PML View

lnd94103_060

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/lnd94103_060.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/lnd94103_060.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/lnd94103_060.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/lnd94103_060.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/lnd94103_060.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/lnd94103_060.treex.gz

s-1 Omamná droga, nebo stará vesta?

s-2 (LN 13. 4. 1994) Mohla by u nás někde existovat

s-3 posilovna pro obyčejné lidi - od nejútlejšího dětství po stáří - která by umožňovala rozvoj nebo alespoň údržbu naší schopnosti žít slušně a normálně v podmínkách tržního hospodářství?

s-4 Při vnímání současného dění, které do nás někdy buší, mám často pocit zmatku a přiznám se, že jsem s to pochopit motivy, které vedou mnohé k používání vnějších a leckdy problematických prostředků pro zocelení a zacelení nebo překlenutí někdy těžko únosné roztříštěnosti.

s-5 Jistou cestu ze zmatku mně tentokrát naznačili pánové Steigerwald a Pithart.

s-6 Nejspíš tím, že si jakoby vyměnili úlohy.

s-7 Dramatik nás syrově poučil, že moc státu pochází z daní.

s-8 Jednoznačně se zastal státního úřadu, který jindy - např. v postavě Jana Nepomuckého - silně zepsul, i když právě tento muž velice přesně, možná i nudně, zaznamenával "komu užitečno, komu prospěšno".

s-9 Politik a politolog naproti tomu vykreslil situaci odkud, kde a kam se může společenství pohybovat, ukázal možnost prostoru, kde by se mohlo odehrávat něco důležitého právě pro obyčejného občana.

s-10 Jde totiž o široký prostor mezi světem čistě privátním a světem státu, který by měl být zabydlený živými problémy obou světů.

s-11 dlouho mi vrtá hlavou, kde, jak a proč se z jednoho člověka stane někdo jiný, jakoby nesourodý.

s-12 Je jasné, že se nikdo nechová úplně stejně doma a v zaměstnání, doma a na trhu.

s-13 V čem vězí to, že jsem to pořád ?

s-14 Jak se trhovec chová doma?

s-15 Odloží určité manýry před svým prahem?

s-16 Možná, že právě doma oblékne rád tu starou, dobrou vestu a své děti nejen k tomu, že musí slušně zdravit, zdvořile poděkovat, neutírat si nos do rukávu, ale nějakým způsobem jim vštěpuje i to, že je dobré pomáhat slabšímu nebo že nemají dělat druhému to, co nechtějí, aby oni činili jim.

s-17 Podobné zvyklosti, které nejspíš umožňují "trvale udržitelný život", jsou velice užitečné, ale na trh se s nimi asi nechodí.

s-18 A těžko bychom bez nich existovali v této postmoderní době.

s-19 A tak odpověď na svou otázku, kde by mohla být "občanská posilovna", nacházím u pana Pitharta, že je v "staré vestě" a hlavně v onom meziprostoru dosti prostorném pro lyriku a epiku.

s-20 Anna Paloušová, Praha


dependency treetext view