PML View
mf930713_044
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/mf930713_044.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/mf930713_044.treex.gz |
---|
s-1
Nemám
nerudný
vztah
k
církvím,
říká
Václav
Klaus
s-2
V
deníku
Telegraf
jste
nedávno
uvedl,
že
reformní
období
v
podstatě
skončilo.
s-3
Jak
však
hovořit
o
konci
reformy,
když
není
například
dovršena
privatizace
-
jeden
z
úhelných
reformních
kamenů?
s-4
"Záleží
na
tom,
co
si
představujeme
pod
pojmem
reforma.
s-5
Pokud
tím
myslíme
základní
institucionální
změny
v
podobě
změny
zákonů,
logiky
hospodářské
politiky
a
mechanismů
jejího
uskutečňování,
pak
jsem
skutečně
přesvědčen,
že
reformní
Rubikon
byl
překročen."
s-6
Podle
vás
již
tedy
u
nás
funguje
skutečný
trh?
s-7
"Trh
je
mechanismus,
kde
se
k
výsledku
dospívá
vzájemnou
interakcí
rovnoprávných
subjektů,
z
nichž
žádný
nemá
nařizovací
či
donucovací
právo
vůči
druhému.
s-8
Takový
mechanismus
již
byl
i
zde
vytvořen.
s-9
Samozřejmě
náš
trh
není
ještě
dostatečně
kvalitní,
není
to
'strong
market'
neboli
silný
trh.
s-10
Proto
musíme
náš
slabý
trh
dál
kultivovat
a
prohlubovat
a
naplňovat
poloprázdnou
krabičku
plnohodnotným
obsahem.
s-11
Ale
to
už
není
reforma."
s-12
V
liberálních
společnostech
patří
tradičně
k
trhu
i
určitá
obchodní
morálka
a
etika.
s-13
Na
cestě
k
podnikatelským
ctnostem
jsme
se
ale
k
Rubikonu
příliš
nepřiblížili.
s-14
"Etika
podnikání
samozřejmě
k
trhu
patří,
stejně
jako
k
chování
člověka
patří
etika
mezilidských
vztahů.
s-15
O
tom
nemusíme
diskutovat
a
čím
víc
nás
přijme
principy
tržní
etiky
za
své,
tím
lépe.
s-16
Problém
je
v
tom,
že
existuje
poměrně
malá
možnost
etiku
trhu
naoktrojovat
zvnějšku
nějakým
zákonem,
vysvětlovací
či
donucovací
kampaní.
s-17
Každý
z
nás
má
své
preference,
každý
hraje
s
okolím
svou
hru
a
snaží
se
své
zájmy
na
trhu
maximalizovat.
s-18
Trh
prostě
počítá
s
člověkem,
jaký
opravdu
je.
s-19
Čím
je
však
trh
kvalitnější
a
konkurence
silnější,
tím
menší
prostor
zde
zbývá
pro
neetické
jednání.
s-20
Cesta
k
etice
podnikání
tedy
vede
zejména
přes
zkvalitňování
trhu
a
nikoliv
přes
zásahy
zvenčí."
s-21
Nicméně
jedním
z
morálních
korektorů,
nezávislých
na
podnikatelském
systému,
byla
v
liberálních
společnostech
vždy
církev.
s-22
Vy
jste
nedávno
popudil
proti
sobě
klérus
a
křesťanské
strany
prohlášením,
že
katolická
církev
začíná
hrát
neadekvátní
roli
v
této
zemi.
s-23
Pan
předseda
Lux
označil
vaše
slova
za
nerudná.
s-24
Máte
vskutku
k
církvi
nerudný
vztah?
s-25
"Nerudný
vztah
k
církvi
určitě
nemám.
s-26
Nerudnost
vidím
spíše
na
straně
druhé.
s-27
Pan
předseda
Lux
se
nemůže
smířit
s
tím,
že
podpora
jeho
křesťansky
orientované
strany
je
taková,
jaká
je.
s-28
Což
ho,
myslím,
vede
ke
křečovitým
formulacím.
s-29
Nic
tak
dramatického
jsem
proti
církvi
neřekl.
s-30
Pouze
jsem
upozornil,
že
se
blížíme
do
normální
fáze
vývoje
této
země,
kdy
již
není
třeba,
aby
ti,
co
nemají
s
církevní
ideologií
nic
společného,
cítili
jako
vnitřní
povinnost
účastnit
se
každé
církevní
oslavy
a
říci
při
každé
příležitosti
o
církvi
něco
pozitivního.
