wsj0041.cz

wsj0041.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Letošek je rokem, kdy se negativní reklama, po léta přítomná ve většině politických kampaní jen druhotně, stala hlavní událostí. Ironií je, že útočná volební reklama, která byla podpořena v loňské prezidentské kampani, dozrála ve volebně chudém roce, kdy se volby v USA pořádají jen na velmi málo místech. Avšak ve třech nejvýznamnějších politických utkáních roku 1989 dosáhly negativní reklamy nové úrovně nepřátelství a vyvolaly obavy, že takovýto druh očerňování, nezabývající se zásadními problémy, znamená počátek nové éry bezobsažných kampaní. "Nyní," říká Joseph Napolitan, průkopník politické televize, "je cílem jít do útoku jako první, poslední a vždycky." Trend, jehož počátkem byly první politické střety a který vyvrcholil na počátku televizního věku a v roce 1988 se stal formou někdy laciného umění, dospěl do zcela nové fáze. "Abyste v dnešní době upoutali pozornost lidí," říká politický poradce Douglas Bailey, "musí být vaše televizní reklama výrazná a zábavná, a to znamená stále častěji i konfrontační. A na rozdíl od situace před pár lety se nemusíte obávat toho, zda je tato reklama pravdivá." V roce 1989 jsou ústřední boje v hlavních kampaních roku dosti často podníceny samotnými reklamami. Podívejme se tedy na hlavní útočné volební reklamy, které určily charakter úterních voleb v New York City, New Jersey a ve Virginii: New York City: Obrazovka se zaplňuje malým detailním záběrem obličeje Davida Dinkinse, demokratického kandidáta na post starosty New Yorku. "David Dinkins nepodal daňové přiznání za poslední čtyři roky po sobě," říká mužský hlas v pozadí. A potom se tato televizní reklama, placená z kampaně republikána Rudolpha Giulianiho a produkovaná Rogerem Ailesem, mistrem negativní reklamy, dostává k jádru věci. Pan Dinkins, obviňuje jej reklama, rovněž neuvedl přesné částky příspěvků na svou kampaň, skryl své spojení se špatně hospodařící pojišťovnou a platil odsouzeného únosce "prostřednictvím vymyšlené organizace bez členů, příjmu a sídla". "Proč David Dinkins," říká kritik, "vždycky vyčkává, dokud není chycen při činu?" "Jsou to sprosté narážky," říká John Siegal, Dinkinsův ředitel pro sporná témata, "určené k trestnímu stíhání případu politické korupce, která prostě a jednoduše neexistuje." Dinkinsovi televizní poradci Robert Shrum a David Doak, popuzeni Giulianiho reklamami, nakonec rozpoutali svoji vlastní negativní reklamu. Na obrazovce vidíme dvě zkreslené rozmazané fotografie, pravděpodobně fotografie dvou politiků. "Porovnejte tyto dva kandidáty na starostu," říká hlasatel. "Jeden říká, že souhlasí se zákazem kónických projektilů. Druhý se proti zákazu kónických projektilů postavil. Jeden prohlašuje, že podporuje legalizaci potratů. Druhý se proti právu matky rozhodnout se sama postavil." "Zvláštní věc," říká kritik, "oba tito kandidáti se jmenují Rudolph Giuliani." Kdo říká pravdu? Všichni - a nikdo. Je to klasická situace reklam, které jsou pravdivé, ale ne vždy zcela přesné. David Dinkins skutečně nepodal daňové přiznání za čtyři roky, ale trvá na tom, že se k tomuto "přehlédnutí" dobrovolně přiznal, když se o něm začalo uvažovat v souvislosti s postem starosty. Skutečně seděl s finančními problémy ve správní radě pojišťovny, ale trvá na tom, že z toho nikdy nedělal žádné tajemství. Městská Rada pro financování kampaní odmítla Dinkinsovi vyplatit 95 142 dolarů z vyrovnávacích fondů, protože záznamy o jeho kampani jsou neúplné. Kampaň tyto problémy v ohlašování svedla na počítačové chyby. A Dinkins podle svých slov nevěděl, že muž, kterého platili v rámci kampaně za přesvědčování voličů k účasti, byl odsouzen za únos. Podle Dinkinsových manažerů však měl sídlo a jeho organizace měla členy. Vedoucí Giulianiho kampaně Peter Powers říká, že Dinkinsova reklama je "klamná". Prohlašuje, že soupeři vědí, že "Giuliani vždy podporoval legalizaci potratů i přesto, že k nim osobní výhrady. Vědí, že se obecně staví proti kónickým projektilům, ale že měl určité výhrady k formulacím v tomto zákoně". Virginie: Demokratický viceguvernér Douglas Wilder zahájil svou guvernérskou bitvu s republikánem Marshallem Colemanem reklamou