PML View
mf920922_094
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/mf920922_094.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/mf920922_094.treex.gz |
---|
s-1
Vláda
navrhuje
"premiérský
systém"
s-2
Jak
by
takové
mechanismy
měly
vypadat?
s-3
"Stačilo
by
například
ustanovení,
že
poslanecký
mandát
zaniká
nikoli
koncem
volebního
období,
ale
až
okamžikem
ustavení
nového
parlamentu
-
nekontrolovatelnost
vlády
hrozí
totiž
zejména
v
období,
kdy
byl
parlament
rozpuštěn,
a
ještě
nebyl
ustaven
nový.
s-4
Pojistkou
by
bylo
i
zakotvení
parlamentního
výboru
-
jeho
působnost
by
se
vztahovala
nejen
na
zmíněné
období,
ale
i
k
situacím
válečného
stavu
a
podobně,
kdy
může
být
obtížné
svolávat
celý
parlament.
s-5
"
Nevyjasněný
zůstává
i
vztah
mezi
poslaneckou
sněmovnou
a
senátem.
s-6
Jaký
je
váš
názor?
s-7
"V
zájmu
zkvalitnění
legislativního
procesu
by
měl
každý
zákon
projít
oběma
komorami,
které
by
ho
hodnotily
z
odlišných
pohledů.
s-8
Vyjádření
senátu
by
mohlo
být
dáno
i
tichým
souhlasem
-
tzn.
pokud
se
v
určité
lhůtě
senát
nevysloví,
znamená
to
jeho
automatický
souhlas."
s-9
Kritizovaným
bodem
vládního
návrhu
je
i
předpoklad
pouhé
nadpoloviční
většiny
ke
schvalování
ústavních
zákonů...
s-10
"Předkladatelé
zřejmě
vycházeli
z
názoru,
že
ústava
a
ústavní
zákony
by
neměly
být
rigidní.
s-11
V
praxi
by
to
ale
znamenalo,
že
se
mohou
měnit
s
každým
volebním
obdobím.
s-12
To
si
mohou
dovolit
vyspělé
demokratické
státy,
kde
s
novými
volbami
nehrozí
zásadní
zvrat
na
úkor
demokratických
principů.
s-13
U
nás
je
podle
mne
ještě
zapotřebí
demokratický
systém
chránit
-
mimo
jiné
nutností
kvalifikované
většiny
ke
změně
ústavních
zákonů.
s-14
Naopak
při
projednávání
běžných
odborných
zákonů
by
k
jejich
přijetí
mohla
stačit
i
třetina
poslanců,
kteří
danému
problému
rozumějí.
s-15
Z
dosavadních
zkušeností
je
totiž
zřejmé,
že
nezasvěcení
poslanci
tento
typ
zákonů
zbytečně
komplikují.
s-16
"
Další
postup
na
přípravě
ústavy
vázne
na
spolupráci
mezi
vládní
a
parlamentní
komisí.
s-17
Jak
by
se
podle
vás
tento
vztah
měl
dále
vyvíjet?
s-18
"Podle
usnesení
parlamentní
komise
by
si
tento
problém
měli
vyjasnit
předseda
ČNR
Milan
Uhde
s
premiérem
Václavem
Klausem.
s-19
Zatím
soukromě
téměř
všichni
členové
parlamentní
komise
s
vládou
nesouhlasí,
ale
netroufají
si
svůj
názor
otevřeně
projevit.
s-20
Nezazlívám
vládě,
že
předkládá
'premiérský
návrh
ústavy'.
s-21
Parlamentní
komise
by
však
měla
vlastním
návrhem
přispět
k
optimálnímu
kompromisu."
dependency tree
•
text view