PML View

mf930713_011

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/mf930713_011.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/mf930713_011.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/mf930713_011.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/mf930713_011.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/mf930713_011.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/mf930713_011.treex.gz

s-1 Zpěv a proměnlivá atmosféra

s-2 NOVÉ ALBUM PETERA GABRIELA PRO ČESKÉ POSLUCHAČE

s-3 Každé jeho album je netrpělivě očekáváno, neboť Peter Gabriel je jedním z mála, který dokáže svými písněmi potěšit širší publikum a přitom uspokojit vyznavače náročnější tvorby.

s-4 Je tomu tak i v případě jeho poslední loňské desky US, kterou nedávno uvedl na tuzemský trh Monitor.

s-5 Posluchači si na ni počkali dlouhých šest let, které uplynuly od vydání předchozího So.

s-6 V mezidobí sice vyšlo album Passion s Gabrielovou hudbou k filmu Poslední pokušení Krista, ovšem čistě instrumentální nahrávky běžného posluchače neuspokojí.

s-7 Us sice není tak převratné jako druhá a třetí Gabrielova deska z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, ale milovníci netradičních postupů a etnické hudby z celého světa si přijdou na své.

s-8 Mimoevropskou rytmiku najdeme v řadě skladeb počínaje úvodním Come Talk To Me přes Love To Be Loved po závěrečný Secret Word.

s-9 Ovšem nejsou to jen africké rytmy, ale také arabská melodika v Come To Talk Me a minimalistické figury kytary v Digging In The Dirt a Only Us.

s-10 V důrazu kladeném na atmosféru je patrný jak vliv dvou předních představitelů ambientní hudby dotvářející prostředí - Briana Ena a Daniela Lanoise, kteří na desce hrají, tak zkušenosti s prací pro film.

s-11 To vše však vytváří jen pozadí pro písně, jimž dominuje Gabrielův procítěný projev, tu hladivý, tu zas rockově exaltovaný.

s-12 Převažují zklidněné skladby, připomínají Mercy Street z alba So, nebo v případě duetu Blood Of Eden zase Don't Give Up, jen Kate Bushovou vystřídala Sinead O'Connorová.

s-13 Písně se však jedna druhé nepodobají - dominuje-li úvodní africká rytmika, určujícím nástrojem v Only Us je zkreslená kytara vytvářející spolu s basou a bubny rytmickou strukturu, zatímco v baladě Washing Of The Water dlouho doprovází zpěv jen piano.

s-14 Vzruch přinášejí skladby s nervní kytarou, jako je divoké Kiss That Frog blízké staršímu Shot The Monkey nebo Digging In The Dirt s výraznými varhanami.

s-15 Nechybí tu ani Steam se soulovými žesti, snažící se navázat na úspěch Sledgehammeru.

s-16 Mnoho nového na Us nenajdeme, ale přesto je to mistrovské dílo bez slabých míst.


dependency treetext view