wsj0818.cz

wsj0818.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Velká trojka amerických automobilek vykázala za třetí čtvrtletí ztráty ve svých klíčových automobilových podnicích v Severní Americe a očekávání trvale slabého prodeje vozidel a cenových válek vrhá stín na čtvrté čtvrtletí. Nejvýraznější známky obtíží Velké trojky přišly od společnosti Ford Motor Co., která uvedla, že ve svém automobilovém podniku v USA utrpěla ztrátu poprvé od roku 1982. Společnost Ford předpovídá, že čistý příjem za čtvrté čtvrtletí spadne pod loňskou úroveň, a to částečně kvůli pravděpodobnému výdaji 500 milionů dolarů na prodej jejích ocelářských provozů. Neradostné výsledky automobilek byly vyváženy silnými výdělky z některých neautomobilových provozů. Přesto součet zisku společností Ford, Chrysler Corp. a General Motors Corp. klesl bez započtení jednorázového zisku společnosti Chrysler ve výši 309 milionů dolarů z prodeje akcií společnosti Mitsubishi Motors o 44 % z loňské 1,83 miliardy na 1,02 miliardy dolarů. Všechny tři společnosti oznámily ztrátu ze severoamerických automobilových podniků naposledy v krizovém roce 1982. Včerejší oznámení pomohla na akciovém trhu zažehnout polední vlnu programového prodávání. Kmenové akcie společnosti GM uzavřely na 44,375 dolaru na akcii, což je snížení o 50 centů, společnost Ford spadla o 37,5 centu, aby zakončila na 47,50 dolaru, a společnost Chrysler klesla o 37,5 centu na 22,25 dolaru, to vše při kompozitním obchodování na Newyorské burze cenných papírů. Ponuré vyhlídky v Detroitu odráží pesimismus trhu. Zatímco japonské automobilky získaly podíl na trhu, Velká trojka vedená společností GM snížila výrobu v Severní Americe a spustila intenzivní kampaň maloobchodních slev. Podle představitelů průmyslu vyvrcholila cenová válka ve třetím čtvrtletí, kdy se tovární slevy Velké trojky vyšplhaly přes 1 000 dolarů za vůz. "Nejsilnější pobídky" měla pravděpodobně společnost GM, řekl Robert S. Miller, finanční ředitel společnosti Chrysler. "Všichni jsme dělali, co jsme museli, abychom je neztratili z dohledu." Avšak toto nákladné úsilí japonské zisky podílů na trhu příliš nezpomalilo a prodej domácích automobilů od 30. září, kdy Velká trojka mnoho svých programů ukončila, klesl o 19 %. Společnosti GM, Ford a Chrysler již snížily výrobní plány pro USA na čtvrté čtvrtletí odhadem o 15 % oproti úrovním z roku 1988. Pokud se prodej nezotaví, budou škrty ještě hlubší a znovu se objeví pobídky. Výdělky společnosti Ford, která se dlouho vychloubala, jak dokáže odolat poklesu, dostaly co proto. Tato automobilka č. 2 označila za viníka 44% poklesu čistého zisku na 477,1 milionu dolarů, neboli 1,03 dolaru na akcii, při příjmu 20,24 miliardy dolarů náklady na pobídky a sníženou výrobu - což obojí vzniklo následkem výrazně slabšího amerického trhu. Téměř celý pokles pocházel z amerických automobilových provozů společnosti Ford. Tento výrobce automobilů z Dearbornu v Michiganu utrpěl na montáži a prodeji automobilů v USA ztrátu 37 milionů dolarů, což je v tomto směru zhoršení o 378 milionů dolarů oproti stejnému čtvrtletí roku 1988. Společnosti Ford se podařilo vykázat za toto čtvrtletí zisk zejména díky výdělkům ze zahraničních automobilových provozů a finančních služeb. Před rokem společnost Ford oznámila rekordní čistý zisk 856,3 milionu dolarů, neboli 1,78 dolaru na akcii, při příjmu 20,38 miliardy dolarů. Za posledních devět měsíců vydělala společnost Ford 3,52 miliardy dolarů, neboli 7,51 dolaru na akcii, ve srovnání s 4,14 miliardy dolarů, neboli 8,53 dolaru na akcii. Ztráta amerického automobilového průmyslu byla pro společnost, která do druhého čtvrtletí roku 1989 ve 12 po sobě jdoucích čtvrtletích vykazovala rostoucí výdělky, prudkým zvratem. Finanční viceprezident David N. McCammon však trval na tom, že snižování nákladů a malá výrobní kapacita zapříčiní, že výsledky "budou při tomto poklesu lepší než při předchozích poklesech", kdy měla společnost Ford čisté ztráty. McCammon přesto řekl, že společnost Ford očekává oslabování americké ekonomiky do konce roku 1990, což bude mít za důsledek nižší prodej i výrobu. Uvedl, že kvůli tomu zisk za čtvrté čtvrtletí klesne pod výsledky z roku 1988, ačkoli pád nebude tak prudký, jako byl 44% pokles ve třetím čtvrtletí. Část tohoto poklesu pochází z předpokládaných výdajů ve výši 500 milionů dolarů na navrhovaný prodej jednotky Rouge Steel. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 1988 měla společnost Ford čistý zisk ve výši 1,16 miliardy dolarů, neboli 2,42 dolaru na akcii. Provozní zisk společnosti Chrysler spadl na pouhých 22 milionů dolarů, neboli 10 centů na akcii, což je nejnižší celkový čtvrtletní zisk této společnosti za sedm let. Její příjem ve výši 309 milionů dolarů, neboli 1,32 dolaru na akcii, z prodeje 75 milionů akcií společnosti Mitsubishi způsobil, že čistý zisk stoupl na 331 milionů dolarů, neboli 1,42 dolaru na akcii. Obrat zůstal na 7,88 miliardy dolarů. Tyto výsledky obsahují také rekordní čtvrtletní výdělky společnosti Chrysler Financial Corp. ve výši 76 milionů dolarů. Před rokem měla společnost Chrysler čistý zisk ve výši 113 milionů dolarů, neboli 50 centů na akcii. Miller uvedl, že náklady na propagaci způsobily "mírnou" ztrátu v severoamerickém podniku společnosti s osobními a nákladními automobily ve městě Highland Park v Michiganu. Prohlásil, že tato ztráta se "tolik nelišila" od 37milionové ztráty společnosti Ford z automobilových provozů v USA, ale odmítl být konkrétní. Miller uvedl, že společnost Chrysler ve svých pobídkových programech utratila ve třetím čtvrtletí průměrně 1 000 dolarů na vozidlo ve srovnání s pouhými 450 dolary na vůz v loňském roce - v době rekordní hodnotou. Řekl, že společnost Chrysler "si není jistá" svými předpověďmi obratu z osobních a nákladních automobilů na modelový rok 1990 ve výši 14,2 milionu dolarů. Uvedl, že zákazníci jsou zklamáni vyššími cenami aut z roku 1990 obzvláště, když vidí pobídkami snížené ceny modelů z roku 1989. Čistý zisk za devět měsíců činil 1,02 miliardy dolarů, neboli 4,38 dolaru na akcii, což zahrnuje i příjem z prodeje akcií společnosti Mitsubishi, ve srovnání s 617 miliony dolarů, neboli 2,77 dolaru na akcii, po započtení výdajů na uzavření továren ve výši 93 milionů dolarů, neboli 42 centů na akcii ve stejném období roku 1988. Obrat vzrostl o 8,4 % z 25,78 na 27,95 miliardy dolarů. Velké ztráty severoamerických automobilových provozů poslaly čistý zisk společnosti GM prudce dolů z rekordních 859,2 na 516,9 milionu dolarů. Společnost GM sídlící v Detroitu samostatné čtvrtletní výdělky pro severoamerické automobilové provozy nezveřejňuje. Analytici však odhadli, že společnost GM měla v domácích automobilových provozech ztrátu ve výši 300 milionů dolarů. Mluvčí společnosti GM uvedl, že do příjmu zasáhl 8,5% pokles obratu z osobních a nákladních automobilů v severoamerických provozech a slevy pro obchodníky a zákazníky převýšily příjmy z růstů cen modelů vozů pro rok 1990 dodaných v tomto období. Výsledky společnosti GM ale také ilustrují rostoucí rozmanitost jejích provozů. V jedné analýze připsala společnost GM polovinu čisté ztráty svým dvěma velkým technologickým jednotkám, společnostem Electronic Data Systems a GM Hughes Electronics. Mezitím společnost GM uvedla, že její zahraniční automobilové provozy jsou na cestě k překonání rekordního celoročního loňského čistého zisku ve výši 2,7 miliardy dolarů. S výjimkou její finanční pobočky pomohly diverzifikované provozy společnosti GM navýšit k 30. září hotovostní rezervy na 5,5 miliardy dolarů, což je oproti loňskému roku nárůst o 22 %. Tato rezerva by mohla přijít vhod, pokud by společnost GM musela ve čtvrtém čtvrtletí snížit výrobu v severoamerických provozech více, než o již plánovaných 9,5 %. Mluvčí potvrdil, že za těchto okolností nebude pro společnost GM snadné překonat rekordní čistý zisk za čtvrté čtvrtletí roku 1988, který činil 1,4 miliardy dolarů. To znamená, že společnost pravděpodobně nepřekoná loňský celoroční zisk ve výši 4,9 miliardy dolarů, ačkoli čistý zisk za prvních devět měsíců stoupl o 1,9 % na 3,52 miliardy dolarů při příjmu ve výši 95,57 miliardy dolarů. V prvních devíti měsících roku 1988 vydělala společnost 3,46 miliardy dolarů při příjmu ve výši 91,21 miliardy dolarů.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View