PML View
lnd94103_088
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-3/lnd94103_088.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-3/lnd94103_088.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-3/lnd94103_088.treex.gz |
---|
s-1
Zakřiknutý
zemědělec
nemá
šanci
s-2
Švýcarští
farmáři
se
učí
být
obchodníky
i
reklamními
manažery
s-3
Konec
podtitulku
s-4
Synek
ze
statku
musí
získat
sebevědomí.
s-5
Zakřiknutý
zemědělec,
který
se
mlčenlivě
stará
jen
o
svou
práci
na
farmě,
nebude
mít
zřejmě
v
budoucnosti
šanci
úspěšně
hospodařit.
s-6
Rolník
musí
vědět,
jak
si
zákazníka
získat.
s-7
Musí
ovládat
umění
nabízet
své
výrobky
přímo
ze
dvora
třeba
turistovi,
který
projde
okolo.
s-8
Kvalita
zemědělských
produktů
už
sama
o
sobě
nestačí.
s-9
Statkáři
a
farmáři
se
brzy
neobejdou
bez
vlastní
reklamy,
bez
nápadité
vedlejší
činnosti.
s-10
Ivana
Kněžínková
"Tohle
všechno
se
snažíme
naše
studenty
naučit,"
vysvětloval
nám
Carl
Brandenburger,
který
působí
na
zemědělské
škole
Plantahof
ve
švýcarském
kantonu
Graubünden.
s-11
Není
divu,
že
škola
si
určila
takový
cíl.
s-12
Donedávna
neměla
o
studenty
nouzi,
především
to
byli
synové
ze
statků
a
farem,
které
sem
posílali
jejich
tátové,
aby
jejich
potomci
posbírali
nějaké
vědomosti,
než
převezmou
rodinný
majetek
a
začnou
na
něm
sami
hospodařit.
s-13
Teď
však
děti
zemědělců
přestávají
mít
zájem
následovat
své
rodiče,
v
práci
na
statku
nevidí
svou
budoucnost.
s-14
Švýcaři
jsou
sice
stále
ještě
hrdí
na
své
zemědělství,
které
bylo
doposud
chráněno
například
dovozními
bariérami,
ale
problémy,
jež
trápí
jejich
kolegy
v
okolních
státech,
už
doléhají
i
sem.
s-15
Ohrožené
rodinné
tradice
"V
současnosti
je
v
našem
kantonu
3000
rolníků,
ale
jejich
děti
už
se
o
studium
na
naší
škole
příliš
nezajímají.
s-16
V
současnosti
máme
z
kantonu
Graubunden
jen
45
studentů.
s-17
Dalších
60
je
z
dalších
kantonů.
s-18
Zemědělské
farmy
se
budou
muset
redukovat
nebo
ti,
kteří
v
nich
budou
pracovat,
musejí
přijít
odjinud.
s-19
Rodinné
tradice
začínají
mít
povážlivé
trhliny,"
domnívá
se
Carl
Brandenburger.
s-20
Škola
poskytuje
základní
zemědělské
vzdělání.
s-21
Po
dobu
dvou
let
v
době
sezonních
prací
ji
navštěvují
synkové
ze
statků
jednou
týdně,
v
dalších
dnech
pomáhají
otci
na
farmě.
s-22
Od
konce
října
do
konce
března
absolvují
zimní
semestr
spojený
s
pobytem
ve
školním
internátu.
s-23
Vedle
povinných
odborných
a
všeobecných
předmětů
si
mohou
vybrat
i
mezi
volitelnými,
například
chov
koní,
pěstování
bobulovin
nebo
třeba
biozemědělství,
jež
využívá
pouze
ekologické
postupy.
s-24
Velký
význam
se
tu
přisuzuje
praxi
v
přilehlém
školním
zemědělském
podniku.
s-25
Zajímavou
novinkou,
která
sleduje
cíl,
o
němž
jsme
hovořili
na
začátku,
je
projekt
Zemědělství
a
turismus.