s-31
A
to
hlavně
proto,
aby
na
každém
kroku
demonstrovali
jasný
rozchod
s
ideologií
komunistického
režimu,
pod
nímž
právě
církev
velmi
trpěla."
s-32
Označí-li
však
premiér
televizní
přenos
bohoslužby
z
Velehradu
za
"poslední
kapku",
zní
to
téměř
jako
by
stát
vyzýval
církev
na
souboj.
s-33
"Tady
vůbec
nešlo
o
stát
versus
církev.
s-34
Tady
šlo
o
to,
že
Václav
Klaus
polehává
s
bolavými
zády,
má
více
času
sledovat
televizi
a
poslouchat
rozhlas,
a
když
mu
ze
všech
stran
zabírají
obrazy
bohoslužeb,
tak
si
říká:
Ejhle,
to
byla
právě
ta
kapička,
kdy
jsem
si
naplno
uvědomil,
že
se
blížíme
do
té
nové,
normálnější
fáze."
s-35
Normální
fáze
však
předpokládá
i
odluku
církve
od
státu.
s-36
"Čím
dříve
se
tak
stane,
tím
lépe.
s-37
Mám
ale
pocit,
že
církev
s
odlukou
až
tak
nespěchá.
s-38
Takový
ten
smíšený
systém,
jakési
polosvětlo
či
polostín
je
pro
mnohé
velmi
výhodný.
s-39
Ale
to
není
jen
případ
církve."
s-40
Jak
byste
dnes
charakterizoval
naše
vztahy
se
Slovenskem?
s-41
"Řekl
bych,
že
i
zde
se
dostáváme
do
normální
situace
standardních
vztahů
se
sousedem."
s-42
Pokládáte
za
standardní,
když
se
s
Mečiarovou
vládou
nelze
téměř
na
ničem
rozumně
dohodnout?
s-43
"To
je
optický
klam.
s-44
My
jsme
se
v
posledních
šesti
měsících
dohodli
se
slovenskou
vládou
na
neskonale
více
věcech
než
s
ostatními
vládami
dohromady.
s-45
Vaše
otázka
nepostrádá
minulé
vidění,
kdy
vztahy
se
Slovenskem
byly
něčím
vysoce
specifickým
a
my
jsme
byli
povinni
dohodnout
se
ve
jménu
udržení
stability
na
mnoha
věcech
včetně
klidného
rozdělení
federace.
s-46
Nyní
jsou
zde
ale
dva
svébytné
státy,
které
když
se
na
něčem
neshodnou,
neznamená
to
žádné
fundamentální
ohrožení.
s-47
S
Rakouskem
jsme
se
neshodli
třeba
v
záležitosti
Temelína,
s
Polskem
nedošlo
k
dohodě
o
odstranění
diskriminačních
opatření
vůči
našim
škodovkám
na
tamním
trhu.
s-48
Ale
normální
sousedské
vztahy
přitom
nijak
narušeny
nebyly."
s-49
Jenže
neschopnost
dohodnout
se
na
hraničním
režimu
je
problém
vyššího
kalibru
než
problém
vývozu
aut.
s-50
"Náš
rozhovor
jsme
začali
debatou
o
tom,
že
svět
se
dělí
na
interakční
subjekty,
z
nichž
každý
hájí
svůj
zájem
a
žádný
není
nadřazen
druhému.
s-51
V
našem
zájmu
je
rychle
vyřešit
otázku
hranic,
zatímco
zájem
Slovenska
je
opačný.
s-52
A
my
v
tomto
interakčním
světě
nejsme
vůči
Slovensku
v
situaci,
kdy
si
můžeme
něco
vyvzdorovat
nebo
prosadit
příkazovým
systémem.
s-53
Máme
pouze
možnost
dohody
nebo
jednostranného
aktu.
s-54
Jiné
řešení
prostě
neexistuje
a
není
důvod
to
jakkoliv
dramatizovat."
s-55
Můžete
potvrdit,
že
česká
vláda
byla
připravena,
pokud
by
Maďarsko
zablokovalo
vstup
Slovenska
do
Rady
Evropy,
pozastavit
naše
členství
v
této
organizaci
do
doby,
než
bude
přijata
také
Slovenská
republika?
s-56
"Vláda
o
něčem
takovém
nikdy
nejednala.
