wsj0426.cz

wsj0426.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Do restaurace ve státě Maryland vešli dva ozbrojení lupiči, nařídili dvěma zaměstnancům, aby si lehli na podlahu, a střelili je zezadu do hlavy. Zabijáci utekli s méně než 100 dolary. Tuto a jiné příšerné vraždy popisoval nedávno senátor Strom Thurmond (republikán za Jižní Karolínu), čímž apeloval na spolutvůrce zákonů, aby obnovili federálně platný trest smrti. "Trest smrti," prohlašoval, "ochrání ty, kdo dbají zákonů, před brutálními a krutými jedinci, kteří tyto zločiny páchají." to jen jeden háček: Zákon, který senátor Thurmond prosazuje, by byl v případech vražd v marylandské restauraci a skoro všech dalších zabití irelevantní. Většina vražd jsou státní zločiny, takže jakýkoli federální zákon o trestu smrti by se pravděpodobně ukázal být více symbolický než podstatný. Přesto tento návrh zákona vyvolává více rozruchu než obchod s drogami. Republikáni v Senátu poté, co se jim opakovaně nezdařilo připojit pozměňovací návrh k nesouvisející legislativě, konečně protlačili plnohodnotný návrh zákona o trestu smrti výborem. Vedení demokratů souhlasilo, že nechá v Senátu o problému hlasovat před koncem roku - rozprava se jistě zaměří na údajnou rasovou nerovnost ve vynášení rozsudků smrti. Dokonce i někteří demokraté připouštějí, že většina senátorů nejspíš upřednostňuje nějakou formu zákona o trestu smrti s širší platností. Návrh zákona čekající na projednání, předložený senátorem Thurmondem, by oživil dlouho nepoužívané federální zákony o trestu smrti zřízením právních postupů vyžadovaných Nejvyšším soudem. V roce 1972 Nejvyšší soud všechny zákony o trestu smrti - federální stejně jako státní - odložil a označil za protiústavní. Ale v roce 1976 soud obnovu takových zákonů povolil, pokud splní jisté procedurální požadavky. Poroty by například musely před rozhodnutím, zda někoho pošlou na smrt, vzít v úvahu zvláštní "přitěžující" a "polehčující" okolnosti. Od tohoto rozhodnutí v roce 1976 znovu zavedlo trest smrti 37 států. Na federální úrovni ho ale zablokovali demokrati v Kongresu, s výjimkou zákona z roku 1988, který umožňuje trest smrti v jistých případech zabití člověka souvisejících s drogami. Thurmondův návrh zákona by zavedl trest smrti na federální úrovni za 23 zločinů, z nichž většina byla dříve trestána smrtí podle federálních zákonů, které Nejvyšší soud zrušil. Mezi těmito zločiny je vražda na federální půdě, atentát na prezidenta a špionáž. Thurmondův návrh zákona by také přidal pět nových zločinů trestaných smrtí, včetně vraždy na objednávku. (Mimoto Senát minulý týden přijal zákon umožňující popravu teroristů, kteří zabijí Američany v zahraničí.) Ve víru trestního řečnění kolem problému se jedna zásadní otázka týkala toho, zda by federální trest smrti, vedle existujících státních zákonů, nějaké budoucí zločince odradil. Jednak není pravděpodobné, že by mnoho lidí dostalo federální trest smrti, neřkuli bylo popraveno. Většina zločinů zahrnutých do Thurmondova návrhu zákona je nesmírně vzácná - zabití soudce Nejvyššího soudu, například, nebo úmyslné zavinění vlakové havárie, která způsobí smrt. Pokud by Thurmondův zákon platil v posledních třech letech, bylo by podle studie demokratické části senátního Justičního výboru ve skutečnosti na federální rozsudek smrti kvalifikováno pouze 28 obžalovaných. Poslední federální poprava před rozhodnutím Nejvyššího soudu z roku 1972 zakazujícím trest smrti