s-26
Studenti
se
učí,
jak
navazovat
kontakt
s
turisty,
kteří
přijdou
do
jejich
kraje,
učí
se
prodávat
mléko
a
mléčné
výrobky
přímo
ze
dvora.
s-27
Zákazníka
by
přitom
měl
zemědělec
seznámit
také
s
tím,
jak
se
na
farmě
pracuje,
jaká
jsou
v
ní
chována
zvířata,
co
se
na
jejích
pozemcích
pěstuje
atd.
s-28
Studenti
i
jejich
rodiče
byli
na
začátku
k
projektu
skeptičtí,
ale
po
jeho
vyhodnocení
se
ukázalo,
že
přinesl
dobré
výsledky.
s-29
Otcové
v
učebnách
místo
synů
Jeden
týden
v
zimním
semestru
je
věnován
už
osvědčené
výměně.
s-30
Do
učeben
zasednou
otcové
místo
svých
synů,
kteří
odjedou
domů
a
starají
se
o
statek.
s-31
"Musejí
si
se
vším
sami
poradit,
třeba
i
se
vzteklým
býkem.
s-32
Taková
praxe
je
k
nezaplacení.
s-33
Tátové
si
zase
ve
škole
poslechnou
na
vlastní
uši,
co
učíme
jejich
syny.
s-34
Jeden
den
je
věnován
diskusi
starších
s
mladými.
s-35
Děti
těchto
otců
však
na
ní
nebývají,
musejí
doma
dojit,"
dodává
Carl
Branderburger.
s-36
Základní
zemědělská
výuka
je
zdarma.
s-37
Ubytování
a
stravu
si
studenti
platí.
s-38
Mzdy
učitelů
jsou
z
35
procent
hrazeny
z
federálního
rozpočtu,
zbývající
část
doplácí
kanton.
s-39
Zdrojem
zisku
pro
školu
jsou
zimní
kurzy
pro
starší
rolníky,
od
několikadenních
až
po
semestrální.
s-40
Zatím
je
o
ně
stále
velký
zájem,
okamžitě
po
vyhlášení
jsou
obsazené.
s-41
Zaměřují
se
například
na
organizaci
cestovního
ruchu,
provoz
horské
dráhy,
výrobu
sýrů
různými
technologiemi,
biozemědělství,
zacházení
s
koňmi.
s-42
V
kurzu
pro
zelináře
přednáší
i
specialista
na
reklamu.
s-43
Nechybí
ani
kurz
pro
ty,
kteří
se
chtějí
podílet
na
správě
obce.
s-44
Je
důležité,
aby
byli
schopni
zastávat
funkce
v
tržních
strukturách,
například
v
družstvech,
která
si
farmáři
zakládají.
s-45
Místo
výuky
poradenství?
s-46
Na
poradenství
a
vzdělávání
dospělých
rolníků
se
stále
více
soustřeďují
i
ostatní
zemědělské
školy,
které
existují
ve
všech
kantonech
a
které
se
také
začínají
potýkat
s
úbytkem
uchazečů
o
studium.
s-47
V
curyšském
kantonu
musela
být
už
jedna
z
pěti
zemědělských
škol
pro
nedostatek
studentů
uzavřena,
v
dalších
jsou
rušeny
některé
učební
obory.
s-48
Zájem,
který
projevují
rolníci
o
zmíněné
kurzy,
potvrzuje,
že
hledají
cesty,
jak
předejít
problémům,
jež
se
rýsují
i
ve
švýcarském
zemědělství.
s-49
Na
tuto
cestu
jsou
nasměrováváni
i
studenti.
s-50
A
monitory
umístěné
na
chodbách
školy
Plantahof
neustále
nabízejí
informace
o
aktuální
meteorologické
situaci
v
různých
částech
světa.
s-51
To
prý
aby
si
všichni
uvědomili
svou
souvislost
s
přírodou
celé
planety
a
nepřemýšleli
o
všem
jen
z
úzkého
regionálního
pohledu.
dependency tree
•
text view