wsj0956.cz

wsj0956.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

V rohu rozsáhlého nového konferenčního centra Nippon Convention Center je umístěna výstava moderní technologie firmy Mazda Motor Corp. Hit: "Systém řízení vůně". Zmáčknutím tlačítka si řidiči mohou vybrat z vůní levandule, jasmínu, máty nebo parfému, které vhání do prostoru klimatizační systém auta. Jemné vanoucí vůně "zlepší jízdní pohodlí", tvrdí se na výstavě a hrdý zaměstnanec říká, že Mazda v úmyslu do jednoho či dvou let přenést celý systém z laboratoře do svých automobilů. Vítejte na 28. tokijské motoristické přehlídky. Můžete zde nalézt firmu Mitsubishi Motors Corp. vystavující "nákladní vůz pro živé ryby", kamion podobný akváriu na kolech, a firmu Nissan Motor Co. s jejím "bezklíčovým" modelem Boga, jehož dveře se odemknou po rozpoznání otisků prstů majitele. Sportovní automobil Escudome firmy Suzuki Motor Co. vyniká výsuvným zadním stanem a zve řidiče "zpátky do přírody". Ale tato akce, největší výstava automobilů a kamionů na světě konaná každé dva roky, i svou vážnou tvář, včetně první velké výstavy motorů a systémů odpružení budoucnosti. Je to také hlavní vitrína země, jejíž světová dominance v tomto odvětví je stále uznávanější, a v tom je její přitažlivost. Dokonce i největší automobilové výstavy v USA jsou hlavně regionálními záležitostmi, ale tokijská přehlídka je mezinárodní. Ukázal se tu téměř každý motoristický analytik z New Yorku. Lety z Detroitu do Tokia byly tento týden kompletně rezervovány, když se sjížděli představitelé města motorů včetně Donalda E. Petersena, předsedy společnosti Ford Motor Co., a místopředsedy společnosti Chrysler Corp. Geralda Greenwalda, aby nahlédli do budoucnosti. Dokonce i Sovětský svaz přijel, poprvé za 24 let, aby předvedl svůj sedan Lada Niva a jeho futuristický tmavě modrý model "Kompakt". Zde je pohled z první ruky na to, čím se chlubili japonští hostitelé a co viděli zahraniční návštěvníci. Nová technologie Nejžhavějšími exponáty byly součástky, které oddělují cestující od hrbolů, děr a ostatních nepříjemností silnice. Tyto "systémy aktivního odpružení" elektronicky rozeznávají stav silnice a upravují jízdu automobilu. Existující systémy pérování se snaží nárazy pohltit, ale systémy aktivního odpružení působí silou na jejich vyrovnání. Firma Nissan v 34stránkovém pojednání skromně přirovnává své "hydraulické aktivní odpružení" ke gepardovi a připodobňuje různé jeho části k srdci, mozku, nervům a tepnám zvířete. Firma Toyota Motor Corp. velkolepě předváděla svůj systém na autě, které se rozpůlí a odhalí tak vnitřní uspořádání odpružení. Firma Nissan tvrdí, že představí svůj první systém příští měsíc v luxusním sedanu Infiniti Q45, a kupé Celica firmy Toyota půjde do prodeje s odpružovacím zařízením příští jaro. Ale řidiči v USA musejí čekat: Japonci si prozatím drží aktivní odpružení pouze pro domácí použití. A Velká trojka výrobců automobilů z Detroitu říká, že jejich systémy jsou stále ve vývoji. V oddělení motorů vystavovalo několik společností experimentální modely, které by za deset let mohly poskytovat stejný výkon jako motory současné, a přesto zabírat pouze polovinu místa, což umožní zkrátit kapotu. V takzvaných dvoutaktních motorech, které mají výrazně zvýšit dojezd, jde při vytváření tahu každý píst nahoru a dolů pouze jednou. Naproti tomu v normálních čtyřtaktních motorech se písty musí v každém cyklu přesunout nahoru a dolů