PML View

lnd94103_031

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/lnd94103_031.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_031.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_031.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_031.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/lnd94103_031.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/lnd94103_031.treex.gz

s-1 J. Ježek: Vláda zdržuje reformu veřejné správy

s-2 Konec podtitulku

s-3 Vláda předkládá v těchto dnech parlamentu zásady zákona o působnostech vyšších samosprávných celků.

s-4 Na toto téma hovoříme s nezávislým poslancem Josefem Ježkem, členem parlamentní komise pro územněsprávní uspořádání.

s-5 Eva Martínková Prezident pocit, že se reforma veřejné správy připravuje poněkud pomalu.

s-6 Premiér Klaus považuje návrh působností samosprávných celků za výrazný krok kupředu.

s-7 Co si myslíte vy?

s-8 Způsob, kterým vláda předkládá parlamentu návrhy na reformu veřejné správy, vyvolává dojem, že jde o sérii taktických manévrů, aby se vytvoření regionální samosprávy přibrzdilo, odložilo, aby samosprávné regiony vznikly co nejpozději.

s-9 Kdyby existovala pořádná opozice, nemohla by si to vláda dovolit.

s-10 Počet celků, jejich působnosti a orgány v jejich čele jsou přece součástí jednoho problému, které se odděleně projednávají obtížně.

s-11 Pokračování na straně 3 Pokračování ze strany 1 Proč myslíte, že by vláda chtěla bránit vzniku samosprávy?

s-12 Připomněl bych výrok místopředsedy ODS Čermáka, který před několika dny sdělil televizním divákům, že senát a vyšší samosprávné celky byly při tvorbě ústavy ústupkem ODS.

s-13 Dokud totiž neexistují samosprávné celky, zůstávají regiony v působnosti ústředních orgánů státní správy.

s-14 A existuje představa, že bude-li o všem rozhodovat vláda a státní správa, tak bude transformace probíhat rychleji.

s-15 Není na představě přeci jen něco logického?

s-16 Jsem opačného názoru, reforma veřejné správy, která začala před čtyřmi lety zrušením národních výborů, je nedílnou součástí společenské změny.

s-17 Samospráva obcí, zemí nebo krajů je jedním z principů demokratického státu.

s-18 Kdybychom se nenápadně vrátili k národním výborům, k hierarchické soustavě státní moci a správy, kde orgány pracují na principu podřízenosti, ovládány jednou politickou stranou, prohřešili bychom se proti ústavě i proti demokracii.

s-19 Není domněnka, že by se premiér a ODS chtěli vracet k systému národních výborů, poněkud přitažená za vlasy?

s-20 Nacházím v různých dokumentech podepsaných panem premiérem či jeho poradci formulace, z nichž vyplývá, že toto řešení by jim vyhovavolo.

s-21 Považují samosprávu za sovětský model přímé demokracie, za jakousi účast pracujících na řízení.

s-22 To je nesmysl, územní samospráva je výdobytek liberálnějšího 19. století, nikoli socialistického 19. století.

s-23 Myslíte, že lidé u nás plně chápou, co je samospráva?

s-24 Nezdá se, že by je řešení územní reformy příliš vzrušovalo.

s-25 Pokud jim jde o to, zda budou patřit pod Hradec nebo Pardubice, pak je to myšlení v duchu národních výborů.

s-26 V rámci samosprávy nerozhodují Hradec ani Pardubice, rozhoduje volený orgán.

s-27 Samospráva dává občanovi možnost projevit se aktivněji v rámci svého místního společenství a prostřednictvím volby svých zástupců ovlivňovat rozhodování v obci.

s-28 Tvrdit, že jednotlivý občan nechápe, o čem se v parlamentu dohadujeme, a že vlastně vyšší samospávné celky nepotřebuje, to je jen součást zdržovací taktiky.


dependency treetext view