PML View
mf920922_103
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/mf920922_103.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/mf920922_103.treex.gz |
---|
s-1
Ratifikační
referendum
ano
MILAN
ČIČ
(HZDS):
MŮŽE
NASTAT
PROCES,
KTERÝ
NIKDO
ÚSTAVNĚ
NEZVLÁDNE
s-2
Jako
místopředseda
federální
vlády
jste
odůvodňoval
návrh
zákona
o
způsobech
zániku
federace
prakticky
ve
všech
parlamentních
výborech.
s-3
Znáte
tedy
i
postoje
a
argumenty
jednotlivých
politických
uskupení.
s-4
Jakou
dávate
zákonu
naději?
s-5
"Podle
diskuse,
která
zazněla
v
jednotlivých
výborech,
to
vypadalo
velmi
problematicky.
s-6
Ale
nakonec,
po
vysvětlení
některých
problémů,
i
v
těch
výborech,
kde
se
návrh
zdál
být
úplně
neprůchodný,
byl
odhlasován.
s-7
Ve
výborech
se
ovšem
hlasuje
nadpoloviční
většinou,
ve
sněmovnách
pak
návrh
tohoto
ústavního
zákona
potřebuje
třípětinový
souhlas,
který
ovšem
vládní
strany
nemají.
s-8
"Stále
si
myslím,
že
všem
poslancům,
až
na
výjimky,
bude
záležet
na
tom,
aby
se
zabezpečil
eventuální
zánik
federace
ústavním
způsobem.
s-9
Nám
mimořádně
záleží
na
tom,
aby
se
nedramatizovala
situace,
aby
se
nerozvíjely
právní
teorie,
které
bazírují
výlučně
na
referendu."
s-10
Musíte
ovšem
počítat
i
s
tím,
že
parlament
návrh
zákona
neschválí.
s-11
"Bylo
by
to
na
škodu
věci.
s-12
Vystavujeme
se
nebezpečí,
že
může
dojít
ke
kolapsu
samotného
FS,
k
určité
krizi,
která
povede
eventuálně
i
ke
krizi
vládní.
s-13
Potom
může
nastat
takový
proces,
který
už
nikdo
ústavně
nezvládne."
s-14
Co
by
pak
následovalo?
s-15
"Obával
bych
se
dalšího
vývoje."
s-16
Vy
osobně
však
předpokládáte
rozpuštění
federace
spíše
dohodou
národních
rad
než
prostřednictvím
FS.
s-17
"Považuji
to
za
nejschůdnější
cestu.
s-18
Samotné
referendum
je
problematické
z
více
důvodů.
s-19
Na
druhé
straně
je
oprávněným
požadavkem,
aby
byl
novelizován
ústavní
zákon
o
referendu.
s-20
Kromě
jiného
i
proto,
že
ústavní
zákon
o
způsobech
zániku
federace
upravuje
rozdělení
federace
referendem
jako
jednu
ze
čtyř
možností.
s-21
A
stávající
zákon
o
referendu
hovoří
o
rozdělení
federace
'jen'
na
základě
výsledků
referenda."
s-22
Nicméně
dohoda
národních
rad
není
právně
vůbec
specifikována.
s-23
To
by
si
upravily
národní
rady
samy?
s-24
"Není
jednoduché
nyní
formulovat
všechny
procedurální
náležitosti
pro
národní
rady.
s-25
Zřejmě
by
se
jednalo
o
těchto
věcech
i
politicky
.
s-26
Národní
rady
by
mohly
potom
přijmout
svá
právně
legitimní
kritéria
pro
uzavření
takové
dohody."
s-27
Ve
výborech
však
někteří
poslanci
upozorňovali,
že
zákon
o
způsobech
zániku
federace
je
nadbytečný,
když
slovenská
ústava
v
článku
7
praví,
že
Slovensko
může
vystoupit
ze
státního
svazku,
a
toto
právo
nelze
omezit.
s-28
"Návrh
zákona
o
způsobech
zániku
nijak
právo
Slovenska
vystoupit
ze
svazku
neomezuje.
s-29
Taková
interpretace
zmíněného
článku
ústavy
není
pravdivá,
protože
se
vztahuje
pouze
na
vystoupení
Slovenské
republiky
ze
svazku.
s-30
Slovensko
však
z
federace
nevystupuje."
s-31
Pokud
by
tedy
byla
uzavřena
dohoda
národních
rad,
podporoval
byste
myšlenku
ratifikačního
referenda?
s-32
"Samozřejmě."
s-33
A
pokud
by
občané
v
takovém
referendu
řekli
"ne",
domníváte
se,
že
lze
proces
rozpadu
federace
obrátit
zpět
ke
konstituci
nějakého
společného
svazku?
s-34
"Nešlo
by
o
zpětný
proces,
protože
platnost
dohody
by
byla
podmíněna
právě
ratifikací
referendem."
s-35
Nyní
by
však
měl
být
schválen
nový
kompetenční
zákon,
který
opět
zeslabuje
federaci
a
posiluje
republiky.
s-36
To
znamená,
že
po
nepřijetí
dohody
národních
rad
referendem
by
republiky
existovaly
v
nějaké
volnější
federaci?
s-37
"HZDS
předkládalo
návrh
na
konfederaci.
s-38
Samozřejmě
konfederaci
úplně
nového
typu,
ne
tak,
jak
je
známá
z
historie
a
z
dějin
státu
a
práva.
s-39
Prosazujeme
formu
spolužití,
které
by
respektovalo
suverenitu
republik
i
v
mezinárodněprávních
vztazích,
s
tím,
že
chceme
současně
kooperovat,
spolužít
s
ČR
v
podobě,
kterou
si
dohodneme.
s-40
Nevidím
důvod,
aby
například
nebyla
celní
unie
mezi
těmito
dvěma
republikami,
aby
tu
nebyla
měnová
unie.
s-41
Bohužel,
někteří
čeští
politici
hovoří
sice
o
unii,
ale
má
to
být
nějaká
prapodivná
unie,
protože
se
předpokládá
znovu,
že
by
celnice
existovaly
mezi
hranicemi
jedné
a
druhé
republiky."
s-42
Existují
ale
obavy,
že
po
přijetí
kompetenční
novely
se
federace
zbaví
řady
nezbytných
pravomocí
a
nastoupený
proces
dělení
ČSFR
se
zastaví
na
jakémsi
státu-nestátu,
protože
FS
poté
neodhlasuje
zákon
o
způsobech
zániku.
s-43
"Kompeteční
novela
na
věci
nic
nemění.
s-44
Naznačené
obavy
nejsou
opodstatněné."
s-45
Ptala
se
JANA
BENDOVÁ
s-46
FOTO:
MAFA
-
s-47
HERBERT
SLAVÍK
dependency tree
•
text view