PML View
mf930709_118
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-3/mf930709_118.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-3/mf930709_118.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-3/mf930709_118.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-3/mf930709_118.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-3/mf930709_118.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-3/mf930709_118.treex.gz |
---|
s-1
Ještě
jednou
o
regulaci
mezd
s-2
Rozhodnutí
vlády
o
znovuzavedení
určité
formy
regulace
mezd
vyvolalo
nemálo
reakcí.
s-3
Pokusme
se
proto
zrekapitulovat
některé
základní
věci
a
tím
přispět
k
racionálnímu,
nezpolitizovanému
uvažování
o
celém
tomto
problému.
s-4
Reakce
některých
kritiků
bohužel
nedoceňují
některé
důležité
souvislosti
tím,
že
z
kontextu
vytrhávají
některé
jednostranné
jednotlivosti.
s-5
Připomeňme
tedy
pár
výchozích
postulátů.
s-6
1.
s-7
Mzdy
(a
mluvíme
o
průměrných
mzdách)
rostou
v
roce
1993
neúměrně
rychle.
s-8
Neúměrně
rychle
nikoli
vůči
výši
mezd
v
sousedních
zemích,
ne
vůči
tomu,
že
bychom
si
přáli
vyšší
mzdy,
ne
vůči
tomu,
že
rostou
jenom
mzdy
některé.
s-9
Mzdy
rostou
neúměrně
vůči
tomu,
co
ekonomika
jako
celek
a
co
jednotlivé
podniky
(zejména!)
skutečně
produkují.
s-10
Vyplácíme-li
více,
než
kolik
produkujeme,
nemůžeme
způsobit
nic
jiného
než
inflaci.
s-11
Toto
je
fakt
mimo
jakoukoli
diskusi
a
pokud
vím,
nikdo
z
kritiků
vládní
regulace
ho
zatím
ani
nezačal
zpochybňovat.
s-12
2.
s-13
V
liberalizované,
deregulované,
skutečně
tržní
ekonomice,
založené
na
pevně
definovaných
a
stabilních
vlastnických
vztazích
a
na
kvalitních
(tedy
nemonopolních)
trzích,
je
jakýkoli
regulační
zásah
chybou
a
znamená
porušení
základních
principů
fungování
takovéto
společnosti.
s-14
Ani
toto
není
nikým
zpochybňováno
-
pouze
těmi
levicovými
opozičními
stranami,
které
takovou
společnost
a
ekonomiku
nechtějí.
s-15
Vtip
je
v
tom,
že
v
takové
ekonomice
není
sebemenší
důvod
k
tomu,
aby
mzdy
začaly
růst
neúměrným
způsobem.
s-16
Rostou-li
tímto
způsobem,
nepůsobí
některý
ze
základních
regulačních,
vlastně
samoregulačních
mechanismů
této
ekonomiky.
s-17
Podniky
se
nechovají
racionálně,
trh
práce
nefunguje,
odbory
hrají
kartu
monopolního
účastníka
tohoto
trhu,
stát
se
chová
neracionálně,
banka
pouští
příliš
peněz
do
ekonomiky,
atd.
atd.
s-18
Pak
vzniká
základní
otázka
-
čekat,
až
se
všechny
tyto
věci
usadí,
smířit
se
s
existencí
inflační
spirály,
věřit
v
dlouhodobé
prosazení
se
všeobecné
racionality,
nebo
v
tomto
přechodném
období
jistý
regulační
prvek
zvnějšku
doplnit?
s-19
Vláda
dlouho
váhala,
a
protože
se
inflace
(spolu
s
drtivou
většinou
našich
občanů)
bojí,
zvolila
toto
dočasné
řešení.
s-20
Inflace
se
bojí
zejména
proto,
že
ji
umí
zastavit
jedině
razantním
zásahem
do
rozpočtové
a
měnové
politiky,
zásahem,
který
působí
směrem
k
poklesu
výroby
a
k
vzestupu
nezaměstnanosti.
s-21
A
to
dělat
nechce.
s-22
Nyní
pár
slov
ke
zvolenému
regulačnímu
vzorci
a
k
objasnění
toho,
že
není
nijak
přísný
a
diskriminační.
s-23
Necitlivým
zásahem
by
bylo,
kdybychom
řekli,
že
daňově
"trestáme"
každého,
kdo
zvýší
mzdy
v
roce
1993
proti
roku
1992
o
více
než
určité,
pro
všechny
stejné
procento.
s-24
To
by
bylo
nesmyslem
a
vracelo
by
to
ekonomiku
zpět
k
falešnému
sociálnímu
systému
minulého
režimu.
s-25
Tak
tomu
není.
s-26
Když
podnik
v
roce
1993
utržil
za
své
prodané
výrobky
více
než
loni,
může
mzdy
zvyšovat
ve
stejné
proporci
jako
tržby
podle
vzorce
s-27
Nechápu
pana
Uhlíře
a
další
odborové
předáky,
opravdu
ne.
s-28
Podnik,
který
zvýší
tržby
třeba
o
100
%,
může
zvýšit
mzdy
o
100
%!
s-29
Je
to
diskriminace
kohokoli?
s-30
Podle
mne
je
to
pouhá
obrana
nás
občanů,
aby
ten,
kdo
zvýší
mzdy
o
50
%
a
tržby
o
10
%,
dostal
signál,
že
to
dělá
špatně.
s-31
Úvaha
pana
Kudláčka
z
ODA,
že
to
jistě
podniky
samy
dobře
vědí
a
že
je
není
třeba
vodit
za
ručičku,
není
adekvátní.
s-32
Třeba
to
nevědí,
třeba
to
některé
krátkodobě
nezajímá,
třeba
nemají
sílu
ubránit
se
v
rámci
kolektivního
vyjednávání
s
odbory.
s-33
A
ani
to
ještě
není
všechno.
s-34
Připusťme,
že
má
podnik
nějaký
jiný
důvod
zvýšit
mzdy.
s-35
Že
má
např.
krátkodobý
expanzívní
program,
který
přinese
efekt
až
za
určité
období.
s-36
Proto
chvíli
více
zvyšuje
mzdy
a
najímá
nové
pracovníky.
s-37
Aby
to
bylo
umožněno,
má
celá
naše
regulace
ještě
jednu
změkčující
pojistku,
která
říká,
že
výše
uvedený
vzoreček
začíná
působit
formou
sankčního
zdanění
až
tehdy,
až
rozdíl
levé
a
pravé
strany
vzorečku
překročí
15
%!
s-38
Čili
toto
patnáctiprocentní
pásmo
je
jakýmsi
pásmem
"beztrestnosti"
neboli
pásmem
neregulace.
s-39
Ve
skutečnosti
proto
pro
každý
podnik
platí,
že
s-40
Nevím,
jestli
všichni
kritikové
toto
všechno
doceňují.
s-41
Ne-li,
bylo
by
dobré,
aby
vystupovali
proti
této
argumentaci
a
vysvětlení,
a
ne
pouze
na
základě
aprioristických,
vládu
vždy
a
za
každou
cenu
kritizujících
předsudků.
dependency tree
•
text view