wsj0083.cz

wsj0083.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Zatímco znepokojení nad velkými japonskými investicemi v USA roste, velké japonské obchodní společnosti rychle zvyšují svůj kapitálový podíl v menších amerických společnostech. Pro Japonsko zlepšuje tento kontroverzní trend přístup k americkým trhům i technologiím. Menším americkým firmám to však rovněž poskytuje rostoucí zdroj kapitálu, a dokonce marketingovou pomoc. Vezměme si případ společnosti Candela Laser Corp. se sídlem ve Waylandu v Massachusetts, jež vyrábí nejmodernější lékařské přístroje a která se před třemi roky zaměřila na Japonsko jakožto exportní trh. Částečně proto, aby dokázala překonat nesčetné překážky, jimž čelí všechny zámořské firmy snažící se proniknout do Japonska, obrátila se malá Candela na společnost Mitsui & Co., jednu z největších japonských obchodních společností, s žádostí o investici. Ve společném podniku provedla společnost Mitsui společnost Candela bludištěm japonské byrokracie. Nakonec získala od Ministerstva zdravotnictví souhlas k dovozu dvou laserových výrobků společnosti Candela - jednoho, který rozbíjí ledvinové kameny, a druhého, kterým se ošetřují poranění kůže. Celkem prodala společnost Candela v Japonsku lékařské přístroje za 4 miliony dolarů. Tento obchod zároveň umožnil společnosti Mitsui přístup ke špičkovým lékařským výrobkům. "Vidí to jako oblast rozvoje, a tak k zvolili systematický přístup," říká Richard Olsen, viceprezident společnosti Candela. Skutečně, pro mnoho japonských obchodních společností jsou oblíbené menší americké podniky těmi, jejichž výzkum a rozvoj může být zdrojem budoucího využití v Japonsku. Japonské společnosti finančně podporují mnoho malých amerických firem se slibnými produkty nebo nápady a často dávají své peníze do projektů, s nimiž nechtějí mít obchodní banky nic společného. Japonské společnosti financují malé a střední americké firmy léta, tempo však v posledních měsících ještě vzrostlo. Jen v první polovině roku 1989 investovaly japonské korporace 214 milionů dolarů do menšinových podílů v amerických společnostech, což je nárůst o 61 % oproti částce za celý rok 1987, jak uvádí společnost Venture Economics Inc. Tento koncern z Needhamu v Massachusetts sleduje investice v nových podnicích. Kromě toho samozřejmě některé japonské investice zahrnovaly přímý nákup malých amerických společností. Zvýšený japonský zájem o malé americké podniky jde ruku v ruce se zrychlením investic, jež dávají japonským společnostem kontrolu nad velkými a viditelnými americkými společnostmi, jako je například společnost Columbia Pictures Entertainment Inc. Jen v tomto týdnu získala společnost Mitsubishi Estate Co. podle oznámení 51% podíl ve skupině Rockefeller Group, která vlastní prestižní newyorské Rockefellerovo centrum. Ačkoli malé obchody jsou mnohem méně nápadné, přispívají k pronikání Japonců na americký trh. Jelikož obchody rovněž zlepšují japonský přístup k americkým technologiím a ke znalosti trhu, vzbuzují obavy Američanů také v této oblasti. I technologicky nenáročné výrobky, jako je tabulové sklo, dokážou upoutat pozornost obchodní společnosti, pokud existuje dobrá strategie. Společnost Free State Glass Industries z Warrentonu ve Virginii, malý výrobce architektonického skla, klesal pod svým původním vedením ke dnu. Minulý rok koupila společnost Mitsubishi International Corp., newyorská pobočka společnosti Mitsubishi Corp., většinový podíl v tomto sklářském podniku prostřednictvím společného podniku s Ronaldem Bodnerem, vedoucím představitelem sklářského průmyslu a poradcem společnosti Mitsubishi. Tento obchod je určen hlavně k tomu, aby společnost Mitsubishi získala vhled do amerického sklářského průmyslu, říká Ichiro Wakui, vedoucí pracovník oddělení pro nespecifikované zboží u společnosti Mitsubishi v New Yorku. "Není to jen jednoduchá investice do malé společnosti," říká Wakui. "Chceme vidět sklářský trh zevnitř, ne zvenčí." Investice společnosti Mitsubishi do společnosti Free State je "velmi malá... méně než 4 miliony dolarů," říká Wakui. Bodner odmítá dohodu komentovat. Obchodní společnosti, jako je Mitsubishi, Mitsui, C. Itoh & Co. a Nissho-Iwai Corp., které realizují mnoho japonských investic do malých amerických podniků, nemají žádný americký protějšek. Tyto vertikálně integrované koncerny, z nichž některé vznikly již v období japonského feudalismu, se celosvětově zabývají komoditami, stavebnictvím a výrobou. Provozují lodě a banky. "Všechny tyto "sogo-šoša" hledají nové obchody," říká Arthur Klauser, poradce prezidenta společnosti Mitsui v USA, a užívá japonský pojem pro největší globální obchodní domy. Takeshi Kondo, hlavní viceprezident společnosti C. Itoh America Inc., dodává: "Máme velký zájem o investování, zejména do nových podniků." Velké množství společností zabývající se elektronikou v kalifornském Silicon Valley bylo financováno kapitálem ze společných podniků s obchodními společnostmi. Zisk je obvykle, alespoň z krátkodobého hlediska, druhořadým cílem. "Mnoho obchodů se řídí strategickými cíli, nikoli návratností financí," říká mluvčí společnosti Venture Economics. Při investicích na základě budoucích transakcí, což je role, kterou často hrají obchodní banky, mohou obchodní společnosti prorazit přehradu překážek, kterým často čelí majitelé malých firem u svých místních komerčních bank. "Je to klasický problém malého obchodníka," říká Malcolm Davies, vrchní ředitel společnosti Trading Alliance Corp. z New Yorku. "Lidé stojí ve frontě, aby mohli koupit jeho výrobek, ale on nemá provozní kapitál na výrobu a komerční banky nemají pražádné pochopení. Požadují aktiva, požadují obchodní rozvahu, jež nemají co dělat s podnikáním, kterému se chce firma věnovat." Klauser ze společnosti Mitsui dodává: "Na rozdíl od společností v této zemi nemají obchodní společnosti takový zájem o vysokou návratnost investic, jako o rostoucí obchodní toky. Pokud toho docílí, jsou celkem spokojené s návratností svých investic ve výši 1 2 %." Klauser uvádí, že společnost Mitsui 75 amerických přidružených společností, ve kterých vlastní 35% podíl nebo více, a že tato obchodní společnost doufá, že počet svých amerických filiálek v roce 1990 zdvojnásobí. Tržby těchto přidružených společností přesáhly ve fiskálním roce končícím loni v březnu 17 miliard dolarů. 1% 2% návratnost ze 17 miliard dolarů "není pakatel," říká Klauser.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View