Už
od
dob
psaní
na
břidlicové
tabulky
toužily
děti
školou
povinné
vědět:
co
je
v
testu?
V
současnosti
mohou
studenti
často
najít
odpověď
v
přípravných
příručkách
a
v
pracovních
sešitech
k
testům,
které
jim
učitelé
rozdají
několik
týdnů
před
psaním
standardizovaných
vědomostních
testů.
Otázka
pro
žáky
pátých
ročníků
v
matematické
části
hojně
používaného
kalifornského
testu
vědomostí
(CAT)
zní:
"Jaký
je
jiný
název
pro
římskou
číslici
IX?"
Dalším
úkolem
v
testu
je
sečíst
dvě
sedminy
a
tři
sedminy.
Stejné
otázky
obsahují
i
pracovní
sešity
z
příručky
přípravných
testů
s
názvem
Učební
materiály,
které
školám
po
celé
zemi
prodává
vydavatelství
Macmillan/McGraw-Hill
School
Publishing
Co.
I
v
mnoha
dalších
případech
není
mezi
skutečným
testem
a
Učebními
materiály
téměř
žádný
rozdíl.
A
co
víc,
testy
i
Učební
materiály
vydává
stejná
společnost,
vydavatelství
Macmillan/McGraw-Hill,
což
je
společný
podnik
založený
společnostmi
McGraw-Hill
Inc.
a
britskou
Maxwell
Communication
Corp.,
mateřskou
společností
společnosti
MacMillan.
Podle
některých
pedagogů
a
výzkumníků
jsou
těsné
paralely
mezi
zadávanými
testy
a
přípravnými
testy
běžné.
Vydávání
příruček,
softwaru
a
pracovních
sešitů
s
přípravnými
testy
je
kvetoucím
odvětvím
vydavatelského
průmyslu.
Některé
cvičné
publikace
jsou
však
natolik
podobné
vlastním
testům,
že
je
kritikové
označili
za
formu
podvádění
podporovaného
školou.
"Kdybych
vzal
(tyto
přípravné
příručky)
s
sebou
do
hodiny,
stěží
bych
zdůvodnil
před
svými
studenty
a
rodiči,
že
to
nebylo
podvádění,"
říká
učitel
John
Kaminski
z
Traverse
City
v
Michiganu,
který
studoval
přípravu
k
testům.
On
a
další
kritici
tvrdí,
že
takováto
pomoc
studentům
může
znehodnotit
účel
standardizovaných
testů,
kterým
je
měřit
pokrok
v
učení.
"Je
to
jako
kdyby
se
Francie
rozhodla
klást
studentům
specializujícím
se
na
evropskou
historii
otázky
pouze
z
francouzské
historie,
a
kdyby
každý
z
nich
test
úspěšně
zvládl,
říkala
by,
jak
jsou
jejich
děti
dobré
v
evropské
historii,"
říká
John
Cannell
z
Albuquerque
z
Nového
Mexika,
psychiatr
a
zakladatel
výzkumné
organizace
Přátelé
vzdělávání,
která
se
zabývá
standardizovaným
testováním.
Standardizované
vědomostní
testy
jsou
zadávány
asi
10milionkrát
za
rok
studentům
po
celé
zemi,
všeobecně
již
od
školky
až
po
osmou
třídu.
Nejrozšířenější
z
těchto
testů
jsou
testy
společnosti
Macmillan/McGraw's,
a
to
CAT
a
Všeobecný
test
základních
znalostí
(CTBS),
dále
Iowský
test
základních
znalostí
(ITBS)
společnosti
Houghton
Mifflin
Co.,
Metropolitní
test
vědomostí
(MAT)
společnosti
Harcourt
Brace
Jovanovich
Inc.
a
Stanfordský
test
vědomostí
(SAT).
Výše
tržeb
z
prodeje
přípravných
materiálů
k
testům
nejsou
známy,
ale
školy
tyto
materiály
používají
ve
značné
míře.
Učitelé
říkají,
že
v
Arizoně,
Kalifornii,
na
Floridě,
v
Louisianě,
Marylandu,
New
Jersey,
Jižní
Karolíně
a
v
Texasu
jsou
běžnými
učebními
pomůckami.
