wsj0485.cz

wsj0485.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Zpěvačka Bette Midlerová získala podle výroku poroty federálního soudu odškodnění ve výši 400 000 dolarů od společnosti Young & Rubicam v případu, který ohrožuje obecně rozšířenou praxi reklamního průmyslu, kdy se při nabízení produktů využívají "imitátoři" umělců. Rozhodnutí federálního soudu v Los Angeles se týká televizní reklamy z roku 1985 na automobil Mercury Sable, kterou agentura Young & Rubicam zhotovila pro společnost Ford Motor Co. Tato reklamní agentura oslovila Midlerovou, aby zde vystoupila, ta však odmítla, přičemž jako důvod uvedla dlouhotrvající zásadu odmítání práce pro reklamu. Agentura se poté obrátila na bývalou doprovodnou zpěvačku Midlerové, která se v reklamě objevila a zazpívala to, co bylo všeobecně považováno za více než věrnou imitaci hitu Midlerové z roku 1973 "Do You Wanna Dance (Chceš tančit)". Odvolací soud sdělil: "Je-li charakteristický hlas profesionálního zpěváka všeobecně známý a je-li záměrně napodobován za účelem prodeje nějakého produktu, pak si prodejci přivlastnili něco, co jim nenáleží." Soudce při soudním procesu před porotou uvedl, že proto, aby byla společnost Ford uznána zodpovědnou, není dostatek důkazů. Společnost Young & Rubicam v prohlášení označila výrok za "politováníhodní, avšak snesitelný". Peter Laird, losangeleský právník Midlerové, řekl: "Domníváme se, že výrok utvrdí její pozici a naši pozici v tom směru, že inzerenti reklam a reklamní agentury nemohou beztrestně napodobovat hlas známých umělců. To je vlastnické právo, které náleží umělci." Odškodné, byť je včetně sankční náhrady škody, o kterou Bette Midlerová usilovala, o dost nižší než 10 milionů dolarů, patrně přiměje ty z Madison Avenue k tomu, aby se znovu zamysleli nad tím, jak využívají známé písně v reklamách. Loňské rozhodnutí odvolacího soudu například mělo za následek několik žalob a údajně i nedávnou soudní žalobu dědiců zpěváka Bobbyho Darina proti společnosti McDonald's Corp. kvůli jejím televizním reklamám na maskota "Mac Tonight", což je ostrá parodie na ochrannou známku Bobbyho Darina "Mack the Knife (Mackie Messer)". Toto rozhodnutí odvolacího soudu z minulého roku bylo obzvláště překvapivé, jelikož stejný soud v roce 1970 zamítl projednávání podobného případu, týkajícího se zpěvačky Nancy Sinatrové a reklamy na pneumatiky - rovněž produktu společnosti Young & Rubicam. Sinatrová podala žalobu ohledně uvedení písničky "These Boots are Made for Walkin (Boty proti lásce)" v reklamě. V době byl soud názoru, že takový požadavek by byl v rozporu s federálním zákonem o autorských právech, který vždy zakročil proti neoprávněným pořizováním kopií písní a hudebních skladeb, avšak ještě nikdy proti jejich provedením. "Trochu deprimující je to, že v odvolacím soudu v Kalifornii jsou tři staří muži, kteří přijdou s prohlášením, že Nancy Sinatrová osobitý hlas nemá, kdežto Bette Midlerová ano. Nejsem si jist, zda soudci, kterých si většinou velmi vážím, jsou vhodnými zdroji pro rozlišování popových zpěváků," řekl Richard Kurnit, newyorský právník v oblasti reklamy. Přesto Kurnit řekl, že poslední rozhodnutí mají odrazující účinek. "Lidé si kvůli tomu pořádně rozmyslí, jak využívají hudbu a přinutí je to k větší obezřetnosti při specifickém provedení písně v její nejznámější verzi," řekl. Na tomto článku se podílela Joanne Lipmanová.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View