s-57
Podobný
názor
existoval
pouze
v
kategorii
úvah,
které
jsem
konzultoval
s
řadou
ministrů
i
dalších
politiků.
s-58
Šlo
o
variantu,
jež
by
byla
výměnou
za
něco
z
toho,
co
se
nám
právě
nedaří
dohodnout
například
v
oblasti
dělení
majetku
nebo
již
zmíněné
hranice.
s-59
Skoro
jsem
měl
pocit,
že
takovýto
'pay
off'
by
mohl
být
v
konečném
výsledku
pro
nás
pozitivní.
s-60
Ale
opakuji,
byly
to
jen
nezávazné
úvahy."
s-61
Mluví
se
často
o
jakési
rozeklanosti
české
zahraniční
politiky,
kdy
na
jednom
názorovém
pólu
stojí
prezident,
na
druhém
premiér
a
někde
mezi
nimi
balancuje
ministr
zahraničí.
s-62
Pociťujete
něco
takového?
s-63
"Absolutně
ne.
s-64
Prezident,
ministr
zahraničí
i
já
neustále
odpovídáme
novinářům,
pronášíme
desítky
projevů
a
všechna
tato
vystoupení
prostě
nemohou
být
zcela
identická.
s-65
Někdo
z
nás
zdůrazní
více
jednu
věc,
druhý
další,
někdo
si
troufne
jít
do
exponovanějšího
a
emotivnějšího
problému,
další
zase
pronese
úřednický,
sterilní
projev,
který
je
bezvadný
jenom
tím,
že
si
ho
nikdo
nepovšimne.
s-66
Když
mi
například
kdosi
z
x-tého
odboru
ministerstva
zahraničí
pošle
projev
pro
vystoupení
v
Budapešti,
který
je
na
computeru
napsanou
neutrální
kašičkou,
tak
ho
prostě
hodím
do
koše
a
přednášet
ho
nebudu.
s-67
To
neznamená,
že
by
míra
rozeklanosti
projevů
prezidenta,
ministra
zahraničí
a
mých
nějak
překročila
únosný
rámec."
s-68
Je
pravdou,
že
vám
v
minulých
dnech
předal
ministr
zahraničí
Zieleniec
písemnou
žádost
o
demisi?
s-69
"To
je
naprostý
nesmysl."
s-70
Názorové
rozdíly
mezi
premiérem
a
ministrem
zahraničí
se
projevily
například
po
vašem
oznámení,
že
koalice
hodlá
vytvořit
komisi
pro
dialog
se
sudetskými
Němci.
s-71
Zveřejnění
tohoto
úmyslu
jen
několik
hodin
po
sudetoněmeckých
dnech
označil
ministr
Zieleniec
za
chybu.
s-72
"Respektuji
názor
pana
ministra,
ale
za
chybu
to
nepovažuji.
s-73
Myslím,
že
načasování
zmínky
o
dlouho
diskutovaném
úmyslu
zřídit
tuto
komisi
je
naprosto
irelevantní.
s-74
Vždyť
sudetoněmecký
problém
je
dlouhodobý
a
permanentní.
s-75
A
jeho
zesílení
v
poslední
době
je
dáno
jak
rozpadem
Československa,
tak
blížícími
se
volbami
v
Německu.
s-76
Právě
v
této
souvislosti
považuji
za
dobré
každému
sdělit,
že
lze
očekávat
ještě
další
eskalaci
tohoto
problému,
kterou
prostě
budeme
muset
ustát.
s-77
Já
jsem
na
to
připraven."
s-78
Nepůsobí
však
dojmem
bezradnosti,
když
vláda
oznámí
svůj
úmysl
vést
na
vhodné
úrovni
dialog
se
sudetskými
Němci,
pak
od
toho
ODA
uteče
a
sám
premiér
nakonec
oznámí,
že
signalizovanému
dialogu
nedává
zelenou?
s-79
"Takovýmto
úvahám
opravdu
nerozumím.
s-80
Svou
aktivitu
vyvíjíme
v
neustále
se
měnícím
vnějším
prostředí,
podle
něhož
musíme
své
chování
korigovat.
s-81
Když
je
teplo,
tak
si
vezmete
plavky,
když
prší,
tak
roztáhnete
deštník.
s-82
Mé
základní
stanovisko
k
sudetským
Němcům
je
neměnné,
ale
reaguji
na
vnější
okolnosti.
