PML View

ln95049_084

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-8/ln95049_084.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln95049_084.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln95049_084.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln95049_084.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln95049_084.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-8/ln95049_084.treex.gz

s-1 Reklamy etické, či pravdivé?

s-2 Tento týden zasedala podruhé arbitrážní komise Rady pro reklamu.

s-3 Ze čtyř stížností na neetickou reklamu, které projednala, byly dvě uznány jako odporující kodexu reklamy.

s-4 V prvním případě (jednalo se o billboardy s nápisem "Neomezená rychlost") lze považovat rozhodnutí rady za legitimní.

s-5 Nápis lze skutečně chápat jako matení řidičů, ale i jako navádění k nezákonné činnosti, což také jeden z bodů Kodexu reklamy vylučuje.

s-6 Rozhodnutí o neetičnosti druhého billboardu je již složitější.

s-7 Nahá, pomalovaná dívka na kříži měla pobuřovat náboženské cítění.

s-8 Rozhodnutí Rady pro reklamu (doporučilo dotyčné agentuře stažení plakátu do čtyř dnů) však bylo jednoznačné.

s-9 Podle výkonného ředitele rady Juraje Podkonického porušil billboard bod 3.5. Kodexu reklamy, hovořící o tom, že reklama nesmí obsahovat nic, co by hrubým a nepochybným způsobem odporovalo náboženskému nebo národnostnímu cítění spotřebitelů.

s-10 Hranice hrubého a nepochybného je jen těžce postihnutelná.

s-11 Billboard s dívkou na kříži je každopádně nápaditý a graficky špičkově připravený.

s-12 Svou originalitou se vymyká šedi ostatních billboardů, proti prázdnotě jiných alespoň nápad.

s-13 Rada pro reklamu ale již rozhodla a autor reklamy není první ani poslední, kdo narazil s netradičně použitým církevním motivem.

s-14 Problémy Benettonu s billboardem mnicha a jeptišky v Polsku jsou dostatečně známé.

s-15 Překvapivá je pouze skutečnost, že zmíněný motiv narazil v České republice, která byla v otázkách parafrází náboženských motivů většinou tolerantní a liberální, a že k tomu stačilo zřejmě jen několik dopisů od pobouřených občanů (šéf rady totiž žádnou významnější námitku konkrétně neuvedl).

s-16 V této souvislosti není bez zajímavosti samo postavení Rady pro reklamu.

s-17 Zmíněnou instituci si vytvořila sama Asociace reklamních agentur, jako určitého garanta pravidel, podle kterých by se měly jednotlivé agentury chovat.

s-18 Celou věc však lze vyložit i obráceně.

s-19 Nelze totiž vyloučit, že založením rady chce asociace ukázat, že je sama schopna kontrolovat činnost sdružených reklamních agentur, a tím již předem vyloučit možný zájem státu o kontrolu v této oblasti.

s-20 Jiným sporným momentem je skutečnost, že i agenturám jde o rozdělení trhu, a nedá se tudíž vyloučit prorůstání zájmů určitých subjektů do rady, které by případně mohlo ovlivňovat i její rozhodování.

s-21 Jak se Rada pro reklamu vyprofiluje a jak bude její činnost společností vnímána, ukáže teprve čas.

s-22 Prozatím se zabývala pouze stížnostmi na neetickou reklamu.

s-23 Pokud mít ale podobná instituce smysl, měla by svou pozornost zaměřit hlouběji, k samé pravdivosti reklamy a k jejím klamavým formám.


dependency treetext view