wsj0590.cz

wsj0590.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

V dlouhé válce nervů mezi Bílým domem a Kongresem o způsob, jakým naše země provádí utajované zpravodajské operace v zahraničí, by mohlo nastat příměří. Po letech nedůvěry, která se zrodila z aféry Watergate, minulých přehmatů Ústřední zpravodajské služby (CIA) a skandálu Írán-Contras, se zdá, že prezident Bush i Senátní zpravodajský výbor jsou připraveni - alespoň prozatím - důvěřovat si navzájem v otázce stanovení zásad pro utajované aktivity. Bude-li tento postoj přetrvávat, mohl by do plánování utajovaných aktivit vnést pozornost a důvěru, která zde léta chyběla. Během minulého týdne prezident souhlasil s tím, že bude Výbor, obvykle předem, informovat o utajovaných akcích a klíčová zpravodajská rozhodnutí bude předkládat písemně. Reaganova administrativa nejednala vždy v takových záležitostech tímto způsobem. Bush se též zavázal, že bude respektovat 14 let starý vládní příkaz, který zakazuje americkým agentům páchat atentáty na zahraniční představitele nebo pomáhat jiným osobám při této činnosti. Kongres nikdy zcela neuvěřil bývalému šéfu CIA Williamu Caseyovi ani poradci Národní bezpečnosti Johnu Poindexterovi, že tento zákaz respektují. Navzdory protestům CIA souhlasil Bush také s tím, že bude zaveden generální inspektor CIA, který bude nezávislý na řediteli CIA. Na oplátku se Senátní výbor vzdal snahy uzákonit legislativu, která by vyžadovala, aby ji administrativa informovala do 48 hodin od zahájení jakékoli utajované aktivity. Zrušila také zákaz, podle kterého CIA nesmí využívat nouzový fond pro utajované aktivity, a souhlasila s tím, že odstraní některá překroucená a právně formální omezení při plánování náročných akcí, a to výměnou za ujištění, že se CIA nevrátí zpět ke své hře s politickými atentáty. "Nakonec jsme je dokázali přesvědčit, že Casey a [Oliver] North tu již nepracují," říká jeden z představitelů administrativy. Toto nové chápání nespadlo z nebe jako proud laskavosti a poznání. Objevilo se po jedovatém předvedení politiky zpravodajských služeb ve starém stylu, které následovalo po nezdařeném pokusu o převrat v Panamě v tomto měsíci. Bílý dům namítal pomocí televizních vystoupení a informací, které pronikly na veřejnost, že kvůli omezením, která Kongres prosadil pro utajované aktivity, je podpora takovýchto převratů americkou vládou obtížná. Bush dokonce soukromě uvedl, že jeden zákon Kongresu z Reaganovy éry vyžadoval, aby prezident USA upozornil nenáviděného panamského diktátora Manuela Noriegu, jakmile by se Spojené státy dozvěděly o spiknutí, které by mohlo ohrozit jeho život. Prezident též naznačil, že pokud bude letošní zákon o autorizaci zpravodajské činnosti příliš restriktivní, mohl by jej vetovat. Předseda Zpravodajského výboru David Boren (demokrat za Oklahomu) a místopředseda William Cohen (republikán za Maine) rozhněvaně obvinili Bílý dům, že nechává selektivně proniknout utajované dokumenty na veřejnost a snaží se nespravedlivě přesunout vinu za zmařený pokus o svržení generála Noriegy na Kongres. Bílý dům vyšel z této výměny názorů vítězně, ale postaral se o to, aby tuto svou výhodu nevyhrotil do toho typu ústavního sporu, jaký vyhledávají konzervativní republikáni, kteří si nepřejí žádnou kontrolu zpravodajských činností Kongresem. Bush a jeho poradci místo toho dali najevo, že uznávají roli Kongresu a domnívají se, že lze s konzervativním Borenem a liberálním Cohenem spolupracovat na odstranění rozporů. Senátoři reagovali podobně. Senátor Boren oznámil šťastně novinářům, že s Bílým domem došli ke "vzájemnému porozumění" a že Výbor nabídl Bushovi "začít s čistým stolem", tj. bez překážek postavených v letech Reaganovy vlády. Senátor Cohen uvedl, že vztahy se vrátily na úroveň před Reaganem. Stále zbývá upřesnit některé detaily. Bush si v "ojedinělých" případech vyhrazuje právo na udržování Kongresu v informační tmě, přičemž se odvolává na ústavní výsadu, kterou Výbor neuznává. Projednávaná interpretace ministerstva spravedlnosti o zákazu politických atentátů by mohla dát podnět k otázkám, které se budou muset vyřešit. Kromě toho mohou obě strany čelit politické kritice. Někteří konzervativci obviní prezidenta z toho, že Kongresu slibuje příliš mnoho. A pokračují v anonymních útocích na ředitele CIA Williama Webstera za to, že byl k Výboru tak vstřícný. Současně někteří liberálové v Kongresu obviní senátory Borena a Cohena, že vzali do zaječích, a upozorní na to, že ústupky zákonodárců rozšiřují spektrum utajovaných operací, které jsou v mezinárodním měřítku choulostivější, jako jsou například miny v nikaragujských přístavech či prodej zbraní do Íránu. Ale bude-li kooperativní přístup zachován a bude-li se o utajovaných aktivitách více diskutovat, může země vstoupit do období, ve kterém budou ztřeštěné nápady vyřazeny ještě ve stadiu návrhu, zatímco nebezpečné, ale dobře plánované utajované operace bude možno podniknout beze strachu, že Kongres před nimi v panice couvne.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View