PML View
mf920925_071
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/mf920925_071.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/mf920925_071.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/mf920925_071.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/mf920925_071.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/mf920925_071.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/mf920925_071.treex.gz |
---|
s-1
Datum
zániku
FBIS
závisí
na
Slovensku
s-2
"Nevíme,
zda
slovenská
strana
stále
trvá
na
tom,
aby
Federální
informační
služba
zanikla
30.
září
1992,"
řekl
nám
předseda
výboru
pro
právní
ochranu
a
bezpečnost
ČNR
Vladimír
Šuman
(ODA).
s-3
Podle
jeho
slov
musí
však
Česká
republika
počítat
i
s
touto
možností.
s-4
Česká
národní
rada
proto
přijme
zákon
o
vzniku
Bezpečnostní
informační
služby
České
republiky
(BIS
ČR)
ještě
před
koncem
tohoto
měsíce,
pravděpodobně
na
svém
mimořádném
zasedání.
s-5
Zákon
o
vzniku
BIS
ČR
nemohl
být
podle
slov
Vladimíra
Šumana
zařazen
na
plenární
schůzi
ČNR
tento
týden
zejména
proto,
že
se
ústavněprávní
výbor
neshodl
na
tom,
zda
má
být
česká
kontrarozvědka
podřízena
vládě,
nebo
parlamentu.
s-6
Uvedl
rovněž,
že
zřízení
tajných
služeb
je
podle
stávajícího
kompetenčního
zákona
pouze
v
pravomoci
federace.
s-7
ČNR
proto
pravděpodobně
zákon
o
vzniku
FBIS
přijme
v
září,
ale
jeho
účinnost
pozdrží
do
1.
října
1992,
kdy
by
mělo
Federální
shromáždění
delegovat
tuto
pravomoc
na
republiky.
s-8
Dělení
FBIS
podle
Vladimíra
Šumana
probíhá
korektně.
s-9
Zaměstnanci
přecházejí
do
české
či
slovenské
části
v
poměru
2:1
a
tzv.
poznatkové
fondy
se
předávají
té
republice,
která
je
vytvořila.
s-10
Na
naši
otázku,
zda
se
do
BIS
ČR
začlení
Služba
na
ochranu
ekonomických
zájmů
ČR,
která
od
roku
1991
pracuje
při
českém
ministerstvu
vnitra,
Vladimír
Šuman
odpověděl,
že
se
o
tom
zatím
neuvažuje.
s-11
"Zákon
o
vzniku
BIS
ČR
je
podle
mého
názoru
provizorní
norma.
s-12
Tyto
otázky
by
měl
v
průběhu
příštího
roku
vyřešit
nový
zákon
o
tajných
službách,"
dodal.
s-13
Člen
výboru
pro
právní
ochranu
a
bezpečnost
ČNR
Oldřich
Váca
(ODS)
k
návrhu
zákona
o
vzniku
BIS
ČR
poznamenal,
že
je
nutné
jej
urychleně
přijmout
především
z
toho
důvodu,
aby
po
případném
zániku
FBIS
k
30.
9.
1992
existoval
právní
nástupce
této
tajné
služby.
s-14
Podle
jeho
názoru
slovenská
strana
stále
usiluje
o
to,
aby
čs.
kontrarozvědka
30.
září
tohoto
roku
zanikla.
s-15
Na
náš
dotaz,
jak
bude
provedena
delimitace
dalších
čs.
tajných
služeb,
jako
jsou
Ústav
pro
zahraniční
styky
a
informace
při
FMV
a
vojenská
rozvědka,
Oldřich
Váca
odpověděl,
že
se
jedná
o
velmi
delikátní
záležitost.
s-16
"Jsou
to
malé
skupiny
lidí,
jimž
asi
nelze
nařídit,
aby
pracovali
právě
pro
jednu
nebo
druhou
republiku.
s-17
Je
možné
rozdělit
majetek
a
finanční
prostředky,
ale
pracovníky
asi
sotva,"
konstatoval.
s-18
Nejlepší
by
podle
jeho
názoru
bylo,
aby
si
jedna
z
republik
začala
budovat
své
tajné
služby
včetně
BIS
zcela
znovu.
s-19
V
této
souvislosti
naznačil,
že
čs.
tajné
služby
přejdou
převážně
do
pravomoci
ČR
a
že
všechny
české
tajné
služby
novým
zákonem
spojí
v
jednu
instituci.
s-20
Federální
ministr
vnitra
Petr
Čermák,
jemuž
Ústav
pro
zahraniční
styky
a
informace
přímo
podléhá,
nám
sdělil,
že
tato
služba
nyní
neprovádí
žádnou
rozvědnou
činnost.
s-21
O
způsobu
její
delimitace
rozhodne
podle
jeho
slov
příslušná
komise
do
jednoho
měsíce.
dependency tree
•
text view