s-83
Prostě
jednou
si
beru
plavky,
jindy
deštník.
s-84
Což
neznamená,
že
pochybuji
o
potřebě
takovéhoto
dialogu.
s-85
Ten
však
se
sudetskými
Němci,
jakožto
sdružením
občanů,
nemůže
vést
vláda,
ale
také
ne
kdosi,
kdo
postrádá
jakýkoliv
kredit.
s-86
Musíme
hledat
skupinu,
která
by
byla
někde
mezi
oběma
těmito
extrémy."
s-87
Dovedete
si
představit
podobný
dialog
bez
účasti
ODA?
s-88
"Samozřejmě.
s-89
ODA
je
pouze
jednou
z
parlamentních
stran."
s-90
Prvního
výročí
činnosti
vlády
se
ve
funkci
ministra
zdravotnictví
nedožil
Petr
Lom.
s-91
Byl
jste
kritizován
za
způsob
jeho
odvolání,
o
němž
jste
rozhodl
během
několika
hodin.
s-92
Co
způsobilo
dynamický
vývoj
vašich
názorů?
s-93
"Urychlený
způsob
byl
dán
pouze
a
jen
vlastní
dynamikou
události.
s-94
O
zcela
volné,
nezávazné
debatě
několika
členů
vedení
ODS
byly
informovány
sdělovací
prostředky
s
tím,
že
přitom
došlo
k
rozhodnutí
odvolat
ministra
Loma.
s-95
To
nebyla
pravda.
s-96
Reakce
a
samovývoj
ve
sdělovacích
prostředcích
však
vytvořily
situaci,
kdy
bylo
zbytečné
toto
odvolání
odkládat.
s-97
O
problémech
ve
zdravotnictví
jsme
přitom
v
ODS
debatovali
celé
měsíce.
s-98
Jsem
přesvědčen,
a
první
týdny
činnosti
nového
ministra
to
jen
potvrzují,
že
odvolání
Petra
Loma
bylo
správným
krokem."
s-99
Výkonná
rada
ODS
vám
písemným
usnesením
doporučila
provést
další
změnu
ve
vládě
a
odvolat
šéfa
Úřadu
vlády
Jiřího
Kováře.
s-100
Nemá
však
hlasování
vedení
strany
o
tom,
zda
premiér
má
odvolat
svého
spolupracovníka,
jakýsi
nádech
přehnaného
pronikání
strany
do
věcí
státu?
s-101
"Nic
takového
v
tom
nevidím.
s-102
Kdybych
chtěl
být
zlomyslným
novinářem,
hledal
bych
v
tom
spíše
náznak
toho,
že
nemáme
ve
straně
stejné
názory,
že
předsedovi
strany
se
nepodaří
stoprocentně
přesvědčit
a
zmanipulovat
své
stranické
kolegy.
s-103
Za
této
situace
jsem
uvítal,
že
výkonná
rada
přijala
jasné
a
explicitní
usnesení."
s-104
Změny
však
mohou
zkomplikovat
situaci
ve
vládě,
zneklidňují
atmosféru,
mohou
vyvolat
i
řetězovou
reakci.
s-105
Již
dnes
noviny
píší,
že
dalším
na
řadě
je
ministr
Ruml.
s-106
"Takové
nesmysly,
jež
musím
dementovat,
otiskují
Špígl
a
jiné
tiskoviny,
které
by
byly
nejraději,
kdyby
celá
vláda
podala
zítra
demisi.
s-107
S
nejlepším
svědomím
prohlašuji,
že
výměna
ministra
zdravotnictví
nezkomplikovala
nijak
situaci
ve
vládě,
naopak
přispěla
ke
zkvalitnění
práce
a
odborných
diskusí
uvnitř
kabinetu."
s-108
Dožije
se
vláda
svého
příštího
výročí
ve
stejném
složení
a
stabilizované
podobě?
s-109
"Takové
prognózy
jsou
zbytečné.
s-110
Samozřejmě
budu
dělat
všechno
pro
to,
aby
vláda
zůstala
pevná
a
stabilní.
s-111
Ale
v
nestabilním
světě
kolem
nás
i
stabilita
vlády
může
být
za
jistých
okolností
nesmyslnou
strnulostí.
s-112
Takže
tvrdit,
že
změny
ve
vládě
jsou
zcela
vyloučeny,
by
bylo
dětinské."
s-113
Hovořil
JIŘÍ
LESCHTINA
dependency tree
•
text view