PML View

mf930709_052

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/mf930709_052.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf930709_052.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/mf930709_052.treex.gz

s-1 Předvést moderní umění je vzrušující úkol

s-2 PŘEDSTAVUJE SE JIŘÍ ŠEVČÍK, NOVÝ ŘEDITEL SBÍRKY MODERNÍHO UMĚNÍ NÁRODNÍ GALERIE

s-3 Jiří Ševčík se stal ředitelem sbírky moderního umění Národní galerie, která bude umístěna ve Veletržním paláci, jehož rekonstrukce se však roky vleče.

s-4 Čím zejména se budete nyní zabývat?

s-5 "Stavba se musí především dovést do konce a teď je jasné, že s řadou kompromisů.

s-6 Další věcí bude otázka provozu samotného paláce, to jest pronajmutí části prostor partnerovi, který by nerušil provoz galerie a poskytl prostředky na její fungování.

s-7 Je třeba vytvořit tým, který by vzal za svou příležitost téměř po padesáti letech předvést české moderní umění veřejnosti."

s-8 Kdy vidíte reálný termín otevření Veletržního paláce?

s-9 "Konkrétní datum zatím říci nemohu.

s-10 Ale jedna věc je jistá - palác bude stavebně předáván letos na podzim.

s-11 Pak musí nastat zkušební provoz, mezitím je třeba pořídit řadu věcí, bez nichž nemůže existovat jako galerie - jde o radikální konstruktivistickou stavbu vlastně beze stěn."

s-12 Provoz tak obrovské budovy přijde ročně na desítky milionů korun.

s-13 Máte představu o poměru mezi jednotlivými zdroji, z nichž se bude čerpat?

s-14 "Jako ideální mi připadá, kdyby se vlastní provoz Veletržního paláce jako prestižního stánku kultury hradil z dotací státu, výstavy a další činnost ze zisků ze sponzorství.

s-15 Tedy poměr přibližně jedna ku jedné."

s-16 Jakou plochu budou zabírat stálé expozice a klasicky pojímané výstavní prostory?

s-17 "Ve dvou patrech bude vystaveno moderní české umění od 90. letech minulého století do současnosti.

s-18 Preferuji širší předvedení s mnoha vnitřními souvislostmi, protože nám chybějí kritéria pro hodnocení současné české výtvarné kultury.

s-19 Teprve po letech bude možné uvažovat o tom, jestli budeme představovat jenom vrcholná díla.

s-20 Pokládám za vzrušující úkol právě předvedení českého poválečného umění ve větší šíři, protože spory, které se vedou mezi generacemi o tvorbě 60. 80. let, se uvolní a napětí opadne tehdy, když se vše ukáže v náležitých proporcích.

s-21 Další poschodí by mělo být věnováno modernímu evropskému a světovému umění, čtvrté proměnlivým výstavám.

s-22 K tomu přistupuje rozlehlá centrální dvorana a osm pater malé dvorany, kde by našla místo sbírka architektury, designu a uměleckého řemesla.

s-23 Pro ilustraci: každé typické podlaží kolem tří tisíc metrů čtverečních, ochozy malé dvorany asi devět set."

s-24 Kam zařadíte Kramářovu sbírku?

s-25 "Jako skvost by měla být prezentována samostatně s dobrým katalogem a měla by se stát magnetem pro Veletržní palác."

s-26 Na nové přírůstky se z rozpočtu Národní galerie vyčleňuje z hlediska světových i domácích cen směšná částka.

s-27 Jak se s tím chcete vyrovnat?

s-28 "Zaplnit mezery ve sbírce moderního světového a evropského umění kvůli tomu není možné.

s-29 I kdyby se uskutečnil velkorysý nákup, nezískáme nic, co by nebylo vystaveno jinde ve světě.

s-30 Měli bychom se znovu pokusit - jak to kdysi činil právě Vincenc Kramář - získávat současné umění, abychom jednou měli autentický soubor naší doby.

s-31 Uvažuje se také, že by řada předních světových umělců byla ochotna k vytvoření nadace pro pražskou sbírku moderního umění - Praha je nyní značně prestižní město -, přičemž jejich díla by byla náležitě prezentována.

s-32 Podnikl jsem před rokem první kroky a bylo mi to přislíbeno."

s-33 Připravil jste řadu výstav, které díky vyhraněnosti byly hodně kontroverzní.

s-34 Míníte v nich pokračovat i nyní?

s-35 "Výstavy vznikaly v kontextu, kdy bylo třeba vyhranit pohled a formulovat určitý názor.

s-36 Jestliže chcete polarizovat současnou výtvarnou scénu, je to nezbytné.

s-37 role ve Veletržním paláci bude odlišná, musím řešit globálnější otázky, problém celé doby, nikoliv jen menších, třebaže avantgardních skupin.

s-38 Kdybych byl specialistou na gotiku a stál v čele sbírky starého umění, také bych nemohl pominout manýrismus či baroko."

s-39 Ve výtvarných kuloárech se hovoří o vašem spojením s Milanem Knížákem: máte mu prý potom, co ovládl Akademii, udělat cestu k ovládnutí Veletržního paláce?

s-40 "Pokládám to za kuloárové, neopodstatněné řeči.

s-41 Obvinění z účelového spojení k postům či k manipulaci s výtvarnou kulturou odmítám.

s-42 Posty navíc nejsou pod penzí."


dependency treetext view