Zisk
společnosti
Boeing
Co.
za
třetí
čtvrtletí
vyletěl
o
68
%,
ale
burza
na
Wall
Street
věnovala
pozornost
průměrným
výsledků,,
nikoli
celkovému
hospodářskému
výsledku.
Zpráva
o
výdělcích
se
vlastně
zjevila
tehdy,
když
se
na
první
schůzce
po
dvou
týdnech
znovu
sešli
u
jednacího
stolu
zástupci
této
světové
jedničky
mezi
výrobci
letounů
se
stávkujícími
odbory
mechaniků.
Doug
Hammond,
federální
prostředník
ze
Seattlu,
kde
sídlí
společnost
Boeing,
řekl,
že
dokud
nevznikne
nový
návrh
řešení
nebo
dokud
se
jednání
znovu
nepřeruší,
strany
se
nadále
budou
scházet
denně.
Navzdory
pokroku
společnost
Boeing
naznačila,
že
zastavení
práce,
které
dnes
pokračuje
již
27.
den,
bude
mít
na
stávající
čtvrtletí
"vážný
negativní
dopad".
Čistý
zisk
za
třetí
čtvrtletí
stoupl
ze
144
milionů
dolarů,
neboli
63
centů
na
akcii,
na
242
milionů
dolarů,
neboli
1,05
dolaru
na
akcii.
Obrat
se
vzrostl
o
71
%
z
3,72
na
6,36
miliardy
dolarů
poté,
co
společnost
vydělala
na
nenasytné
celosvětové
poptávce
po
komerčních
letadlech.
Protože
není
možné
odhadnout,
jak
dlouho
bude
stávka
55 000
řadových
mechaniků
trvat,
nelze
stanovit
přesný
dopad
na
obrat,
výdělky,
hotovostní
tok
a
krátkodobé
investice
společnost
Boeing.
Toto
investiční
společenství
však
pevně
věří,
že
se
stávka
vyřeší
předtím,
než
bude
mít
na
společnost
Boeing
nebo
její
zaměstnance
trvalý
vliv.
Celkový
pevný
stav
nahromaděných
nevyřízených
objednávek
společnosti
je
ke
30.
září
ohromných
69,1
miliardy
dolarů
ve
srovnání
s
53,6
miliardy
dolarů
na
konci
Ačkoli
by
společnost
mohla
zaznamenat
snížení
příjmu
za
čtvrté
čtvrtletí
téměř
o
5
miliard
dolarů,
nebude-li
schopna
letos
dodat
už
žádná
letadla,
tato
částka
se
jen
pozdrží
do
roku
1990.
A
společnost,
která
má
po
ruce
jen
kontrolory
a
další
nestávkující
zaměstnance,
nějaká
letadla
bezesporu
dodá.
Předtím,
než
odbory
odmítly
nabídku
společnosti
a
než
byla
na
noční
směně
dne
4.
října
zahájena
stávka,
společnost
Boeing
počítala
s
tím,
že
ve
stávajícím
období
vyrobí
96
letadel.
To
zahrnovalo
i
21
velkých
dopravních
letadel
747-400
této
společnosti,
její
nejúspěšnější
výrobek.
"Není
to
hezký
obrázek,"
řekl
David
Smith,
analytik
u
společnosti
Raymond
James
&
Associates.
"Ale
prostě
by
to
znamenalo
úžasné
první
a
druhé
čtvrtletí
příštího
roku."
Phillip
Brannon
ze
společnosti
Merrill
Lynch
Capital
Markets
dodal:
"Tohle
člověk
nechce
bagatelizovat
a
tvrdit,
že
na
to
nikdo
nehledí.
Stávka
však
zatím
neprobíhá
dostatečně
dlouho
na
to,
aby
společnost
Boeing
přišla
o
zakázky
v
pravém
slova
smyslu."
To
je
také
hlavní
důvod,
proč
se
ceny
akcií
společnosti
drží
tak
dobře,
když
by
se
podle
Davida
Smithe
touto
dobou
už
"většina
společností
hroutila".
Při
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů
společnost
Boeing
včera
uzavřela
na
54,50
dolaru
na
akcii,
což
je
snížení
o
pouhých
12,5
centu.
I
tak
společnost
Boeing
předvedla
svoji
klasickou
jazykovou
dovednost
a
zdůrazňovala
tu
horší
stránku.
