PML View

mf920922_103

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/mf920922_103.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/mf920922_103.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/mf920922_103.treex.gz

s-1 Ratifikační referendum ano MILAN ČIČ (HZDS): MŮŽE NASTAT PROCES, KTERÝ NIKDO ÚSTAVNĚ NEZVLÁDNE

s-2 Jako místopředseda federální vlády jste odůvodňoval návrh zákona o způsobech zániku federace prakticky ve všech parlamentních výborech.

s-3 Znáte tedy i postoje a argumenty jednotlivých politických uskupení.

s-4 Jakou dávate zákonu naději?

s-5 "Podle diskuse, která zazněla v jednotlivých výborech, to vypadalo velmi problematicky.

s-6 Ale nakonec, po vysvětlení některých problémů, i v těch výborech, kde se návrh zdál být úplně neprůchodný, byl odhlasován.

s-7 Ve výborech se ovšem hlasuje nadpoloviční většinou, ve sněmovnách pak návrh tohoto ústavního zákona potřebuje třípětinový souhlas, který ovšem vládní strany nemají.

s-8 "Stále si myslím, že všem poslancům, na výjimky, bude záležet na tom, aby se zabezpečil eventuální zánik federace ústavním způsobem.

s-9 Nám mimořádně záleží na tom, aby se nedramatizovala situace, aby se nerozvíjely právní teorie, které bazírují výlučně na referendu."

s-10 Musíte ovšem počítat i s tím, že parlament návrh zákona neschválí.

s-11 "Bylo by to na škodu věci.

s-12 Vystavujeme se nebezpečí, že může dojít ke kolapsu samotného FS, k určité krizi, která povede eventuálně i ke krizi vládní.

s-13 Potom může nastat takový proces, který nikdo ústavně nezvládne."

s-14 Co by pak následovalo?

s-15 "Obával bych se dalšího vývoje."

s-16 Vy osobně však předpokládáte rozpuštění federace spíše dohodou národních rad než prostřednictvím FS.

s-17 "Považuji to za nejschůdnější cestu.

s-18 Samotné referendum je problematické z více důvodů.

s-19 Na druhé straně je oprávněným požadavkem, aby byl novelizován ústavní zákon o referendu.

s-20 Kromě jiného i proto, že ústavní zákon o způsobech zániku federace upravuje rozdělení federace referendem jako jednu ze čtyř možností.

s-21 A stávající zákon o referendu hovoří o rozdělení federace 'jen' na základě výsledků referenda."

s-22 Nicméně dohoda národních rad není právně vůbec specifikována.

s-23 To by si upravily národní rady samy?

s-24 "Není jednoduché nyní formulovat všechny procedurální náležitosti pro národní rady.

s-25 Zřejmě by se jednalo o těchto věcech i politicky .

s-26 Národní rady by mohly potom přijmout svá právně legitimní kritéria pro uzavření takové dohody."

s-27 Ve výborech však někteří poslanci upozorňovali, že zákon o způsobech zániku federace je nadbytečný, když slovenská ústava v článku 7 praví, že Slovensko může vystoupit ze státního svazku, a toto právo nelze omezit.

s-28 "Návrh zákona o způsobech zániku nijak právo Slovenska vystoupit ze svazku neomezuje.

s-29 Taková interpretace zmíněného článku ústavy není pravdivá, protože se vztahuje pouze na vystoupení Slovenské republiky ze svazku.

s-30 Slovensko však z federace nevystupuje."

s-31 Pokud by tedy byla uzavřena dohoda národních rad, podporoval byste myšlenku ratifikačního referenda?

s-32 "Samozřejmě."

s-33 A pokud by občané v takovém referendu řekli "ne", domníváte se, že lze proces rozpadu federace obrátit zpět ke konstituci nějakého společného svazku?

s-34 "Nešlo by o zpětný proces, protože platnost dohody by byla podmíněna právě ratifikací referendem."

s-35 Nyní by však měl být schválen nový kompetenční zákon, který opět zeslabuje federaci a posiluje republiky.

s-36 To znamená, že po nepřijetí dohody národních rad referendem by republiky existovaly v nějaké volnější federaci?

s-37 "HZDS předkládalo návrh na konfederaci.

s-38 Samozřejmě konfederaci úplně nového typu, ne tak, jak je známá z historie a z dějin státu a práva.

s-39 Prosazujeme formu spolužití, které by respektovalo suverenitu republik i v mezinárodněprávních vztazích, s tím, že chceme současně kooperovat, spolužít s ČR v podobě, kterou si dohodneme.

s-40 Nevidím důvod, aby například nebyla celní unie mezi těmito dvěma republikami, aby tu nebyla měnová unie.

s-41 Bohužel, někteří čeští politici hovoří sice o unii, ale to být nějaká prapodivná unie, protože se předpokládá znovu, že by celnice existovaly mezi hranicemi jedné a druhé republiky."

s-42 Existují ale obavy, že po přijetí kompetenční novely se federace zbaví řady nezbytných pravomocí a nastoupený proces dělení ČSFR se zastaví na jakémsi státu-nestátu, protože FS poté neodhlasuje zákon o způsobech zániku.

s-43 "Kompeteční novela na věci nic nemění.

s-44 Naznačené obavy nejsou opodstatněné."

s-45 Ptala se JANA BENDOVÁ

s-46 FOTO: MAFA -

s-47 HERBERT SLAVÍK


dependency treetext view