Společnost
Macmillan/McGraw
uvedla,
že
od
uvedení
přípravných
příruček
k
testům
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
na
trh
před
deseti
lety
se
jich
prodalo
"dobře
přes
10
milionů
výtisků",
přičemž
nejvíc
se
jich
prodalo
v
uplynulých
pěti
letech.
V
uplynulých
čtyřech
letech
bylo
rovněž
prodáno
asi
20 000
souborů
přípravných
testů
Učebních
materiálů
pro
učitele.
Materiály
z
každého
souboru
se
dostanou
asi
k
90
studentům.
Nejprodávanějšími
přípravnými
testy
jsou
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
Učební
materiály.
Michael
Kean,
vedoucí
marketingového
oddělení
společnosti
CTB
Macmillan/McGraw,
divize
společnosti
Macmillan/McGraw,
která
Učební
materiály
vydává,
říká,
že
jejich
cílem
není
zlepšit
výsledky
testů.
Dále
prohlásil,
že
jejich
materiály
neobsahují
přesně
okopírované
otázky.
Při
odkazu
na
otázky,
které
se
shodovaly,
uvedl,
že
to
byla
náhoda.
Učitel
Kaminski
a
profesor
pedagogiky
na
Michiganské
státní
univerzitě
William
Mehrens
vyvodili
z
výzkumu
provedeného
minulý
červen,
že
by
se
verze
testů
CAT
z
příruček
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
Učební
materiály
neměly
kvůli
podobnosti
se
skutečnými
testy
používat
jako
učební
pomůcky
ve
třídě.
Navrhli
stupnici
o
69
bodech
-
jeden
bod
za
každou
vědomost
posuzovanou
při
testu
CAT
-
aby
ohodnotili
podobnost
přípravných
testů
s
testem
CAT
pro
páté
třídy.
Učitel
Kaminski
říká,
že
jelikož
mnoho
těchto
vědomostí
-
například
symetrie
geometrických
útvarů,
metrické
měření
objemu
nebo
kruhové
či
sloupcové
diagramy
-
tvoří
jen
malou
část
osnov
pro
páté
ročníky,
neměly
by
se
otázky
z
přípravných
testů
příliš
shodovat,
pokud
jejich
pravým
záměrem
byly
všeobecné
instrukce
nebo
dokonce
všeobecné
seznámení
s
procesem
testování.
Příručka
Učební
materiály
se
však
shodovala
v
66,5
z
69
případů.
Příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
se
shodovala
v
64,5
případu.
V
oddílech
testu
CAT,
kde
jsou
testovány
znalosti
studentů
o
souhláskách
složených
ze
dvou
písmen,
si
autoři
všimli,
že
příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
se
soustředí
na
stejné
hlásky
jako
test
-
na
úkor
jiných
hlásek,
které
by
žáci
pátých
tříd
měli
znát.
Příručka
Učební
materiály
pro
pátou
třídu
obsahuje
nejméně
12
příkladů
naprosto
shodných
nebo
podobných
otázek,
jaké
jsou
v
testech.
Rick
Brownell,
vydavatel
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre,
říká,
že
pánové
Kaminski
a
Mehrens
neberou
na
vědomí
"potřebu
studentů
seznámit
se
s
testy
a
s
jejich
formátem".
Řekl,
že
autoři
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
se
"pečlivě
vyhýbají"
tomu,
aby
se
otázky
přesně
shodovaly,
ale
nepopřel
podobnost
některých
otázek.
Když
příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
vyšla
v
roce
1979
poprvé,
byla
publikací
nakladatelství
Random
House.
Společnost
McGraw-Hill
byla
pobouřena.
V
roce
1985
radila
společnost
McGraw-Hill
učitelům,
že
by
se
příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
neměla
používat,
protože
představuje
"obdobu"
testů
CAT
a
CTBS.
Ale
v
roce
1988
koupila
společnost
McGraw-Hill
jednotku
nakladatelství
Random
House,
která
vydává
příručku
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
jež
se
později
stala
součástí
společnosti
Macmillan/McGraw.
Pánové
Brownell
a
Kean
říkají,
že
si
nejsou
vědomi
žádných
snah
vydavatelství
McGraw-Hill
změnit
či
zastavit
vydávání
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre.