PML View

mf930713_044

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/mf930713_044.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/mf930713_044.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/mf930713_044.treex.gz

s-1 Nemám nerudný vztah k církvím, říká Václav Klaus

s-2 V deníku Telegraf jste nedávno uvedl, že reformní období v podstatě skončilo.

s-3 Jak však hovořit o konci reformy, když není například dovršena privatizace - jeden z úhelných reformních kamenů?

s-4 "Záleží na tom, co si představujeme pod pojmem reforma.

s-5 Pokud tím myslíme základní institucionální změny v podobě změny zákonů, logiky hospodářské politiky a mechanismů jejího uskutečňování, pak jsem skutečně přesvědčen, že reformní Rubikon byl překročen."

s-6 Podle vás již tedy u nás funguje skutečný trh?

s-7 "Trh je mechanismus, kde se k výsledku dospívá vzájemnou interakcí rovnoprávných subjektů, z nichž žádný nemá nařizovací či donucovací právo vůči druhému.

s-8 Takový mechanismus již byl i zde vytvořen.

s-9 Samozřejmě náš trh není ještě dostatečně kvalitní, není to 'strong market' neboli silný trh.

s-10 Proto musíme náš slabý trh dál kultivovat a prohlubovat a naplňovat poloprázdnou krabičku plnohodnotným obsahem.

s-11 Ale to není reforma."

s-12 V liberálních společnostech patří tradičně k trhu i určitá obchodní morálka a etika.

s-13 Na cestě k podnikatelským ctnostem jsme se ale k Rubikonu příliš nepřiblížili.

s-14 "Etika podnikání samozřejmě k trhu patří, stejně jako k chování člověka patří etika mezilidských vztahů.

s-15 O tom nemusíme diskutovat a čím víc nás přijme principy tržní etiky za své, tím lépe.

s-16 Problém je v tom, že existuje poměrně malá možnost etiku trhu naoktrojovat zvnějšku nějakým zákonem, vysvětlovací či donucovací kampaní.

s-17 Každý z nás své preference, každý hraje s okolím svou hru a snaží se své zájmy na trhu maximalizovat.

s-18 Trh prostě počítá s člověkem, jaký opravdu je.

s-19 Čím je však trh kvalitnější a konkurence silnější, tím menší prostor zde zbývá pro neetické jednání.

s-20 Cesta k etice podnikání tedy vede zejména přes zkvalitňování trhu a nikoliv přes zásahy zvenčí."

s-21 Nicméně jedním z morálních korektorů, nezávislých na podnikatelském systému, byla v liberálních společnostech vždy církev.

s-22 Vy jste nedávno popudil proti sobě klérus a křesťanské strany prohlášením, že katolická církev začíná hrát neadekvátní roli v této zemi.

s-23 Pan předseda Lux označil vaše slova za nerudná.

s-24 Máte vskutku k církvi nerudný vztah?

s-25 "Nerudný vztah k církvi určitě nemám.

s-26 Nerudnost vidím spíše na straně druhé.

s-27 Pan předseda Lux se nemůže smířit s tím, že podpora jeho křesťansky orientované strany je taková, jaká je.

s-28 Což ho, myslím, vede ke křečovitým formulacím.

s-29 Nic tak dramatického jsem proti církvi neřekl.

s-30 Pouze jsem upozornil, že se blížíme do normální fáze vývoje této země, kdy již není třeba, aby ti, co nemají s církevní ideologií nic společného, cítili jako vnitřní povinnost účastnit se každé církevní oslavy a říci při každé příležitosti o církvi něco pozitivního.

s-31 A to hlavně proto, aby na každém kroku demonstrovali jasný rozchod s ideologií komunistického režimu, pod nímž právě církev velmi trpěla."

s-32 Označí-li však premiér televizní přenos bohoslužby z Velehradu za "poslední kapku", zní to téměř jako by stát vyzýval církev na souboj.

s-33 "Tady vůbec nešlo o stát versus církev.

s-34 Tady šlo o to, že Václav Klaus polehává s bolavými zády, více času sledovat televizi a poslouchat rozhlas, a když mu ze všech stran zabírají obrazy bohoslužeb, tak si říká: Ejhle, to byla právě ta kapička, kdy jsem si naplno uvědomil, že se blížíme do nové, normálnější fáze."

s-35 Normální fáze však předpokládá i odluku církve od státu.

s-36 "Čím dříve se tak stane, tím lépe.

s-37 Mám ale pocit, že církev s odlukou tak nespěchá.

s-38 Takový ten smíšený systém, jakési polosvětlo či polostín je pro mnohé velmi výhodný.

s-39 Ale to není jen případ církve."

s-40 Jak byste dnes charakterizoval naše vztahy se Slovenskem?

s-41 "Řekl bych, že i zde se dostáváme do normální situace standardních vztahů se sousedem."

s-42 Pokládáte za standardní, když se s Mečiarovou vládou nelze téměř na ničem rozumně dohodnout?

s-43 "To je optický klam.

s-44 My jsme se v posledních šesti měsících dohodli se slovenskou vládou na neskonale více věcech než s ostatními vládami dohromady.

s-45 Vaše otázka nepostrádá minulé vidění, kdy vztahy se Slovenskem byly něčím vysoce specifickým a my jsme byli povinni dohodnout se ve jménu udržení stability na mnoha věcech včetně klidného rozdělení federace.

s-46 Nyní jsou zde ale dva svébytné státy, které když se na něčem neshodnou, neznamená to žádné fundamentální ohrožení.

s-47 S Rakouskem jsme se neshodli třeba v záležitosti Temelína, s Polskem nedošlo k dohodě o odstranění diskriminačních opatření vůči našim škodovkám na tamním trhu.

s-48 Ale normální sousedské vztahy přitom nijak narušeny nebyly."

s-49 Jenže neschopnost dohodnout se na hraničním režimu je problém vyššího kalibru než problém vývozu aut.

s-50 "Náš rozhovor jsme začali debatou o tom, že svět se dělí na interakční subjekty, z nichž každý hájí svůj zájem a žádný není nadřazen druhému.

s-51 V našem zájmu je rychle vyřešit otázku hranic, zatímco zájem Slovenska je opačný.

s-52 A my v tomto interakčním světě nejsme vůči Slovensku v situaci, kdy si můžeme něco vyvzdorovat nebo prosadit příkazovým systémem.

s-53 Máme pouze možnost dohody nebo jednostranného aktu.

s-54 Jiné řešení prostě neexistuje a není důvod to jakkoliv dramatizovat."

s-55 Můžete potvrdit, že česká vláda byla připravena, pokud by Maďarsko zablokovalo vstup Slovenska do Rady Evropy, pozastavit naše členství v této organizaci do doby, než bude přijata také Slovenská republika?

s-56 "Vláda o něčem takovém nikdy nejednala.

s-57 Podobný názor existoval pouze v kategorii úvah, které jsem konzultoval s řadou ministrů i dalších politiků.

s-58 Šlo o variantu, jež by byla výměnou za něco z toho, co se nám právě nedaří dohodnout například v oblasti dělení majetku nebo již zmíněné hranice.

s-59 Skoro jsem měl pocit, že takovýto 'pay off' by mohl být v konečném výsledku pro nás pozitivní.

s-60 Ale opakuji, byly to jen nezávazné úvahy."

s-61 Mluví se často o jakési rozeklanosti české zahraniční politiky, kdy na jednom názorovém pólu stojí prezident, na druhém premiér a někde mezi nimi balancuje ministr zahraničí.

s-62 Pociťujete něco takového?

s-63 "Absolutně ne.

s-64 Prezident, ministr zahraničí i neustále odpovídáme novinářům, pronášíme desítky projevů a všechna tato vystoupení prostě nemohou být zcela identická.

s-65 Někdo z nás zdůrazní více jednu věc, druhý další, někdo si troufne jít do exponovanějšího a emotivnějšího problému, další zase pronese úřednický, sterilní projev, který je bezvadný jenom tím, že si ho nikdo nepovšimne.

s-66 Když mi například kdosi z x-tého odboru ministerstva zahraničí pošle projev pro vystoupení v Budapešti, který je na computeru napsanou neutrální kašičkou, tak ho prostě hodím do koše a přednášet ho nebudu.

s-67 To neznamená, že by míra rozeklanosti projevů prezidenta, ministra zahraničí a mých nějak překročila únosný rámec."

s-68 Je pravdou, že vám v minulých dnech předal ministr zahraničí Zieleniec písemnou žádost o demisi?

s-69 "To je naprostý nesmysl."

s-70 Názorové rozdíly mezi premiérem a ministrem zahraničí se projevily například po vašem oznámení, že koalice hodlá vytvořit komisi pro dialog se sudetskými Němci.

s-71 Zveřejnění tohoto úmyslu jen několik hodin po sudetoněmeckých dnech označil ministr Zieleniec za chybu.

s-72 "Respektuji názor pana ministra, ale za chybu to nepovažuji.

s-73 Myslím, že načasování zmínky o dlouho diskutovaném úmyslu zřídit tuto komisi je naprosto irelevantní.

s-74 Vždyť sudetoněmecký problém je dlouhodobý a permanentní.

s-75 A jeho zesílení v poslední době je dáno jak rozpadem Československa, tak blížícími se volbami v Německu.

s-76 Právě v této souvislosti považuji za dobré každému sdělit, že lze očekávat ještě další eskalaci tohoto problému, kterou prostě budeme muset ustát.

s-77 jsem na to připraven."

s-78 Nepůsobí však dojmem bezradnosti, když vláda oznámí svůj úmysl vést na vhodné úrovni dialog se sudetskými Němci, pak od toho ODA uteče a sám premiér nakonec oznámí, že signalizovanému dialogu nedává zelenou?

s-79 "Takovýmto úvahám opravdu nerozumím.

s-80 Svou aktivitu vyvíjíme v neustále se měnícím vnějším prostředí, podle něhož musíme své chování korigovat.

s-81 Když je teplo, tak si vezmete plavky, když prší, tak roztáhnete deštník.

s-82 základní stanovisko k sudetským Němcům je neměnné, ale reaguji na vnější okolnosti.

s-83 Prostě jednou si beru plavky, jindy deštník.

s-84 Což neznamená, že pochybuji o potřebě takovéhoto dialogu.

s-85 Ten však se sudetskými Němci, jakožto sdružením občanů, nemůže vést vláda, ale také ne kdosi, kdo postrádá jakýkoliv kredit.

s-86 Musíme hledat skupinu, která by byla někde mezi oběma těmito extrémy."

s-87 Dovedete si představit podobný dialog bez účasti ODA?

s-88 "Samozřejmě.

s-89 ODA je pouze jednou z parlamentních stran."

s-90 Prvního výročí činnosti vlády se ve funkci ministra zdravotnictví nedožil Petr Lom.

s-91 Byl jste kritizován za způsob jeho odvolání, o němž jste rozhodl během několika hodin.

s-92 Co způsobilo dynamický vývoj vašich názorů?

s-93 "Urychlený způsob byl dán pouze a jen vlastní dynamikou události.

s-94 O zcela volné, nezávazné debatě několika členů vedení ODS byly informovány sdělovací prostředky s tím, že přitom došlo k rozhodnutí odvolat ministra Loma.

s-95 To nebyla pravda.

s-96 Reakce a samovývoj ve sdělovacích prostředcích však vytvořily situaci, kdy bylo zbytečné toto odvolání odkládat.

s-97 O problémech ve zdravotnictví jsme přitom v ODS debatovali celé měsíce.

s-98 Jsem přesvědčen, a první týdny činnosti nového ministra to jen potvrzují, že odvolání Petra Loma bylo správným krokem."

s-99 Výkonná rada ODS vám písemným usnesením doporučila provést další změnu ve vládě a odvolat šéfa Úřadu vlády Jiřího Kováře.

s-100 Nemá však hlasování vedení strany o tom, zda premiér odvolat svého spolupracovníka, jakýsi nádech přehnaného pronikání strany do věcí státu?

s-101 "Nic takového v tom nevidím.

s-102 Kdybych chtěl být zlomyslným novinářem, hledal bych v tom spíše náznak toho, že nemáme ve straně stejné názory, že předsedovi strany se nepodaří stoprocentně přesvědčit a zmanipulovat své stranické kolegy.

s-103 Za této situace jsem uvítal, že výkonná rada přijala jasné a explicitní usnesení."

s-104 Změny však mohou zkomplikovat situaci ve vládě, zneklidňují atmosféru, mohou vyvolat i řetězovou reakci.

s-105 Již dnes noviny píší, že dalším na řadě je ministr Ruml.

s-106 "Takové nesmysly, jež musím dementovat, otiskují Špígl a jiné tiskoviny, které by byly nejraději, kdyby celá vláda podala zítra demisi.

s-107 S nejlepším svědomím prohlašuji, že výměna ministra zdravotnictví nezkomplikovala nijak situaci ve vládě, naopak přispěla ke zkvalitnění práce a odborných diskusí uvnitř kabinetu."

s-108 Dožije se vláda svého příštího výročí ve stejném složení a stabilizované podobě?

s-109 "Takové prognózy jsou zbytečné.

s-110 Samozřejmě budu dělat všechno pro to, aby vláda zůstala pevná a stabilní.

s-111 Ale v nestabilním světě kolem nás i stabilita vlády může být za jistých okolností nesmyslnou strnulostí.

s-112 Takže tvrdit, že změny ve vládě jsou zcela vyloučeny, by bylo dětinské."

s-113 Hovořil JIŘÍ LESCHTINA


dependency treetext view