PML View

mf930713_055

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/mf930713_055.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf930713_055.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf930713_055.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf930713_055.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf930713_055.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/mf930713_055.treex.gz

s-1 Malíř bez ústupků v Malovaném domě

s-2 "Jan Kotík nemaluje jen očima a rukou, ale také mozkem.

s-3 Jeho obrazy tedy vyžadují nejen citlivost a vnímavost, ale také přemýšlení."

s-4 Těmito slovy charakterizoval ve svém projevu na vernisáži Ladislav Novák tvorbu vynikajícího českého malíře, jehož mimořádně poutavě koncipovanou výstavu uspořádali v Malovaném domě v Třebíči.

s-5 Její součástí bylo nejen setkání s autorem, který i s chotí přijel z Berlína, ale také autogramiáda knihy Kotíkových textů, pohotově vydaných místním nakladatelstvím Arca Jimfa.

s-6 Hodnotná a okouzlující kulturní událost je důkazem, že dlouhodobě kvalitní dramaturgie výstav Malovaného domu, kterou vytváří Luboš Kressa, na sebe váže i další umělecké a kulturní aktivity.

s-7 Sama výstava představuje ve výtečném výběru důležité vývojové etapy Kotíkovy tvorby od 40. let, kdy jako jeden z členů dnes legendární Skupiny 42 zobrazoval motivy technikou přeplněného města, po hojné využívání nepravidelných formátů pro malbu v letech osmdesátých.

s-8 Nejstarším obrazem je zelenožlutá malba Dívka u šicího stroje z roku 1942, na niž navazují malby z let padesátých, rozvíjející tvůrčí modernistické záměry Skupiny.

s-9 Ve druhém Kotík dokazuje, že je skutečně dominantní osobností počátků abstraktní malby u nás, což dokumentuje černá malba Bez názvu z r. 1959 a pak zejména klíčové obrazy Plocha pro hru (1961) a Tabule (1962).

s-10 Ze druhé poloviny šedesátých let a z doby pozdější pocházejí Kotíkovy specifické malby na nepravidelných formátech, které zvláště v členitém interiéru Malovaného domu uplatňují svou dynamiku.

s-11 Znamenitě provedený výběr je kvalitní informací o nekompromisním vývoji Kotíkovy tvorby, o jeho neústupnosti od požadavků moderní malby.

s-12 "Na řadě těch, kteří udělali ústupky, se to později projevilo v celém díle," řekl autor na vernisáži.

s-13 Výstava Jana Kotíka není jen dokumentem jedné důležité epochy českého malířství, ale také symbolickým poučením o síle vytrvat v záměrech, o nichž je člověk přesvědčen a za nimiž pevně stojí.


dependency treetext view