Každý
pracovní
den
v
11
hodin
oblékne
40letý
Mike
Sinyard
cyklistický
dres,
nasedne
na
kolo,
které
si
nechává
ve
své
kanceláři
ve
městě
Morgan
Hill
v
Kalifornii,
a
vyrazí
na
cestu,
kterou
by
většina
lidí
jela
jedině
autem.
A
s
ním
jede
až
50
zaměstnanců
firmy
Specialized
Bicycle
Components
Inc.
Když
se
ve
13
hodin
vrací
ke
svým
pracovním
stolům,
mají
v
nohách
20
mil.
Díky
svému
nadšení
pro
cyklistiku
dokázal
Sinyard
vytvořit
kreativní
společnost,
která
v
tomto
odvětví
zaujímá
přední
místo.
Společnost
Specialized,
kterou
založili
spíše
cyklističtí
nadšenci
než
obchodníci,
objevila
půvab
kol
se
širokými
plášti,
která
se
dostanou
téměř
všude,
a
v
roce
1981
začala
s
jejich
sériovou
výrobou.
Za
posledních
pět
let
vzrostl
obrat
společnosti
z
26
na
80
milionů
dolarů.
Takzvaná
horská
kola
dnes
činí
dvě
třetiny
ze
2
miliard
dolarů,
které
se
ročně
utratí
za
všechna
kola
v
USA.
Společnost
Specialized
se
svými
65
%
obratu
pocházejícími
z
horských
kol
je
obecně
považována
za
společnost
s
největším
vlivem
na
trhu.
(Většinu
zbývajícího
obratu
tvoří
příslušenství,
a
to
zejména
pro
uživatele
horských
kol.)
Dnes
ale
společnost
více
než
kdy
jindy
potřebuje
podnikatelského
ducha.
Na
rostoucí
trh,
který
společnost
Specialized
pomohla
vytvořit,
se
dostává
jeden
velký
konkurent
za
druhým
a
všichni
přinášejí
horská
kola
známých
značek,
jako
například
Schwinn,
Peugeot,
Raleigh
a
Nishiki.
Aby
si
tudíž
Sinyardova
společnost
udržela
náskok,
musí
inovovat
více
než
kdy
jindy
a
vyvíjet
nové
výrobky
speciálně
pro
jízdu
na
horských
kolech.
Současně
se
však
bude
muset
lépe
strukturovat,
aby
lépe
zvládla
svůj
růst.
Uskutečnit
obojí
bude
znamenat
stejně
náročné
balancování
jako
při
jízdě
na
jednokolce.
U
malých
společností,
které
rychle
vyrostly,
je
to
běžný
problém
-
zvláště,
když
jejich
úspěch
přitáhne
velké
konkurenty.
"Vášeň,
to
je
slovo,
které
firmu
Specialized
výstižně
charakterizuje"
říká
Erik
Eidsmo,
bývalý
vedoucí
pracovník
v
lyžařském
průmyslu,
kterého
Sinyard
přetáhl
ze
společnosti
Citicorp,
aby
řídil
marketing
a
obchod.
"Doufám,
že
přidám
další
slovo:
technologie.
To
je
můj
cíl.
A
je
to
také
Mikův
cíl."
Eidsmo
je
jedním
z
několika
klíčových
lidí
mimo
cyklistický
průmysl,
kteří
byli
zaměstnáni,
aby
přinesli
do
nezávislé,
rychle
rostoucí
společnost
pevnější
vedení.
"Měli
jsme
spoustu
problémů,"
říká
Sinyard.
Zatímco
obrat
společnosti
letěl
prudce
nahoru,
"byl
zde
stále
systém,
který
by
se
pravděpodobně
hodil
pro
obrat
mezi
10
a
20
miliony
dolarů".
Eidsmo
dodává:
"Co
ten
den
vypadalo
dobře,
to
se
ten
den
udělalo."
Od
té
doby,
co
Eidsmo
v
květnu
přišel,
zavedl
praktiky,
které
se
naučil
během
práce
ve
společnosti
Citicorp,
jako
například
řízení
podle
cílů,
podrobné
plány
projektů
a
předpovědi
obratu
společnosti
a
výrobních
trendů.
"Konečně
začínáme
-
a
je
to
velmi
bolestné
-
trochu
chápat,
jak
by
měl
vypadat
dlouhodobý
horizont
společnosti,"
říká
Eidsmo.
"Je
to
však
nebezpečné,"
říká
o
snaze
společnosti
Specialized
přizpůsobit
strukturu
podniku.
"Nechceme
ztratit
to
kouzlo"
kreativní
síly
společnosti.
V
naději,
že
si
udrží
před
ostatními
náskok,
zdůrazňuje
společnost
inovaci.
