PML View
ln95049_125
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln95049_125.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95049_125.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95049_125.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95049_125.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95049_125.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln95049_125.treex.gz |
---|
s-1
Bolestivá
transformace
polského
zemědělství
s-2
Restrukturalizace
polských
soukromých
farem
bude
probíhat
pomalu
s-3
Vývozní
potenciál
není
ani
zdaleka
využit
na
sto
procent.
s-4
Do
současné
doby
se
s
takovým
rozsahem
liberalizace
agrárního
obchodu
v
rámci
zemí
CEFTA
nepočítalo.
s-5
Smlouvy
podepsané
při
této
příležitosti
před
měsícem
se
týkají
jakostních,
veterinárních
a
fytosanitárních
certifikátů
do
1.
července
1995
a
zejména
50%
snížení
cel
na
zemědělské
komodity
od
1.
ledna
1996
až
k
jejich
úplnému
odstranění
v
roce
1998.
s-6
Naším
největším
obchodním
partnerem
je
v
této
oblasti
Polsko,
podívejme
se
proto
na
jeho
zemědělský
sektor
důkladněji.
s-7
Hospodářství
se
oživuje
s-8
Náznaky
ekonomického
oživení
se
v
Polsku
projevily
již
v
letech
1992-1993.
s-9
Míra
růstu
hrubého
domácího
produktu
dosáhla
dvou
procent
a
objem
průmyslové
výroby
vzrostlo
5,2
%.
s-10
Míra
inflace
klesla
ze
70
%
v
roce
1991
na
34
%
v
roce
1993.
s-11
Podle
předběžných
čísel
lze
očekávat,
že
za
rok
1994
bude
inflace
vyčíslena
na
26
%.
s-12
Podle
údajů
polského
ministerstva
financí
pokračoval
v
roce
1994
ekonomický
růst
v
rozsahu
až
4,5
%.
s-13
V
důsledku
značného
sucha
klesla
v
roce
1992
hrubá
zemědělská
produkce
o
11,9
%,
přičemž
pokles
rostlinné
produkce
činil
20
%
a
živočišné
3,9
%.
s-14
Samotná
produkce
obilovin
dosáhla
v
roce
1992
bezmála
20
mil.
tun,
což
bylo
o
7,8
mil.
tun
méně
než
v
roce
1991.
s-15
Prudký
pokles
rostlinné
produkce
by
mohl
být
částečně
vysvětlen
výrazným
poklesem
objemu
použitých
hnojiv.
s-16
Značný
pokles
živočišné
produkce
v
letech
1992-1993
vedl
k
omezení
vývozu
a
ve
druhé
polovině
roku
1993
dokonce
ke
zvýšení
dovozu.
s-17
Úroveň
živočišné
produkce
byla
ovlivněna
nejen
nižší
ziskovostí
tohoto
odvětví
v
souvislosti
s
růstem
cen
vstupů,
ale
bylo
rovněž
zaznamenáno
snížení
poptávky
v
důsledku
poklesu
reálných
příjmů
obyvatelstva.
s-18
V
polském
zemědělství
je
zaměstnán
podstatně
vyšší
podíl
činného
obyvatelstva
než
v
západoevropských
zemích.
s-19
Tlak
vyplývající
z
rostoucí
nezaměstnanosti
ve
městských
a
venkovských
oblastech
je
jednou
z
nejvážnějších
překážek
restrukturalizace
zemědělského
sektoru
v
Polsku.
s-20
Proces
privatizace
s-21
Privatizace
státních
statků
se
ukázala
být
jedním
z
nejobtížnějších
bodů
ekonomické
reformy
v
zemědělství
a
v
potravinářském
průmyslu.
s-22
Státní
statky
převzaté
v
roce
1992
Fondem
zemědělského
majetku
byly
zadluženy
více
než
třemi
trilióny
zlotých.
