PML View

lnd94103_088

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/lnd94103_088.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/lnd94103_088.treex.gz

s-1 Zakřiknutý zemědělec nemá šanci

s-2 Švýcarští farmáři se učí být obchodníky i reklamními manažery

s-3 Konec podtitulku

s-4 Synek ze statku musí získat sebevědomí.

s-5 Zakřiknutý zemědělec, který se mlčenlivě stará jen o svou práci na farmě, nebude mít zřejmě v budoucnosti šanci úspěšně hospodařit.

s-6 Rolník musí vědět, jak si zákazníka získat.

s-7 Musí ovládat umění nabízet své výrobky přímo ze dvora třeba turistovi, který projde okolo.

s-8 Kvalita zemědělských produktů sama o sobě nestačí.

s-9 Statkáři a farmáři se brzy neobejdou bez vlastní reklamy, bez nápadité vedlejší činnosti.

s-10 Ivana Kněžínková "Tohle všechno se snažíme naše studenty naučit," vysvětloval nám Carl Brandenburger, který působí na zemědělské škole Plantahof ve švýcarském kantonu Graubünden.

s-11 Není divu, že škola si určila takový cíl.

s-12 Donedávna neměla o studenty nouzi, především to byli synové ze statků a farem, které sem posílali jejich tátové, aby jejich potomci posbírali nějaké vědomosti, než převezmou rodinný majetek a začnou na něm sami hospodařit.

s-13 Teď však děti zemědělců přestávají mít zájem následovat své rodiče, v práci na statku nevidí svou budoucnost.

s-14 Švýcaři jsou sice stále ještě hrdí na své zemědělství, které bylo doposud chráněno například dovozními bariérami, ale problémy, jež trápí jejich kolegy v okolních státech, doléhají i sem.

s-15 Ohrožené rodinné tradice "V současnosti je v našem kantonu 3000 rolníků, ale jejich děti se o studium na naší škole příliš nezajímají.

s-16 V současnosti máme z kantonu Graubunden jen 45 studentů.

s-17 Dalších 60 je z dalších kantonů.

s-18 Zemědělské farmy se budou muset redukovat nebo ti, kteří v nich budou pracovat, musejí přijít odjinud.

s-19 Rodinné tradice začínají mít povážlivé trhliny," domnívá se Carl Brandenburger.

s-20 Škola poskytuje základní zemědělské vzdělání.

s-21 Po dobu dvou let v době sezonních prací ji navštěvují synkové ze statků jednou týdně, v dalších dnech pomáhají otci na farmě.

s-22 Od konce října do konce března absolvují zimní semestr spojený s pobytem ve školním internátu.

s-23 Vedle povinných odborných a všeobecných předmětů si mohou vybrat i mezi volitelnými, například chov koní, pěstování bobulovin nebo třeba biozemědělství, jež využívá pouze ekologické postupy.

s-24 Velký význam se tu přisuzuje praxi v přilehlém školním zemědělském podniku.

s-25 Zajímavou novinkou, která sleduje cíl, o němž jsme hovořili na začátku, je projekt Zemědělství a turismus.

s-26 Studenti se učí, jak navazovat kontakt s turisty, kteří přijdou do jejich kraje, učí se prodávat mléko a mléčné výrobky přímo ze dvora.

s-27 Zákazníka by přitom měl zemědělec seznámit také s tím, jak se na farmě pracuje, jaká jsou v chována zvířata, co se na jejích pozemcích pěstuje atd.

s-28 Studenti i jejich rodiče byli na začátku k projektu skeptičtí, ale po jeho vyhodnocení se ukázalo, že přinesl dobré výsledky.

s-29 Otcové v učebnách místo synů Jeden týden v zimním semestru je věnován osvědčené výměně.

s-30 Do učeben zasednou otcové místo svých synů, kteří odjedou domů a starají se o statek.

s-31 "Musejí si se vším sami poradit, třeba i se vzteklým býkem.

s-32 Taková praxe je k nezaplacení.

s-33 Tátové si zase ve škole poslechnou na vlastní uši, co učíme jejich syny.

s-34 Jeden den je věnován diskusi starších s mladými.

s-35 Děti těchto otců však na nebývají, musejí doma dojit," dodává Carl Branderburger.

s-36 Základní zemědělská výuka je zdarma.

s-37 Ubytování a stravu si studenti platí.

s-38 Mzdy učitelů jsou z 35 procent hrazeny z federálního rozpočtu, zbývající část doplácí kanton.

s-39 Zdrojem zisku pro školu jsou zimní kurzy pro starší rolníky, od několikadenních po semestrální.

s-40 Zatím je o stále velký zájem, okamžitě po vyhlášení jsou obsazené.

s-41 Zaměřují se například na organizaci cestovního ruchu, provoz horské dráhy, výrobu sýrů různými technologiemi, biozemědělství, zacházení s koňmi.

s-42 V kurzu pro zelináře přednáší i specialista na reklamu.

s-43 Nechybí ani kurz pro ty, kteří se chtějí podílet na správě obce.

s-44 Je důležité, aby byli schopni zastávat funkce v tržních strukturách, například v družstvech, která si farmáři zakládají.

s-45 Místo výuky poradenství?

s-46 Na poradenství a vzdělávání dospělých rolníků se stále více soustřeďují i ostatní zemědělské školy, které existují ve všech kantonech a které se také začínají potýkat s úbytkem uchazečů o studium.

s-47 V curyšském kantonu musela být jedna z pěti zemědělských škol pro nedostatek studentů uzavřena, v dalších jsou rušeny některé učební obory.

s-48 Zájem, který projevují rolníci o zmíněné kurzy, potvrzuje, že hledají cesty, jak předejít problémům, jež se rýsují i ve švýcarském zemědělství.

s-49 Na tuto cestu jsou nasměrováváni i studenti.

s-50 A monitory umístěné na chodbách školy Plantahof neustále nabízejí informace o aktuální meteorologické situaci v různých částech světa.

s-51 To prý aby si všichni uvědomili svou souvislost s přírodou celé planety a nepřemýšleli o všem jen z úzkého regionálního pohledu.


dependency treetext view