PML View

ez_039.07

a-layerPDTSC/full/ez_039.07.a.gz
m-layerPDTSC/pml/ez_039.07.m.gz
t-layerPDTSC/full/ez_039.07.t.gz
w-layerPDTSC/pml/ez_039.07.w.gz
mrp-layerPDTSC/mrp/ez_039.07.mrp.gz
treex-layerPDTSC/treex/ez_039.07.treex.gz

s-1Vídáte se s někým ze školy i mimo srazy ?

s-2Ty , co zůstali doma kolem Horaždovic mimo srazy ne - my tam moc nejezdíme .

s-3Setkávám se akorát s kamarádem sousedem , který žije tady v Plzni , a který tam pořád vlastní chalupu .

s-4Dozvídam se , co je v obci nového , ale jinak jsem tam byl od roku 1951 asi dvakrát - právě u tohohle kamaráda .

s-5Vzpomínáte rád na školní léta ?

s-6Určitě .

s-7I když po válce , když jsme přišli z vesnice do Horažďovic , byli jsme mezi posledními , poněvadž jsme přišli hodně nepřipravení .

s-8Ke konci války ve školách na Horažďovicku byli tak zvaní národní hosté .

s-9Byli to Němci , kteří sem šli z polských vystěhovaleckých území , čili my jsme do školy nechodili .

s-10My jsme chodili jenom pro úlohy a Horažďovičtí nebo tam , kde chodili , tak ...

s-11Zkrátka jsme měli mezery , které se potom ve škole hodně těžko doháněly .

s-12Rozumím .

s-13Ještě něco mi k tomu povíte ?

s-14Myslím , že ne .

s-15Tak se podíváme na další fotku .

s-16Copak to máme tady ?

s-17To navazuje na školu .

s-18Je to nástup do železničního učiliště .

s-19Do železničního učiliště jsme nastupovali jako zámečník pro opravu lokomotiv .

s-20De facto jsme ale byli vedení jako strojvůdcovský dorost , kdy jsme poučeni byli nasazováni do různých lokomotivních dep .

s-21Po válce , po padesátých letech byl nedostatek strojvedoucích , takže takhle se připravoval dorost k doplnění stavu strojvedoucích .

s-22Vy jste tedy potom pracoval jako strojvůdce ?

s-23Ano , po vojně jsem pracoval jako strojvůdce .

s-24Kolik vám je na fotce let ?

s-25Je to první ročník , tak mezi patnáctým a šestnáctým rokem .

s-26Řeknete mi ještě něco o téhle fotce ?

s-27To je asi všechno .

s-28Bylo zajímavé , že v době , nám jako učedníkům nebo čekatelům na povolání dali uniformy .

s-29Byli jsme jaksi opravdu železničáři , ale jinak jsme byli připravováni v dílnách v " Lokomotívce " v Plzni .

s-30Kolik vás tak bylo ve třídě ?

s-31Ve třídě nás bylo tehdy 32 .

s-32Co všechno jste se učili ?

s-33Protože tehdy byly jenom parní lokomotivy , učili jsme se , jak na parní lokomotivě fungují parní stroje , parní kotle , rozvody a tak dále .

s-34Měli jste i praxe na lokomotivách ?

s-35Ano .

s-36To se ještě dělaly soboty : tři dny jsme chodili do školy a tři dny jsme byli v dílně na lokomotivě .

s-37V kolika letech jste jel poprvé sám ?

s-38Ve 22 .

s-39Jak vás učili řídit ?

s-40Příprava byla od učňovských let , ale k řízení se člověk dostal , když se absolvovaly všechny zkoušky a kurzy k přípravě , řikalo se tomu druhý strojvedoucí .

s-41Šlo se ke starším strojvedoucím , u kterých se jezdívalo tak zvaně pod dozorem , a potom se absolvovaly samostatné jízdy .

s-42Po vojně jste tedy rovnou řídil ?

s-43Ne , po vojně jsem šel ještě na tři měsíce do dílny .

s-44Tak se podíváme na další fotku .

s-45Ano .

s-46Co je tohle za fotku ?

s-47To je fotka na lokomotivě , se kterou jsem začal kariéru strojvedoucího .

s-48Tady kontroluju a mažu kompresor , který je nezbytný u každé lokomotivy , poněvadž ovládání brzd a různých pohonů je tlakovým vzduchem .

s-49Musí tam být kompresor , který do zásobníků nebo jímek stlačí tlak , který je z jímek rozvedený na jednotlivé věci k ovládání píštal - rozvody , písty a tak dále .

s-50Tohle je lokomotiva 414 - jsou vyrobené většinou ve Vídni ještě v předmimulém století .


dependency treetext view