se uskutečnila v roce 1963, což znamená, že federální vláda svou pravomoc k popravě nevyužila osm let. "V tomto smyslu je celá debata určitý podvod," tvrdí člen demokratické části Senátu. "Odvádí to pozornost od závažných problémů, například jak přimět DEA, FBI a celní úřady ke spolupráci" v boji proti drogám. Republikáni uznávají, že podle Thurmondova zákona by bylo popraveno jen málo lidí, ale tvrdí, že o to nejde. "Mnoho vědců je toho názoru, že pouhá existence trestu odstraší od spáchání hrdelního zločinu mnoho lidí," říká senátor Orrin Hatch (republikán za Utah). Popravy, bez ohledu na to, jak často k nim dochází, jsou také "řádnou odplatou" za těžké zločiny, tvrdí senátor Hatch. Thomas Boyd, vedoucí pracovník ministerstva spravedlnosti, říká, že nové federální zločiny související s drogami, od loňského listopadu trestané smrtí, mohou vyústit v prudký nárůst rozsudků smrti, ačkoli se to zatím nestalo. Kromě vzkříšení starého problému, zda trest smrti odradí zločince, učinil zákon hlavním tématem debaty rasu. Než zákon opustil výbor, připojil k němu senátor Edward Kennedy (demokrat za Massachusets) pozměňovací návrh, který obžalovanému umožňuje vyhnout se rozsudku smrti v soudních okresech, kde je o popravách rozhodováno prokazatelně rasistickým způsobem. Pozměňovací návrh přiměl senátora Thurmonda k ironickému protestu, když si postěžoval, že toto trest smrti "zabije". Mnoho studií ukazuje, že státní soudci a poroty ukládali tresty rasově diskriminujícím způsobem. A Kennedyho pozměňovací návrh by omezil nejen federální, ale i státní rozsudky, a to dvěma podstatnými způsoby. Všem obžalovaným by umožnil předložit statistické důkazy ukazující, že v minulosti byl trest smrti uplatňován v rasovém nepoměru. A na žalobce by přenesl úkol vyvrátit, že jakékoli statistické rasové nerovnosti byly způsobeny diskriminací. "Tento úkol je velmi těžké, ne-li nemožné, splnit," říká Boyd. "Jak dokážete, že ne?" Jelikož většina žalobců by nebyla schopna nezvratně dokázat, že rozsudek neovlivnily rasové faktory, mohly by se popravy zastavit všude, vysvětluje Boyd. Přinejmenším 15 významných studií chce ukázat, že jednotlivé státy ukládaly trest smrti nerovnoměrně mezi vrahy bílých a černých a mezi černé a bílé obžalované. Konzervativci přesvědčivost studií zpochybňují a připomínají, že Nejvyšší soud v roce 1987 rozhodl, že takový průzkum, bez ohledu na přesnost, není relevantní vzhledem k ústavnímu napadání konkrétního rozsudku smrti. Kennedyho pozměňovací návrh by v podstatě vytvořil zákon obcházející rozhodnutí Nejvyššího soudu. Právníci by se ustanovení dychtivě chopili ve svých odvoláních proti trestu smrti, říká Richard Burr, vedoucí týmu pro obhajobu trestu smrti Právního fondu pro obhajobu a vzdělávání Národní asociace na podporu nebělošské populace (NAACP). Kennedy svůj návrh nedokázal začlenit do vloni vytvořené protidrogové legislativy a ten tedy bude nyní členy Senátu opět vážně napadán. Ale jestli to přečká, mohl by podnítit další změny zákonů, tvrdí Burr. To by mohlo donutit Kongres a státy zúžit trest smrti pouze na ty rozsudky, které se ukážou být poměrně prosty rasové nevyrovnanosti - např. u vražd spáchaných recidivisty, kteří své oběti mučili. Takové zúžení trestu by zřetelně omezilo jakýkoli odstrašující účinek, který nyní . A to by zase jen posílilo argumenty těch, kteří jsou proti popravě za jakýchkoli okolností.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View