PML View

ln95048_137

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/ln95048_137.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln95048_137.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/ln95048_137.treex.gz

s-1 Šestnáct dětí na třídu je prý z ekonomického hlediska málo

s-2 Praha -

s-3 Ještě před několika lety se základní školství potýkalo s vážným problémem přeplněných tříd.

s-4 Pokles populační křivky provázený opatřeními na podporu vzdělávací nabídky způsobil, že se situace obrátila: ve školách jsou i třídy o šestnácti, sedmnácti dětech.

s-5 Podle některých ředitelů školských úřadů (ŠÚ) je to neekonomické.

s-6 Zvláště ve městech, kde jsou školy poměrně blízko sebe.

s-7 Ředitel ŠÚ v Praze 2 M. Holub říká: "Státní dotace jsou optimálně využity při pětadvacetičlenných třídách.

s-8 Vyhláška přitom povoluje třicet žáků.

s-9 Když přijde k zápisu dvaatřicet příštích prvňáků, lze postupovat dvěma způsoby: buď přesvědčit dvě rodiny, aby daly dítě do školy o pár ulic dál, anebo sestavit dvě třídy po šestnácti žácích.

s-10 Domnívám se, že rozumnější by byla první varianta.

s-11 Vedení škol však často volí druhou."

s-12 Důvodem je skutečnost, že přes občasné zprávy o jednotlivých lokalitách, kde stojí rodiče na zápis do první třídy frontu, je žáků všeobecně spíš málo a školy se o přetahují.

s-13 Mají k tomu dobrý důvod: státní dotace dostávají podle počtu žáků.

s-14 Ti nemusejí chodit do spádové školy podle bydliště, ale rodiče si mohou vybírat, kam děti pošlou.

s-15 Argument, že i pro školy by bylo výhodnější platit spíše jednu učitelku pro třicet žáků než dvě pro dvaatřicet, u některých ředitelů nezabírá.

s-16 Například ředitel základní školy v pražské Londýnské ulici Jaroslav Kotal říká, že kvalita výuky je u nich nade vše a z tohoto hlediska je lépe mít ve třídě málo dětí.

s-17 Zároveň připouští, že školy nejsou vždycky závislé jen na státních dotacích.

s-18 Mohou si přivydělat například pronájmem svých prostor.

s-19 Učitelům pak může ředitel přilepšit v osobním hodnocení a na odměnách.

s-20 Hůř jsou na tom ředitelé.

s-21 Těm totiž stanovuje odměny školský úřad.

s-22 A tak se někdy stane, že ředitelé berou méně než jejich podřízení, a to i přesto, že v rozpočtu školy je peněz dost.

s-23 V Praze 2 k tomu došlo v minulých měsících.

s-24 Existuje domněnka, že jde o jakýsi trest za neekonomické zaplňování tříd.

s-25 Podle některých názorů je to jediný způsob, jak může školský úřad podobné věci ovlivňovat.


dependency treetext view