Předseda
Frank
Shrontz
v
jednom
prohlášení
tvrdil,
že
společnost
"čelí
závažným
výzvám
a
rizikům"
v
případě
komerčních
i
vládních
smluv.
Například
poznamenal,
že
výdaje
na
programy
pro
Pentagon
se
snižují,
přičemž
společnost
Boeing
je
buď
hlavní
nebo
významný
dodavatel
u
řady
důležitých
vojenských
projektů
včetně
bombardéru
Stealth
B-2,
letounu
Osprey
V-22
s
překlopnými
rotory
a
nové
generace
taktického
stíhacího
letounu
pro
vojenské
letectvo.
Shrontz
uvedl,
že
vzhledem
k
překročení
nákladů
na
práci
pro
armádu
za
pevnou
cenu
zaznamená
orientace
této
společnosti
na
obranu
v
roce
1989
"výraznou
ztrátu".
Shrontz
navíc
dodal,
že
zvýšení
tempa
výroby,
které
bylo
zavedeno
na
základě
práce
na
modelech
737,
747,
757
a
767,
vyústilo
v
"závažné
problémy
se
snížením
kvality
pracovních
sil".
Dodavatelé
a
subdodavatelé
se
setkávají
se
zvýšeným
tlakem
na
dodržování
termínů
dodávek.
A
pak
je
tu
samozřejmě
nestálá
situace
na
trhu
pracovních
sil.
Kromě
smlouvy
s
mechaniky
končí
na
začátku
prosince
dohody
s
30 000
technickými
a
odbornými
pracovníky
v
oblastech
Puget
Sound
a
Wichita
ve
státě
Kansas.
15.
října
také
vypršela
smlouva
se
společností
United
Auto
Workers
v
závodě
společnosti
ve
Philadelphii,
který
se
zabývá
výrobou
helikoptér.
Tato
smlouva,
která
zahrnovala
kolem
3 000
pracovníků
výroby
a
údržby
v
hodinové
mzdě,
se
prodlužuje
po
dni.
Mechanici
odmítli
návrh
na
10%
zvýšení
základní
mzdy
během
trvání
smlouvy
na
tři
roky
včetně
odměn
ve
výši
8
%
v
prvním
roce
a
3
%
ve
roce
druhém.
K
tomu
všemu
bude
společnost
Boeing
ještě
provádět
úpravu
životních
nákladů,
která
by
za
každý
rok
smlouvy
měla
činit
5
%.
Přesto
odbory
označily
nabídku
za
"urážející".
Společnost
včera
znovu
opakovala,
že
je
ochotná
balík
přepracovat,
ale
nic
k
němu
přidávat
nebude.
Za
posledních
devět
měsíců
se
čistý
zisk
společnosti
Boeing
zvýšil
o
36
%
ze
440
milionů
dolarů,
neboli
1,92
dolaru
na
akcii,
na
598
milionů
dolarů,
neboli
2,60
dolaru
na
akcii.
Obrat
prudce
stoupl
o
28
%
z
12,09
na
15,43
miliardy
dolarů.
Ministerstvo
spravedlnosti
včera
nezávisle
na
této
záležitosti
uvedlo,
že
společnost
Boeing
souhlasila
s
tím,
že
vládě
zaplatí
11
milionů
dolarů,
aby
vyřešila
stížnost,
že
vojenskému
letectvu
poskytla
nepřesné
informace
o
nákladech,
když
jednala
o
smlouvách
o
výměně
hliníkových
plášťů
na
tankovacím
letounu
KC-135.
Žalobci
uvedli,
že
vyrovnání
se
vztahuje
na
čtyři
smlouvy,
o
nichž
se
jednalo
v
letech
1982
až
1985.
Dodali,
že
vyrovnání
je
završením
2
1/2letého
prošetřování
společnosti
ohledně
metod
stanovování
cen
za
hliník
v
souvislosti
s
letouny
KC-135.
Mluvčí
společnosti
Boeing
odvětil:
"Ohledně
toho,
co
společnost
kdy
uvedla,
nebyly
důvody
pro
trestné
stíhání.
Toto
se
zrodilo
z
rozhodnutí
ministerstva
spravedlnosti",
aby
se
případ
vyřešil.