PML View

mf920925_019

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-4/mf920925_019.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-4/mf920925_019.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-4/mf920925_019.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-4/mf920925_019.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-4/mf920925_019.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-4/mf920925_019.treex.gz

s-1 Dramata tohoto světa VÝSTAVA WORLD PRESS PHOTO VČERA OTEVŘENA V KAROLINU

s-2 Když chlap pláče, to není jen tak.

s-3 Jde do tuhého.

s-4 Na fotografii Davida C. Turnleye pláče třiadvacetiletý americký seržant Ken Kozakiewicz nad smrtí svého kamaráda Andyho Alanize.

s-5 Ostatky Andyho jsou v plastikovém pytli, u Kozakiewiczových nohou.

s-6 Scéna je rámována stísněnou prostorou helikoptéry, která je odváží z bojiště v Perském zálivu.

s-7 Turnley dostal za zmrazení tohoto výmluvného okamžiku ocenění za nejlepší fotografii roku 1991 v soutěži World Press Photo.

s-8 Od včerejška je spolu s desítkami dalších vystavena v pražském Karolinu.

s-9 Potřetí je v Praze přehlídka superfotografií, které od roku 1955 vybírá devítičlenná nezávislá porota.

s-10 Ty nejzajímavější letošní se hodnotily během pěti únorových dní: ona devítka expertů musela zvažovat celkem 17 887 snímků od 1607 autorů.

s-11 To není málo.

s-12 WPP si klade za jeden z cílů odrážet nejdůležitější události, které co nejvíce postihují atmosféru roku.

s-13 Kde jsou ty časy, kdy si primát odnesl Stanislav Tereba za fotografii brankáře v dešti... psal se devětapadesátý.

s-14 Vítězné snímky od doby prakticky nikdy nebyly idylické, většinou zachycovaly a zachycují hrůzy válek, revolucí, pučů nebo přírodních katastrof.

s-15 Stačí připomenout jen dva poslední ročníky.

s-16 1989: tank v čele kolony obrněnců na pekingském náměstí Nebeského míru se řítí na studenta.

s-17 1990: truchlící pozůstalí v Kosovu.

s-18 Taková je realita a vyhnout se prostě nelze.

s-19 Nicméně, stane-li se jednou ten zázrak a svět obletí fotografie s jiným než podobně tragickým vyzněním, bude to jasný signál, že časy se mění - k lepšímu.

s-20 Prvenství Davida C. Turnleye je mimo jakékoliv diskuse.

s-21 Turnley je v současnosti absolutní špička mezi fotoreportéry, jako přízrak se zjevuje všude, kde o něco jde.

s-22 Bývá zpravidla u všeho první.

s-23 Konkurenci měl tentokrát především v Sebastiaovi Salgadovi (držitel Ceny Oskara Barnacka), členu elitní agentury Magnum, který přinesl seriál o partě kanadských specialistů snažících se uzavřít ventily od unikající nafty v Kuvajtu.

s-24 To černobílé drama o důsledcích války je brilantní, nepatetickou ódou na lidské hrdinství.

s-25 Stejné téma mapoval také Stéfane Compoint, jenž získal první místo v kategorii Lidé, o nichž se mluví (série) z francouzské Sygmy: opět hasiči, opět vrt.

s-26 Jenomže přinesl snímky barevné.

s-27 Podařilo se mu dokonale vystihnout boj člověka s živlem, Compointova kompozice je příkladná - na první pohled se člověku zdá, že je to nějaká expresívní malba.

s-28 A tak bychom mohli pokračovat od fotografie k fotografii.

s-29 Co snímek, to příběh.

s-30 Pšenka po době zase vykvetla i pro Československo v podobě druhé nejlepší fotografie v kategorii Lidé, o nichž se mluví.

s-31 Pavel Štecha fotografoval Václava Havla u slavného gotického obrazu od Mistra Theodorika.

s-32 V Karolinu zůstanou všechny fotografie do 18. října, letos zhlédly výstavu desítky tisíc lidí v padesáti zemích celého světa.

s-33 Dobře, že jsme mezi nimi.


dependency treetext view