wsj0911.cz
wsj0911.cz
Date | 19 |
---|
Source type | nws |
---|
Year | 19 |
---|
Text type | inf |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Článek
Roberta
H.
Knighta
na
redakční
stránce
z
5.
října
naříkající
nad
násilím
v
komediálních
filmech
("Hollywoode,
ničíš
mě")
je
zajímavý,
ale
poněkud
mylný.
Jako
fanda
starších
filmů
z
dvacátých
a
pozdějších
let
nepozoruji,
že
by
moderní
komedie
obsahovaly
vyšší
stupeň
násilí,
sexu
a
hrubých
výrazů
než
ostatní
filmy
z
nedávné
doby.
Starší
filmy
obsahují
spoustu
násilí,
třebaže
je
zobrazováno
v
souladu
s
více
omezujícími
společenskými
konvencemi
té
doby.
Jedním
z
mých
nejoblíbenějších
filmů
je
například
britská
komedie
z
roku
1949
"Kind
Hearts
and
Coronets
(Laskavá
srdce
a
korunky)",
v
níž
je
celé
komično
založeno
na
tom,
že
herec
Dennis
Price
vraždí
osm
urozených
příbuzných
(všechny
hraje
Alec
Guinness),
protože
urazili
jeho
matku
a
stáli
mu
v
cestě
k
získání
rodinného
titulu.
Stejně
tak
jedním
z
nejpopulárnějších
komediálních
žánrů
třicátých
a
čtyřicátých
let
byla
"detektivka
nebo
komedie
s
vraždou".
Série
filmů
"Thin
Man
(Hubený
muž)"
stejně
jako
mnoho
ostatních
zakládala
celou
svou
komediální
přitažlivost
na
hláškách
a
slovních
hříčkách
hvězdného
detektiva,
zatímco
ostatní
postavy
ve
filmech
byly
vražděny.
Dále
myslím,
že
pan
Knight
udělal
špatnou
volbu,
když
jako
příklad
žalostného
stavu
moderních
komediálních
filmů
vybral
dílo
"A
Fish
Called
Wanda
(Ryba
jménem
Wanda)".
Konkrétní
scéna,
kterou
zmiňuje
a
v
níž
jsou
rozmačkáni
domácí
psi,
připomíná
trampoty,
které
neustále
potkávaly
kojota
ve
starých
kreslených
groteskách
"Road
Runner
(Silniční
běžec)"
společnosti
Warner
Bros.
Není
tam
žádný
detailní
zpomalený
záběr
ukazující
krev
a
vnitřnosti
při
smrti
zvířete.
Mějte
na
paměti,
že
se
jedná
o
stejný
film,
v
němž
hrdinu
přejede
parní
válec
jen
proto,
aby
se
za
chvilku
postavil
a
podíval
se
-
zvenku
-
do
okna
startujícího
Boeingu
747.
Budu
první,
kdo
bude
souhlasit
s
tím,
že
v
moderní
filmařině
lze
nalézt
mnoho
špatného.
Mnoho
moderních
scénáristů
vypadá,
jako
by
nebyli
schopní
napsat
hru
či
cokoli
jiného
bez
sprostého
klení.
Sex
a
násilí
se
přidávají
rutinně,
dokonce
i
když
nesouvisejí
se
scénářem,
a
technicky
vyspělé
speciální
efekty
neustále
nahrazují
dobrou
zápletku
a
vývoj
postavy.
Máme
zkrátka
filmový
a
televizní
průmysl,
který
je
buď
neschopný,
nebo
přimražený
strachy,
že
by
mohl
udělat
film,
který
by
neměl
hodnocení
PG-13
nebo
R
(mládeži
nepřístupný).
Ono
vydatné
množství
nadbytečného
sexu,
násilí
a
hrubé
mluvy
tedy
slouží
jako
berličky.
Avšak
tyto
chyby
nejsou
výlučnou
vlastností
moderních
komedií
a
podle
mého
názoru
se
pan
Knight
mýlí,
když
se
tento
moderní
fenomén
pokouší
spojovat
příliš
těsně
s
jedinou
kategorií
filmové
tvorby.
Michael
Smith
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View