PML View

lnd94103_102

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/lnd94103_102.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_102.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_102.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_102.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_102.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/lnd94103_102.treex.gz

s-1 Povolání jako stvořená pro ženy

s-2 Studentům prospěje svobodná kázeň, tvrdí Olga Sommerová

s-3 Konec podtitulku

s-4 Režisérka OLGA SOMMEROVÁ (1949) dosud realizovala přes třicet dokumentů, loni například snímek o rodině se spoustou adoptovaných dětí Spřízněni bláznovstvím či portrét Olgy Havlové pro GEN.

s-5 Minulý měsíc se stala vedoucí katedry dokumentu na pražské FAMU.

s-6 Jan Foll Proč jste tuhle funkci přijala?

s-7 Mohla bych vám třeba říct, že jsem si do židle sedla proto, že z Lažanského paláce je krásný výhled na Hradčany.

s-8 Ale FAMU znamená pro ty, kteří tam studovali, zvláštní fenomén.

s-9 Pro mne to byl v sedmdesátých letech ostrov svobody a období uvědomování sebe sama.

s-10 K škole mám tedy zvláštní citový vztah, právě tak jako ke své profesi, k dokumentu.

s-11 Školu považuju za porodnici budoucích dokumentaristů a chtěla bych, aby tenhle druh nevyhynul.

s-12 Proto se budu snažit, aby se studenti svobodně ukáznili, aby - jak říká Špáta - pozvedli prapor dokumentaristiky, čili její stavovskou čest.

s-13 Aby mezi sebou pocítili sounáležitost.

s-14 Aby neutíkali za reklamou, klipy a dokonce ani za hranými filmy, kterých si jinak samozřejmě vážím.

s-15 Mým největším přáním je, aby dělali dobré filmy.

s-16 Zodpovědně, invenčně a opravdově.

s-17 Dnes v 18.20 na ČT 2 premiéru váš nejnovější dokument Nebezpečí je mým povoláním, přibližující Petru Procházkovou - novinářku, jejímž živlem je riziko a konflikt...

s-18 Odjakživa si myslím, že žurnalistika a filmová dokumentaristika jsou povolání jako stvořená pro ženy.

s-19 Ženy se umějí ptát, umějí naslouchat a často se jim dostává od mužů džentlmenů výsadnějšího zacházení.

s-20 Jako čtenářka Lidových novin jsem četla všechny Petřiny reportáže.

s-21 Nemohla jsem si srovnat v hlavě, že taková hezká ženská, která by se hodila spíš na ples, jezdí do válek a podstupuje rizika příslušející podle obecných norem spíš chlapům.

s-22 Válečných reportérek máme opravdu málo - asi dvě - a se chtěla dozvědět, proč to proboha všechno dělá, jestli strach a jak v divočině vydrží bez koupelny.

s-23 Na nedávném festivalu FAMU porota za studentské dokumenty neudělila nejen hlavní, ale ani druhou cenu.

s-24 Jak si tento tvrdý verdikt vysvětlujete?

s-25 Kdybych úplně zblbla čili ztratila dar kritického myšlení, musela bych po verdiktu poroty přemýšlet, zda je opravdu český dokumentární film - včetně toho famáckého - v krizi.

s-26 Podle se ale octla v krizi spíš schopnost tolerance.

s-27 A to obecně, nikoliv jenom u festivalové poroty.

s-28 Jestliže posuzuju dokumentární film svého kolegy, osobně jsem ve svých soudech vždycky opatrná.

s-29 Vím totiž, kolik obtížné práce, nejistoty a úsilí se za ním skrývá.

s-30 Jestliže chcete slyšet můj postoj k rozhodnutí poroty, je to neslýchaný projev neúcty k práci druhého.

s-31 Ale protože všechno zlé je pro něco dobré, může být výrok poroty pro nás, studenty i pedagogy, zároveň výzvou.

s-32 popisek: Olga SommerováFoto Lubomír Kotek -


dependency treetext view