Na
nedávném
veletrhu
stáli
návštěvníci
frontu,
aby
se
podívali
na
nový
cyklistický
rám
společnosti
Specialized,
který
váží
jen
2,7
libry
-
o
libru
méně
než
nejlehčí
rám
pro
horské
kolo
na
trhu.
Sinyardova
společnost
chce
vyrobit
ještě
lehčí
rámy
další
generace
tím,
že
ocelové
čepy
rámu
nahradí
titanovými.
Společnost
Specialized
na
veletrhu
také
předvedla
převratné
třípaprskové
kolo,
které
společně
vyvinuly
společnosti
Specialized
a
Du
Pont
Co.
Paprsky
kola
jsou
vyrobeny
z
nejmodernějších
materiálů
a
jsou
zkonstruovány
jako
křídla
letadla,
což
při
100mílovém
závodě
zkrátí
čas
cyklisty
o
10
minut,
jak
tvrdí
společnost.
V
současné
době
stojí
750
dolarů
a
Sinyard
se
domnívá,
že
do
tří
let
bude
možno
cenu
snížit
na
200
až
250
dolarů.
Cenu
nejlevnějšího
horského
kola
společnosti
dokázal
snížit
ze
750
na
279
dolarů
během
Je
však
jisté,
že
požadavky
na
kreativitu
společnosti
se
budou
zvyšovat.
Konkurence
roste
společně
s
tím,
jak
na
trh
s
horskými
koly,
který
měla
kdysi
Sinyardova
společnost
prakticky
celý
pro
sebe,
pronikají
větší
společnosti.
Představitel
Americké
cyklistické
federace
Philip
Milburn
říká,
že
ježdění
na
horských
kolech
"roste
tak
obrovským
tempem,
že
se
do
tohoto
oboru
pouští
řada
společností".
Jedním
z
obzvláště
žádaných
trhů
společnosti
Specialized,
na
který
se
noví
hráči
zaměřují,
je
oblast
příslušenství
k
horským
kolům,
kterou
Eidsmo
nazývá
"budoucností
našeho
podnikání".
Nejenže
se
příslušenství
prodává
lépe
než
celá
kola,
ale
nabízí
také
téměř
dvojnásobné
marže
oproti
přibližně
25
%
až
30
%
při
prodeji
celého
kola.
Společnost
Nike
Inc.
z
města
Beaverton
v
Oregonu
přišla
se
sérií
bot
na
horská
kola,
aby
se
na
části
tohoto
trhu
uplatnila.
Asi
před
měsícem
začala
společnost
Michelin
Tire
Corp.
z
města
Greenville
v
Jižní
Karolíně
prodávat
pláště
pro
horská
kola,
což
byla
celá
léta
doména
společnosti
Specialized.
Konkurence
přitvrzuje
také
v
prodeji
celých
kol.
Společnost
Trek
Bicycle
Corp.,
která
přináší
své
mateřské
společnosti
Intrepid
Corp
se
sídlem
v
Milwaukee
čtvrtinu
ročního
obratu
ve
výši
400
milionů,
vstoupila
do
podnikání
s
horskými
koly
v
roce
1983.
Předtím
společnost
Trek
vyráběla
jen
tradiční
silniční
kola,
ale
"nebyla
to
taková
věda
přejít
ze
silničního
kola
na
horské",
říká
prezident
společnosti
Trek
Dick
Burke.
Tento
segment
nyní
tvoří
zhruba
dvě
třetiny
celkového
obratu
společnosti.
Ve
společnosti
Giant
Bicycle
Inc.
z
města
Rancho
Dominguez
v
Kalifornii
se
obrat
od
chvíle,
kdy
společnost
v
roce
1987
vstoupila
na
trh
s
horskými
koly,
ztrojnásobil.
Jakožto
pobočka
tchajwanské
holdingové
společnosti
s
celosvětovým
obratem
ve
výši
150
milionů
dolarů
je
společnost
Giant
jedním
z
příkladů
rychlé
globalizace
Sinyardova
kdysi
útulného
místečka
na
trhu.
Společnost
Schwinn
Bicycle
Co.
z
Chicaga
založila
společné
podniky
zaměřující
se
na
prodej
kol
s
cyklistickými
společnostmi
v
kontinentální
Číně
a
v
Maďarsku.
Společnost
Derby
International
Corp.
z
Lucemburska
minulý
rok
koupila
významné
značky,
jako
jsou
Peugeot,
Raleigh
a
Nishiki.
V
reakci
na
zmezinárodňování
tohoto
průmyslu
nahrazuje
Sinyardova
společnost
nezávislé
zahraniční
distributory
zcela
vlastněnými
pobočkami.
Tento
krok
odstraní
náklady
na
prostředníka
a
poskytne
společnosti
Specialized
lepší
možnost
kontroly
nad
marketingem
a
prodeji.
Jak
ale
říká
Bill
Austin,
prezident
společnosti
Giant:
"Když
někteří
větší
hráči
spojí
síly
dohromady,
hra
se
změní."