PML View

lnd94103_116

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/lnd94103_116.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/lnd94103_116.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/lnd94103_116.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/lnd94103_116.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/lnd94103_116.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/lnd94103_116.treex.gz

s-1 Brazilský prezident vyhlásil státní smutek

s-2 Autodrom v Imole uzavřel soud O

s-3 Nejzranitelnější je hlava, tvrdí Niki Lauda

s-4 Konec podtitulku

s-5 Brasilia/Imola (čt, Reuter) -

s-6 "Auta jsou příliš rychlá a vymykají se kontrole.

s-7 Tato sezona bude plná havárií a budeme šťastni, když se nic vážného nepřihodí.

s-8 " Tolik přání (nesplněné) jezdce formule 1 Ayrtona Senny v nedělním vydání brazilského listu O Globo.

s-9 Trojnásobný mistr světa a autor tohoto výroku nepřežil VC San Marina, když v třísetkilometrové rychlosti nevytočil zatáčku Tamburello a narazil do betonové zdi.

s-10 Po sobotní smrtelné nehodě Rakušana Rolanda Ratzenbergera si okruh v Imole připsal druhý křížek a v Brazílii byl vyhlášen třídenní státní smutek.

s-11 Superrychlá trať byla dosud milosrdná, další Brazilec Nelson Piquet vyvázl ze zatáčky Tamburello v roce 1987 pouze se zlomenýma nohama, Rakušan Gerhard Berger přežil požár vozu, v němž byl po havárii uvězněn.

s-12 "Věděl jsem, že Rolanda může zachránit jen zázrak.

s-13 Jako pilot F1 s tím však člověk musí stále počítat.

s-14 Mezi životem a smrtí je jen malá mezera," tvrdil před televizní obrazovkou v depu Gerhard Berger.

s-15 "Musel jsem se dlouho přesvědčovat, abych pokračoval v tréninku.

s-16 Bylo to velmi důležité, jinak bych možná nikdy do kokpitu nevlezl," vysvětlil Berger, proč po tragédii sedl hned za volant.

s-17 Sám Senna si šel místo havárie obhlédnout a v německém nedělníku Welt am Sonntag se rozpovídal nad bezpečností okruhů - prý v Imole na hrubé trati s táhlými zatáčkami problémy s ovládáním svého vozu.

s-18 "Můj Williams-Renault prokázal technické nedostatky, reagoval nervózně a Schumacherovu Benettonu jsem mohl jen závidět," posteskl si v článku Senna a zamyslel se nad dravým mládím za volantem: "Barrichellova nehoda a smrt Ratzenbergera utvrdily, že s přibývajícími nováčky stoupá nebezpečí.

s-19 Nezkušení mladí kluci nadměrně riskují.

s-20 " Sennovy problémy postřehl v závodě i Michael Schumacher, pozdější vítěz VC: "Jezdil jsem za Ayrtonem a v šestém kole jsem si všiml, že jeho vůz v zatáčce maličko ztrácel stabilitu, o kolo později se tam vyboural."

s-21 Teorií o příčinách Sennovy nehody je více, o možnosti poruchy zavěšení kol se zmiňuje chilský jezdec Eliseo Salazar.

s-22 Podle mechanika Benettonu neměl Senna optimálně zahřáté pneumatiky, neboť po kolizi hned na startu jezdili závodníci pět okruhů za vodícím vozem.

s-23 Právě počáteční nehoda mohla zanechat na trati drobné úlomky, které mohly poškodit Brazilcovy pneumatiky.

s-24 Spekulací je pak tvrzení, že Senna, aby si udržel vedení, prostě přecenil své síly.

s-25 Trojnásobný mistr světa Brit Jackie Stewart se pak stejně jako Ital Alessandro Nannini přiklání k názoru, že v Imole by se nikdy jezdit nemělo.

s-26 Okruh byl skutečně včera ráno rozhodnutím soudu uzavřen.

s-27 Přesto se fanouškům podařilo položit pod modrou skvrnu na bílé zdi (memento osudného nárazu) květiny, které se objevily i u sídla Williamsu v Didcotu v jižní Anglii.

s-28 Williams stejně jako ředitelství tratě v Imole se zatím k tragédii nevyjádřily.

s-29 To ostatně neudělal ani čtyřnásobný mistr světa Alain Prost, kterého po skončení kariéry Senna loni u týmu Williams Renault nahradil, zato opět vystoupil s kritikou odpovědných za apatii vůči bezpečnosti závodníků.

s-30 "Jezdci jsou tak dobře placení, že se očekává jejich mlčení.

s-31 Léta jsem se je snažil dát dohromady, ale nikdo neposlouchal," rozčiluje se Prost, někdejší Sennův rival.

s-32 Oba se před závodem potkali v depu a potřásli si rukou.

s-33 Právě Prost by se měl chopit role mluvčího pilotů, do které ještě v neděli v poledne v rozhovoru pro agenturu Reuter navrhoval Niki Lauda právě Sennu.

s-34 "Jezdci momentálně do ničeho nemluví.

s-35 Nechci říct, že lidé z FIA dělají špatnou práci, ale řídit vůz formule 1, nebo obyčejný automobil je rozdíl.

s-36 Piloti by se měli dát dohromady a vést by je měl Ayrton.

s-37 " Podobně jako Schumacher určil i Lauda za nejzranitelnější místo hlavu: "Piloti na tom mají také svůj díl viny: nepodnikli nic proto , aby byla jejich hlava lépe chráněna.

s-38 Tam je podle mého kámen úrazu: hlava je při podobném nárazu jedinou částí těla, která není pevně fixována a musí pohltit obrovské množství energie," přidal se Lauda a zamyslel se nad touto motoristickou disciplínou: "Formule 1 je extrémně nebezpečný sport a člověk si musí neustále klást otázku, jestli to vůbec nějaký smysl.

s-39 Nyní znám pouze jedinou odpověď: Ne!

s-40 Senna byl nejlepším pilotem, kterého jsem znal.

s-41 Byl perfektní a věděl o řízení závodního vozu úplně všechno.

s-42 " Na černý víkend motoristického sportu reagoval brazilský prezident Itamar Franco vyhlášením státního smutku k uctění památky zahynuvšího krajana.

s-43 Tři dny budou v Brazílii na všech veřejných budovách na půl žerdi vyvěšeny smuteční vlajky a veškeré oficiální společenské, kulturní a sportovní akce budou zrušeny.

s-44 Prezident Franco již projevil rodině 34letého sportovce soustrast a předal instrukce brazilskému velvyslanectví v Itálii, aby Sennovo tělo bylo co nejrychleji přepraveno do jeho rodné země, což by mělo být učiněno nejdříve dnes večer po soudně nařízené pitvě.

s-45 "Pro Brazilce je to obrovský šok, ztratili symbol národní hrdosti," prohlásil Francův prezidentský předchůdce Jose Sarney.


dependency treetext view