s-23
Hlavním
úkolem
tohoto
fondu
založeného
v
roce
1991
byla
transformace
půdy
a
kapitálu
státních
statků
do
ekonomických
celků,
které
by
měly
efektivněji
využívat
svých
zdrojů.
s-24
Privatizace
státních
statků
navíc
probíhá
souběžně
s
obtížným
ekonomickým
vývojem
soukromých
hospodářství.
s-25
Klesá
tak
poptávka
po
půdě
a
vysoké
úrokové
sazby
ztěžují
přístup
farmářů
k
investicím.
s-26
Na
základě
těchto
faktorů
lze
v
příštích
letech
očekávat
v
restrukturalizaci
polských
soukromých
farem
jen
velmi
pomalý
pokrok,
zvláště
když
cena
vstupů
do
zemědělství
roste
mnohem
rychleji
než
cena
zemědělské
produkce.
s-27
Zemědělská
ekonomická
reforma
se
soustřeďuje
zejména
na
oblast
potravinářského
průmyslu
včetně
skladování
produktů
a
obchodu
se
zemědělskými
výrobky.
s-28
V
roce
1993
pocházela
více
než
polovina
potravinářských
výrobků
ze
soukromých
farem.
s-29
Konkurence
na
trhu
tlačí
na
polské
producenty,
aby
zvyšovali
kvalitu,
rozšiřovali
sortiment
a
přizpůsobovali
ho
mezinárodním
standardům.
s-30
Cenová
politika
s-31
Finanční
podpora
včetně
realizace
principu
minimálních
garantovaných
cen
je
řízena
ústředím,
které
spravuje
státní
potravinové
rezervy,
na
jejichž
udržování
přispívá
až
jednou
třetinou
svého
rozpočtu.
s-32
Vznikajícím
břemenem
v
rámci
státního
rozpočtu
je
dotace
zemědělskému
penzijnímu
fondu,
která
je
chápána
jako
podpora
celému
zemědělství.
s-33
Podíl
státu
na
financování
tohoto
fondu
činí
95
%.
s-34
Státní
podpora
progresívních
metod
hospodaření
je
řízena
přímo
prostřednictvím
ministerstva
zemědělství
a
potravinářského
průmyslu.
s-35
Rozpočet
ministerstva
je
soustředěn
na
financování
podpory
biologického
programu
a
institucí
zajišťujících
uplatnění
pokroku
v
genetice,
dále
na
financování
prevence
a
tlumení
nemocí
zvířat
a
monitorování
kvality
výrobků,
rekultivace
půdy
a
na
podporu
základních
mechanizačních
projektů.
s-36
Zemědělský
obchod
s-37
Současná
dovozní
cla
na
základní
zemědělské
výrobky
byla
zavedena
v
roce
1991,
přičemž
se
počítalo
s
tím,
že
stanovené
tarify
by
neměly
být
v
dalších
letech
zvyšovány.
s-38
V
důsledku
zvyšujícího
se
dovozu
subvencovaných
potravin
ze
západních
zemí
však
organizace
farmářů
vyvinuly
tlak
na
vládu,
jehož
výsledkem
byl
prudký
růst
dovozních
cel
a
zavedení
dodatečných
regulačních
opatření
(např.
restrikce
v
dovozu
mléka
a
mléčných
výrobků).
s-39
Vývozní
potenciál
polského
zemědělství
přitom
není
ani
zdaleka
využit.
s-40
Zvláště
komplikovaná
situace
se
vytvořila
na
trhu
s
ovocem
a
zeleninou.
s-41
Zatímco
firma
Hortex,
hlavní
vývozce
mražených
potravin,
omezuje
v
důsledku
finančních
potíží,
nedostatku
úvěrů
a
dalších
faktorů
své
výrobní
kapacity
asi
na
50
%,
ve
stejné
době
tisíce
producentů
nemohou
prodat
své
ovoce
a
zeleninu
ani
za
nízké
ceny.
dependency tree
•
text view