PML View
ln95048_137
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/ln95048_137.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/ln95048_137.treex.gz |
---|
s-1
Šestnáct
dětí
na
třídu
je
prý
z
ekonomického
hlediska
málo
s-2
Praha
-
s-3
Ještě
před
několika
lety
se
základní
školství
potýkalo
s
vážným
problémem
přeplněných
tříd.
s-4
Pokles
populační
křivky
provázený
opatřeními
na
podporu
vzdělávací
nabídky
způsobil,
že
se
situace
obrátila:
ve
školách
jsou
i
třídy
o
šestnácti,
sedmnácti
dětech.
s-5
Podle
některých
ředitelů
školských
úřadů
(ŠÚ)
je
to
neekonomické.
s-6
Zvláště
ve
městech,
kde
jsou
školy
poměrně
blízko
sebe.
s-7
Ředitel
ŠÚ
v
Praze
2
M.
Holub
říká:
"Státní
dotace
jsou
optimálně
využity
při
pětadvacetičlenných
třídách.
s-8
Vyhláška
přitom
povoluje
až
třicet
žáků.
s-9
Když
přijde
k
zápisu
dvaatřicet
příštích
prvňáků,
lze
postupovat
dvěma
způsoby:
buď
přesvědčit
dvě
rodiny,
aby
daly
dítě
do
školy
o
pár
ulic
dál,
anebo
sestavit
dvě
třídy
po
šestnácti
žácích.
s-10
Domnívám
se,
že
rozumnější
by
byla
první
varianta.
s-11
Vedení
škol
však
často
volí
druhou."
s-12
Důvodem
je
skutečnost,
že
přes
občasné
zprávy
o
jednotlivých
lokalitách,
kde
stojí
rodiče
na
zápis
do
první
třídy
frontu,
je
žáků
všeobecně
spíš
málo
a
školy
se
o
ně
přetahují.
s-13
Mají
k
tomu
dobrý
důvod:
státní
dotace
dostávají
podle
počtu
žáků.
s-14
Ti
už
nemusejí
chodit
do
spádové
školy
podle
bydliště,
ale
rodiče
si
mohou
vybírat,
kam
děti
pošlou.
s-15
Argument,
že
i
pro
školy
by
bylo
výhodnější
platit
spíše
jednu
učitelku
pro
třicet
žáků
než
dvě
pro
dvaatřicet,
u
některých
ředitelů
nezabírá.
s-16
Například
ředitel
základní
školy
v
pražské
Londýnské
ulici
Jaroslav
Kotal
říká,
že
kvalita
výuky
je
u
nich
nade
vše
a
z
tohoto
hlediska
je
lépe
mít
ve
třídě
málo
dětí.
s-17
Zároveň
připouští,
že
školy
nejsou
vždycky
závislé
jen
na
státních
dotacích.
s-18
Mohou
si
přivydělat
například
pronájmem
svých
prostor.
s-19
Učitelům
pak
může
ředitel
přilepšit
v
osobním
hodnocení
a
na
odměnách.
s-20
Hůř
jsou
na
tom
ředitelé.
s-21
Těm
totiž
stanovuje
odměny
školský
úřad.
s-22
A
tak
se
někdy
stane,
že
ředitelé
berou
méně
než
jejich
podřízení,
a
to
i
přesto,
že
v
rozpočtu
školy
je
peněz
dost.
s-23
V
Praze
2
k
tomu
došlo
v
minulých
měsících.
s-24
Existuje
domněnka,
že
jde
o
jakýsi
trest
za
neekonomické
zaplňování
tříd.
s-25
Podle
některých
názorů
je
to
jediný
způsob,
jak
může
školský
úřad
podobné
věci
ovlivňovat.
dependency tree
•
text view