týkající se potratů z dílny Franka Greera, o níž se analytikové každého politického přesvědčení shodují, že byla husarským kouskem. Na pozadí záběru s americkou vlajkou, kterou překrývá Monticello, hovoří hlasatel o "silné tradici svobody a svobody jednotlivce", kterou obyvatelé státu Virginia rozvíjeli po celé generace. Poté, ve chvíli, kdy se z obrazovky vytrácí obraz sochy Thomase Jeffersona, hlasatel pokračuje: "Co se týče potratů, Marshall Coleman vám chce odebrat vaše právo volby a dát je politikům." Tato reklama - která uvedla, že Coleman chce upřít právo na potrat "dokonce i v případech znásilnění a incestu", což je obvinění, které Coleman popírá - změnila průběh kampaně a přeměnila ji, alespoň částečně, na referendum o potratech. Reklama přiměla Colemana, bývalého generálního prokurátora Virginie, aby zahájil sérii reklam vytvořených Bobem Goodmanem, které měly otřást podporou Wilderovi právě mezi těmi ženami, jež reklama o potratech zaujala. Coleman v protiútoku zareagoval detailním záběrem mladé ženy zakryté stíny a reklama naznačovala, že vzpomíná na utrpení prožité v soudní síni. Hlas říká: "Ale jdi, copak nemáš žádného přítele?" Do toho hlasatel poznamenává: "Byl to Douglas Wilder, kdo zavedl návrh zákona, který nutí oběti znásilnění ve věku 13 let a mladší, aby jim obhájci obžalovaných násilníků kladli otázky o jejich soukromém životě. Takže bude příště Wilder mluvit o právech žen, zeptejte se ho na tento zákon, který se snažil prosadit." Wilder před sedmnácti lety takovýto návrh zákona skutečně předložil, ale učinil to na žádost voliče, což byla běžná legislativní technika užívaná zákonodárci. Legislativa sama uváděla, že tento zákon byl předložen "na žádost", a v roce 1983 předložil Wilder návrh zákona o ochraně obětí znásilnění před neoprávněným vyslýcháním. "Lidé jsou těmito reklamami unaveni a Coleman získal stigma negativního vedení kampaně," říká Mark Rozell, politolog z Mary Washington College. "Wilder se dokázal přenést přes obavy, že Coleman řekne cokoliv, aby byl zvolen guvernérem a - což je ještě důležitější - povedlo se mu přenechat důkazní břemeno za všechny negativní reklamy na Colemanovi." Coleman tento týden řekl, že se po zbytek politické sezóny bude věnovat pozitivní kampani, ale toto příměří trvalo pouze pár hodin. v úterý večer se na televizních stanicích objevily nové reklamy představující samotného Colemana, jak zpochybňuje Wilderovu citlivost vůči obětem znásilnění. New Jersey: Útoky začaly, když demokratický poslanec James Florio odvysílal reklamu, v níž se objevila kresba Pinocchia a fotografie Floriova soupeře, republikánského poslance Jima Courtera. "Pamatujete si na Pinocchia?," říká ženský hlas. "Připomeňte si Jima Courtera." A potom se tato reklama, produkovaná Bobem Squierem, dostává ke svému ubohému a špinavému cíli. Vyostří se záběry zrezivělých ropných barelů a ženský hlas vrní: "Nebezpečný odpad na jeho (Courterově) pozemku - sousedi podávají žalobu za podvod spotřebitelů." A nos v Courterově tváři roste. Jediným podvodem, křičí stoupenci Courtera, je sama Floriova reklama, a tak Courterova kampaň reagovala vlastní reklamou s Pinocchiem z Ailesovy dílny. V této reklamě obrazovku zaplní fotografie obou kandidátů. "Kdo opravdu lže?," ptá se ženský hlas. "Florio lže," pokračuje hlas, protože "barel na Courterově pozemku... obsahoval topný olej, byl vyčištěn a nezpůsobil žádné znečištění." Courterův dlouhý nos se zmenšuje, zatímco nos Jamese Floria roste. Kdo tedy mluví pravdu? Stephen Salmore, politolog z Eagleton Institute v New Jersey říká, že to je další příklad reklamy, která je pravdivá, ale ne zcela přesná. Barely byly složeny na Courterově pozemku, stížnost byla podána, ale neexistuje důkaz o tom, že barely představovaly vážnou hrozbu pro životní prostředí. I tak byla podle Salmoreho tato reklama "zničující", protože vyvolala otázky o Courterově důvěryhodnosti. Ale staví na dlouholeté tradici. v roce 1966 na cestě za znovuzvolení demokrata Franka O'Connora osobně vystoupil republikánský guvernér státu New York Nelson Rockefeller a řekl: "Chcete-li, aby zločinnost zůstala vysoká, O'Connor je váš muž."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View