PML View
mf930709_052
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/mf930709_052.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/mf930709_052.treex.gz |
---|
s-1
Předvést
moderní
umění
je
vzrušující
úkol
s-2
PŘEDSTAVUJE
SE
JIŘÍ
ŠEVČÍK,
NOVÝ
ŘEDITEL
SBÍRKY
MODERNÍHO
UMĚNÍ
NÁRODNÍ
GALERIE
s-3
Jiří
Ševčík
se
stal
ředitelem
sbírky
moderního
umění
Národní
galerie,
která
bude
umístěna
ve
Veletržním
paláci,
jehož
rekonstrukce
se
však
už
roky
vleče.
s-4
Čím
zejména
se
budete
nyní
zabývat?
s-5
"Stavba
se
musí
především
dovést
do
konce
a
už
teď
je
jasné,
že
s
řadou
kompromisů.
s-6
Další
věcí
bude
otázka
provozu
samotného
paláce,
to
jest
pronajmutí
části
prostor
partnerovi,
který
by
nerušil
provoz
galerie
a
poskytl
prostředky
na
její
fungování.
s-7
Je
třeba
vytvořit
tým,
který
by
vzal
za
svou
příležitost
téměř
po
padesáti
letech
předvést
české
moderní
umění
veřejnosti."
s-8
Kdy
vidíte
reálný
termín
otevření
Veletržního
paláce?
s-9
"Konkrétní
datum
zatím
říci
nemohu.
s-10
Ale
jedna
věc
je
jistá
-
palác
bude
stavebně
předáván
letos
na
podzim.
s-11
Pak
musí
nastat
zkušební
provoz,
mezitím
je
třeba
pořídit
řadu
věcí,
bez
nichž
nemůže
existovat
jako
galerie
-
jde
o
radikální
konstruktivistickou
stavbu
vlastně
beze
stěn."
s-12
Provoz
tak
obrovské
budovy
přijde
ročně
na
desítky
milionů
korun.
s-13
Máte
představu
o
poměru
mezi
jednotlivými
zdroji,
z
nichž
se
bude
čerpat?
s-14
"Jako
ideální
mi
připadá,
kdyby
se
vlastní
provoz
Veletržního
paláce
jako
prestižního
stánku
kultury
hradil
z
dotací
státu,
výstavy
a
další
činnost
ze
zisků
ze
sponzorství.
s-15
Tedy
poměr
přibližně
jedna
ku
jedné."
s-16
Jakou
plochu
budou
zabírat
stálé
expozice
a
klasicky
pojímané
výstavní
prostory?
s-17
"Ve
dvou
patrech
bude
vystaveno
moderní
české
umění
od
90.
letech
minulého
století
do
současnosti.
s-18
Preferuji
širší
předvedení
s
mnoha
vnitřními
souvislostmi,
protože
nám
chybějí
kritéria
pro
hodnocení
současné
české
výtvarné
kultury.
s-19
Teprve
po
letech
bude
možné
uvažovat
o
tom,
jestli
budeme
představovat
jenom
vrcholná
díla.
s-20
Pokládám
za
vzrušující
úkol
právě
předvedení
českého
poválečného
umění
ve
větší
šíři,
protože
spory,
které
se
vedou
mezi
generacemi
o
tvorbě
60.
až
80.
let,
se
uvolní
a
napětí
opadne
až
tehdy,
když
se
vše
ukáže
v
náležitých
proporcích.
s-21
Další
poschodí
by
mělo
být
věnováno
modernímu
evropskému
a
světovému
umění,
čtvrté
proměnlivým
výstavám.
s-22
K
tomu
přistupuje
rozlehlá
centrální
dvorana
a
osm
pater
malé
dvorany,
kde
by
našla
místo
sbírka
architektury,
designu
a
uměleckého
řemesla.
s-23
Pro
ilustraci:
každé
typické
podlaží
má
kolem
tří
tisíc
metrů
čtverečních,
ochozy
malé
dvorany
asi
devět
set."
s-24
Kam
zařadíte
Kramářovu
sbírku?
s-25
"Jako
skvost
by
měla
být
prezentována
samostatně
s
dobrým
katalogem
a
měla
by
se
stát
magnetem
pro
Veletržní
palác."
s-26
Na
nové
přírůstky
se
z
rozpočtu
Národní
galerie
vyčleňuje
z
hlediska
světových
i
domácích
cen
směšná
částka.
s-27
Jak
se
s
tím
chcete
vyrovnat?
s-28
"Zaplnit
mezery
ve
sbírce
moderního
světového
a
evropského
umění
už
kvůli
tomu
není
možné.
s-29
I
kdyby
se
uskutečnil
velkorysý
nákup,
nezískáme
nic,
co
by
nebylo
vystaveno
jinde
ve
světě.
s-30
Měli
bychom
se
znovu
pokusit
-
jak
to
kdysi
činil
právě
Vincenc
Kramář
-
získávat
současné
umění,
abychom
jednou
měli
autentický
soubor
naší
doby.
s-31
Uvažuje
se
také,
že
by
řada
předních
světových
umělců
byla
ochotna
k
vytvoření
nadace
pro
pražskou
sbírku
moderního
umění
-
Praha
je
nyní
značně
prestižní
město
-,
přičemž
jejich
díla
by
byla
náležitě
prezentována.
s-32
Podnikl
jsem
už
před
rokem
první
kroky
a
bylo
mi
to
přislíbeno."
s-33
Připravil
jste
řadu
výstav,
které
díky
vyhraněnosti
byly
hodně
kontroverzní.
s-34
Míníte
v
nich
pokračovat
i
nyní?
s-35
"Výstavy
vznikaly
v
kontextu,
kdy
bylo
třeba
vyhranit
pohled
a
formulovat
určitý
názor.
s-36
Jestliže
chcete
polarizovat
současnou
výtvarnou
scénu,
je
to
nezbytné.
s-37
Má
role
ve
Veletržním
paláci
bude
odlišná,
musím
řešit
globálnější
otázky,
problém
celé
doby,
nikoliv
jen
menších,
třebaže
avantgardních
skupin.
s-38
Kdybych
byl
specialistou
na
gotiku
a
stál
v
čele
sbírky
starého
umění,
také
bych
nemohl
pominout
manýrismus
či
baroko."
s-39
Ve
výtvarných
kuloárech
se
hovoří
o
vašem
spojením
s
Milanem
Knížákem:
máte
mu
prý
potom,
co
ovládl
Akademii,
udělat
cestu
k
ovládnutí
Veletržního
paláce?
s-40
"Pokládám
to
za
kuloárové,
neopodstatněné
řeči.
s-41
Obvinění
z
účelového
spojení
k
postům
či
k
manipulaci
s
výtvarnou
kulturou
odmítám.
s-42
Posty
navíc
nejsou
pod
penzí."
dependency tree
•
text view