PML View

ln95049_133

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/ln95049_133.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln95049_133.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln95049_133.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln95049_133.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln95049_133.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/ln95049_133.treex.gz

s-1 Děti jako dělová koule

s-2 Sedačky pro nezletilé nejsou u nás povinné, ale přesto potřebné

s-3 Nejohroženějšími bytostmi v silniční dopravě jsou děti.

s-4 Ročně jich je při autonehodách v Evropě zraněno 80 000, z toho tisíc zemře.

s-5 Bilance o to smutnější, že mnoho dětí mohlo být ušetřeno bolesti a velký počet nemusel zahynout.

s-6 Stačilo, aby byly připoutány.

s-7 Náraz při rychlosti 30 km/h odpovídá pádu z prvního patra a při padesátikilometrové rychlosti z desetimetrové výšky.

s-8 Vézt malé dítě bez sedačky, případně větší bez připoutání, to je stejné, jako nechat je hrát na balkónu bez zábradlí.

s-9 V případě nehody dítě stojící či sedící na oblíbeném místě mezi zadními sedadly je jako dělová koule vystřeleno skrz přední sklo před vozidlo.

s-10 Ve vyspělých evropských zemích je v pravidlech silničního provozu předepsáno, že každé dítě musí být upoutáno některým schváleným zadržovacím zařízením.

s-11 Ty se liší podle věku dítěte.

s-12 Pro děti do čtyř let jsou vzhledem k relativně větší váze hlavy a menší odolnosti krku nejvhodnější sedačky zády ke směru jízdy.

s-13 Pro větší děti jsou zase potřebné speciální podložky.

s-14 Normální bezpečnostní pás totiž dítě pod 12 - 13 let mnohdy neuchrání.

s-15 Vzhledem k neukončenému vývoji pánve pás po nárazu tendenci posunout se vzhůru a po zaříznutí do břicha následují poranění jater, sleziny i střev.

s-16 Řešením není jen koupě sedačky pro děti a její důsledné užívání.

s-17 Odborníci upozorňují, že nezbytné je vybrat správný typ.

s-18 Nejjistější je koupit si výrobcem automobilu doporučený model.

s-19 Ten bývá totiž vyzkoušen a homologován pro vaše vozidlo.

s-20 Pro dobrou účinnost ostatních je třeba se řídit doporučením výrobců a pečlivě dodržovat i návod k použití.

s-21 U nás zatím nejsou speciální sedačky pro dítě předepsány.

s-22 Záleží tedy na pocitu odpovědnosti k vlastní dětem.

s-23 Je tu však jeden paradox: pokud si nějaký majitel pro malé dítě opatří ve Skandinávii hojně používanou a doporučovanou sedačku zády ke směru jízdy, která se montuje na místo spolujezdce vpředu, tak poruší naše předpisy.

s-24 Ty nedovolují jízdu dítěte pod 15 let na předním sedadle.

s-25 Severští odborníci mají však pro takovéto umístění miminek a batolat řadu důvodů, mezi které patří například bezproblémová komunikace řidiče (většinou matky) s dítětem.

s-26 Francouzský Renault, který se věnuje této oblasti velice důkladně, řeší kontakt řidiče s malým dítětem na zadním sedadle soustavou zrcadel!

s-27 Tato automobilka kompletní paletu sedaček pro děti všech kategorií i váhy.

s-28 Prvním úkolem je přesvědčit sebe a dát přednost koupi sedačky před různými kosmetickými vylepšeními vozu.

s-29 Druhým je donutit děti, aby se v autě připoutaly a zůstaly tak po celou dobu jízdy.

s-30 Nemělo by se také zapomínat, že zatímco u nás je tato věc otázkou dobrovolnosti, v okolních západních státech jsou sedačky pro děti předepsané a tudíž povinné i pro zahraniční návštěvníky.

s-31 Včetně českých.


dependency treetext view