dvakrát. Dvoutaktní motory vystavované společnostmi Toyota a Fuji Heavy Industries, výrobcem aut Subaru, přitáhly velký zájem představitelů amerického automobilového průmyslu, kteří se o vývoj dvoutaktních motorů překotně snaží. Konvenčnější pětiválcový motor předvádí společnost Honda Motor Co. v novém modelu Accord Inspire, který prodělal svůj debut právě v tomto měsíci - pouze v Japonsku. Honda tvrdí, že pětiválcový motor je kompromisem mezi úsporným čtyřválcem a silou V-6. Povídá se, že je určen pro nový model v luxusní řadě Acura v USA, ale představitelé společnosti Honda to nechtěli komentovat. Divná auta, legrační jména Je tu spousta bizarnosti, ale není vždy jasné, zda je záměrná. Symbolem přehlídky je žena jedoucí na hlemýždi, což není obvyklá metafora pro rychlost a hbitost. Ale sponzoři mají vysvětlení: "Prostřednictvím charakteru spojeného s hlemýžděm," říkají, "se hledají důležité hodnoty jako soulad s přírodou a snažení směřující do budoucnosti." Japonští výrobci automobilů jsou proslulí vymýšlením žertovných názvů, ale letos tato činnost asi dosáhla nového vrcholu - či dna. Honda malý motocykl nazvaný Opice a o něco většího bratrance, Gorilu. Mitsubishi futuristickou dodávku nazvanou Paví očko. Mazda kamion Bongo a pod svým firemním štítkem Autozam "mikrododávku" nazvanou Skrumáž. Její miniauto Carol připomínající brouka je "navrženo s měkkostí, jemností a s vřelým srdcem". Ale dvorním šaškem se zdá být výrobce nejmenších japonských aut, Daihatsu Motor Co. Jedním z jeho futuristických konceptů je bublinovitá Teniska, ve které sedí pouze jedna osoba vpředu a dozadu se vejde malé dítě a taška s nákupem. Daihatsu také Chlapíka 90, Pavouka Lízu a Hijet Dumbo. Vtipkují však nejen Japonci. Regie Nationale des Usines Renault, francouzský výrobce automobilů, koncept auta nazývaného Megane. Jméno vyvolávat konotaci ženské velikosti, ale v japonštině znamená "brýle". Zahraniční vystavovatelé Zahraniční výrobci automobilů berou tokijskou motoristickou přehlídku vážněji než kdykoli jindy. Společnost AB Volvo vyzývá kolemjdoucí návštěvníky, aby si zahráli "na testovací figurínu" a naskočili do auta, které simuluje srážku, aby si vyzkoušeli, jak funguje upínací zařízení bezpečnostního pásu. Jihokorejská společnost Hyundai Motor Co. vystavuje svoje exponáty v Tokiu poprvé. General Motors Corp. sponzoruje svou první nezávislou expozici za 10 let, jejíž součástí je i hranatý vůz Buick kombi s bočním obložením s texturou dřeva. Firmy Ford a Chrysler mají také své expozice, i když ty se tísní v oddělené místnosti v ne tak populárním oddělení automobilových dílů. "Musíme se oprostit od detroitské mentality a stát se součástí mentality celosvětové," prohlašuje Charles M. Jordan, viceprezident společnosti GM, když vysvětluje svou cestu na tokijskou přehlídku. Ani tím však není tradiční americká domýšlivost dramaticky ohrožena. Zástupci společnosti Ford se například halasně vychloubali svým zcela prvním vítězstvím v závodě Tokyo Grand Prix. Pravda, firma Ford byla v neděli prohlášena za vítěze, ale poté, co byl řidič vozu Honda, který vjel do cílové pásky jako první, diskvalifikován, jelikož narazil do jiného auta a na okamžik se dostal mimo vymezený prostor. Jordan z firmy GM mezitím neustále kritizuje japonský styl. "Pro Japonce je obtížné," říká, "vnést do auta nějaký pocit, dostat do auta vášeň, dostat do auta emoce.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View