PML View
lnd94103_079
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-4/lnd94103_079.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-4/lnd94103_079.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-4/lnd94103_079.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-4/lnd94103_079.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-4/lnd94103_079.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-4/lnd94103_079.treex.gz |
---|
s-1
Stát
neunese
tíhu
penzí
s-2
Stále
přibývající
počet
obyvatel
v
důchodovém
věku
představuje
pro
státní
pokladnu
zátěž,
se
kterou
se
nemůže
sama
vyrovnat.
s-3
Praxe
to
potvrzuje
i
v
případě
vyspělých
států.
s-4
Po
"bezstarostných"
časech
narazily
na
tento
problém
i
postkomunistické
státy
a
k
jeho
rychlému
řešení
tlačí
jejich
vlády
i
Světová
banka.
s-5
Žádná
vláda
ani
banka
se
s
tím
totiž
bez
pomoci
kapitálového
trhu
nemůže
vyrovnat.
s-6
Částka
vynakládaná
na
výplatu
penzí
po
pádu
komunismu
prudce
vzrostla,
a
to
v
poměru
k
HDP
i
k
vládním
výdajům.
s-7
V
Polsku
se
například
důchody
v
roce
1988
podílely
na
HDP
7
%,
avšak
už
v
roce
1992
to
bylo
12
%.
s-8
Důvodem
je
na
jedné
straně
klesající
hodnota
HDP
a
na
straně
druhé
zvyšující
se
počet
obyvatel
důchodového
věku.
s-9
Poměr
lidí
v
produktivním
věku
k
důchodcům
je
však
v
západních
zemích
přesto
stále
ještě
vyšší.
s-10
Způsobuje
to
nižší
hranice
odchodu
do
důchodu
v
postkomunistických
zemích
-
většinou
60
let
u
mužů
a
55
let
u
žen.
s-11
V
Dánsku
je
například
stanoven
důchodový
věk
pro
obě
pohlaví
na
67
let.
s-12
K
vyšším
důchodovým
výdajům
přispívaly
také
mimořádné
důchody
pro
preferovaná
zaměstnání,
ze
kterých
ještě
navíc
lidé
odcházeli
do
důchodu
podstatně
dříve.
s-13
To
jim
také
nebránilo
pobírat
penzi
a
dále
pracovat
v
jiném
oboru.
s-14
Při
absenci
kapitálového
trhu
jsou
jediným
zdrojem
penzí
daně
ekonomicky
činných
obyvatel,
jejichž
počet
dále
klesá.
s-15
Řešením
by
měly
být
penzijní
fondy
řízené
soukromým
sektorem,
což
je
však
otázka
spíše
vzdálenější
budoucnosti.
s-16
Zatím
se
tedy
nabízí
prozatímní
řešení
-
snižovat
počet
důchodců
administrativní
cestou,
to
je
prodloužit
dobu
zaměstnání.
s-17
Tato
cesta
je
však
velmi
pečlivě
střežena
odborovými
předáky
a
v
postkomunistických
zemích
se
zdá
téměř
neprůjezdná.
s-18
(am)
dependency tree
•
text view