
návrh
nabídky.
A
co
se
týká
společnosti
GM,
její
"nejnižší
pozicí
musí
být
úplná
nabídka
sama
o
sobě",
řekl
Stephen
Reitman,
evropský
analytik
automobilového
průmyslu
u
londýnské
makléřské
společnosti
UBS-Phillips
&
Drew.
Převzetí
společnosti
Jaguar
společností
Ford
by
"mělo
takový
dopad
na
rovnováhu
sil
v
90.
letech,
že
si
společnost
General
Motors
nemůže
dovolit
ustoupit.
Budou
muset
vhodit
rukavici
do
ringu."
Mluvčí
společnosti
GM
včera
znovu
zdůraznil
zájem
společnosti
o
získání
menšinového
podílu,
aby
tak
pomohla
společnosti
Jaguar
zůstat
nezávislou.
Rozhodná
bitva
by
mohla
znamenat,
že
by
společnost
Jaguar
získala
10
liber
(16,02
dolaru)
za
akcii,
čili
přibližně
1,8
miliardy
liber
(2,88
miliardy
dolarů),
domnívá
se
několik
analytiků.
Vyhlídka
na
boj
o
převzetí
znamenala
v
posledních
týdnech
pro
společnost
Jaguar
prudký
vzlet
akcií.
Američtí
spekulanti
na
akvizičním
trhu
nyní
vlastní
odhadem
25
%
akcií
společnosti
Jaguar.
Na
včerejším
klesajícím
londýnském
trhu
cenných
papírů
propadly
v
pozdním
obchodování
akcie
společnosti
Jaguar
od
pondělí
o
čtyři
pence
na
694
pencí
(11,11
dolaru)
za
akcii.
Americké
depozitní
stvrzenky
společnosti
Jaguar
ve
Spojených
státech
stouply
v
mimoburzovním
obchodování
o
12,5
centu
na
11,25
dolaru.
Společnosti
Ford
i
GM
nutně
potřebují
luxusní
obchodní
značku,
aby
dokázaly
čelit
novodobé
japonské
konkurenci
na
evropských
i
amerických
trzích.
A
finančně
vyčerpaná
společnost
Jaguar
strávila
více
než
rok
pátráním
po
bohatém
strýčkovi,
který
by
jí
poskytl
hotovost
a
technologické
know-how.
Tato
firma
dala
najevo,
že
dává
přednost
společnosti
GM
před
společností
Ford,
jelikož
společnost
GM
slíbila,
že
zachová
nezávislost
společnosti
Jaguar.
Potřeba
společnosti
Ford
získat
část
společnosti
Jaguar
nebo
celou
společnost
je
akutnější
od
minulého
týdne,
kdy
se
vzdala
svého
čtyřletého
úsilí
uvést
na
trh
sedan
Merkur
Scorpio
vyráběný
v
Německu
jako
luxusní
evropský
import
do
Spojených
států.
Minulý
pátek
pak
ztroskotala
jednání
společnosti
Ford
o
možném
spojenectví
se
švédskou
společností
Saab-Scania
AB.
Zájem
společnosti
GM
o
společnost
Jaguar
odráží
touhu
pomoci
zpestřit
produkty
této
americké
společnosti
na
rostoucím
trhu
s
luxusními
vozy.
Jeho
série
Opel
má
zavedený
image
a
novou
řadu
vysoce
úspěšných
nových
modelů,
avšak
postrádá
prestiž
značky
Jaguar.
Zástupci
společnosti
GM
rovněž
spatřují
velký
potenciál
ve
spojení
vozů
Jaguar
s
technologickým
know-how
skupiny
Group
Lotus
PLC,
což
je
britský
konstruktér
a
výrobce
speciálních
aut,
kterého
společnost
GM
získala
v
roce
1986.