PML View

mf920922_094

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/mf920922_094.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/mf920922_094.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/mf920922_094.treex.gz

s-1 Vláda navrhuje "premiérský systém"

s-2 Jak by takové mechanismy měly vypadat?

s-3 "Stačilo by například ustanovení, že poslanecký mandát zaniká nikoli koncem volebního období, ale okamžikem ustavení nového parlamentu - nekontrolovatelnost vlády hrozí totiž zejména v období, kdy byl parlament rozpuštěn, a ještě nebyl ustaven nový.

s-4 Pojistkou by bylo i zakotvení parlamentního výboru - jeho působnost by se vztahovala nejen na zmíněné období, ale i k situacím válečného stavu a podobně, kdy může být obtížné svolávat celý parlament.

s-5 " Nevyjasněný zůstává i vztah mezi poslaneckou sněmovnou a senátem.

s-6 Jaký je váš názor?

s-7 "V zájmu zkvalitnění legislativního procesu by měl každý zákon projít oběma komorami, které by ho hodnotily z odlišných pohledů.

s-8 Vyjádření senátu by mohlo být dáno i tichým souhlasem - tzn. pokud se v určité lhůtě senát nevysloví, znamená to jeho automatický souhlas."

s-9 Kritizovaným bodem vládního návrhu je i předpoklad pouhé nadpoloviční většiny ke schvalování ústavních zákonů...

s-10 "Předkladatelé zřejmě vycházeli z názoru, že ústava a ústavní zákony by neměly být rigidní.

s-11 V praxi by to ale znamenalo, že se mohou měnit s každým volebním obdobím.

s-12 To si mohou dovolit vyspělé demokratické státy, kde s novými volbami nehrozí zásadní zvrat na úkor demokratických principů.

s-13 U nás je podle mne ještě zapotřebí demokratický systém chránit - mimo jiné nutností kvalifikované většiny ke změně ústavních zákonů.

s-14 Naopak při projednávání běžných odborných zákonů by k jejich přijetí mohla stačit i třetina poslanců, kteří danému problému rozumějí.

s-15 Z dosavadních zkušeností je totiž zřejmé, že nezasvěcení poslanci tento typ zákonů zbytečně komplikují.

s-16 " Další postup na přípravě ústavy vázne na spolupráci mezi vládní a parlamentní komisí.

s-17 Jak by se podle vás tento vztah měl dále vyvíjet?

s-18 "Podle usnesení parlamentní komise by si tento problém měli vyjasnit předseda ČNR Milan Uhde s premiérem Václavem Klausem.

s-19 Zatím soukromě téměř všichni členové parlamentní komise s vládou nesouhlasí, ale netroufají si svůj názor otevřeně projevit.

s-20 Nezazlívám vládě, že předkládá 'premiérský návrh ústavy'.

s-21 Parlamentní komise by však měla vlastním návrhem přispět k optimálnímu kompromisu."


dependency treetext view