PML View

mf920922_105

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/mf920922_105.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/mf920922_105.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/mf920922_105.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/mf920922_105.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/mf920922_105.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/mf920922_105.treex.gz

s-1 S Turrellem za světlem V PRAŽSKÉM BELVEDÉRU DALŠÍ NETRADIČNÍ VÝSTAVA

s-2 Výstava Jamese Turrella v pražském Belvedéru bude určitě kontroverzní.

s-3 Tento jedenapadesátiletý Američan totiž představuje svůj projekt, který s výtvarným uměním v tradičním pojetí nemá vlastně nic společného.

s-4 Ovšem jenom zdánlivě.

s-5 Perceptual Cells - vjemové buňky.

s-6 Tak expozici nazval.

s-7 Vejdeš do renesanční stavby, vnímáš vznosný prostor.

s-8 Potom uvidíš cosi, co by mohlo být: telefonní budkou nebo WC nebo kabinkou pro peep show nebo plynovou komorou nebo...

s-9 Vstoupíš tedy dovnitř - se smíšenými pocity, v nichž se rozeznat nervozita z kontaktu s neznámým i zvědavost.

s-10 Přitáhneš dveře, jsi sám, nad hlavou se klene světelná kopule.

s-11 Mačkáš páčky, neony plynule přecházejí ve škály modré a červené, stroboskop ten malý prostor rozkmitá.

s-12 Soustředíš se.

s-13 Nemyslíš na nic než: světlo.

s-14 Jako by se buňka kolem tebe roztahovala, když chceš, dostaneš se jinam.

s-15 Bez drogy.

s-16 Tato buňka se jmenuje Close Call.

s-17 V jiné, připomínající dřevěný stan, se můžeš položit na jednoduché lehátko, hlava opět pod klenbou kopule, neony však ovládá technik.

s-18 Ten i po čase spustí k zemi.

s-19 A tak dále, buňky jsou čtyři, k nim ještě Düsseldorfský světelný salón s proprietami staršího typu.

s-20 Výstava měla premiéru na jaře v Düsseldorfu a Turrell v poprvé opustil koncepci svých rozsáhlých krajinných projektů, jež realizuje v Arizoně, nebo Irsku;

s-21 i ty jsou pochopitelně o světle.

s-22 V Belvedéru, jsi-li schopen se deset nebo patnáct minut oddat působení specifického prostředí, na první pohled spíše nepříjemného, můžeš prožít do 11. října katarzi.

s-23 Díky věcem pohříchu technického rázu.

s-24 A ještě douška k pochopení: James Turrell byl jako odpůrce války ve Vietnamu ve vězení.

s-25 "Aby tam neprobodli nebo neznásilnili, choval jsem se tak, abych se dostal do samovazby...

s-26 Cela je krutá věc, nedá se tam stát, ani ležet, protože je příliš malá.

s-27 na vězně doléhat i psychicky: je trestán absolutní tmou.

s-28 Zvláštní věc, zjistil jsem, že nikdy není nic bez světla.

s-29 I když všechno světlo pohasne, můžeme je vnímat i potom."


dependency treetext view