PML View
ln95048_116
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-5/ln95048_116.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln95048_116.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln95048_116.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln95048_116.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln95048_116.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-5/ln95048_116.treex.gz |
---|
s-1
Program
ČSSD
ničím
nepřekvapuje
s-2
Vytyčování
průmyslo,
energetických,
stavebních
a
bůhvíjakých
státních
cílů
vyžaduje
ovšem
vládu
"osvícených
velkých
kormidelníků,"
schopných
neomylně
určovat,
co
je
pro
společnost
dobré
či
nikoliv
s-3
Společnost
vzdělání,
spoluúčasti
a
solidarity
je
vizí,
se
kterou
přicházejí
v
návrhu
volebního
programu
čeští
sociální
demokraté.
s-4
Program
by
měl
být
přijat
již
letos
v
dubnu
na
bohumínském
sjezdu
strany.
s-5
Ucelený
návrh
programu
spatřil
začátkem
týdne
světlo
světa.
s-6
"Simulované
vládní
prohlášení
",
jak
občas
Zeman
dokument
označuje,
vychází
z
hodnocení
současné
ekonomické
situace
a
stavu
společnosti
vůbec
-
od
zemědělství
a
školství
až
po
kulturu
a
sport.
s-7
Jde
o
pohled
výrazně
kritický,
což
se
od
ambiciózní
opoziční
strany
pochopitelně
očekává.
s-8
Jak
je
pro
socialisty
typické,
důraz
je
kladen
na
aktivní
roli
státu.
s-9
Žádné
převratné,
neřku-li
systémové
změny
však
Zemanova
strana
naštěstí
nenavrhuje.
s-10
Najdeme
zde
samozřejmě
standardní
prvky
z
prognostikovy
výbavy:
zaměstnanecké
spoluvlastnictví
podniků
i
strukturální
hospodářskou
politiku
státu
ve
všech
oblastech
ekonomiky.
s-11
Vytyčování
průmyslových,
energetických,
stavebních
a
bůhvíjakých
státních
cílů
vyžaduje
ovšem
vládu
"osvícených
velkých
kormidelníků",
schopných
neomylně
určovat,
co
je
pro
společnost
dobré
či
nikoliv.
s-12
Autoři
dobrými
úmysly
motivované
myšlenky
centrálního
plánování
se
tak
vlastně
začleňují
do
tábora
těch
politických
stran,
které
příliš
nedůvěřují
tržním
mechanismům.
s-13
Významnou
součástí
programu
je
pochopitelně
sociální
oblast.
s-14
Snaha
o
vytvoření
tzv.
Sociální
pojišťovny,
oddělené
od
státního
rozpočtu,
demokraticky
spravované
zástupci
pojištěnců,
je
v
intencích
současné
politiky
ČSSD.
s-15
Ta
ovšem,
spíše
než
z
ideologických
východisek,
pramení
z
účelové
opozice
vůči
vládnoucí
ODS.
s-16
Některá
opatření,
se
kterými
sociální
demokrati
přicházejí,
například
plná
informovanost
o
sociální
situaci
obyvatelstva
či
veřejné
diskuse
o
návrzích
sociálních
zákonů,
mají
čistě
deklarativní
charakter.
s-17
Nadmíru
rozporuplně
přistupují
k
řešení
bytové
problematiky.
s-18
Nejsou
prý
proti
deregulaci
nájemného.
s-19
Na
druhé
straně
ovšem
zaznívá
volání
po
speciálním
zákonu
na
ochranu
nájemníků
a
státním
rozpočtem
saturované
obnově
bytové
výstavby.
s-20
V
dnešní
situaci,
kdy
k
nájemníkům
přecitlivělé
zákony
úspěšně
blokují
vytvoření
trhu
s
byty,
vyvolává
myšlenka
speciálního
ochranářského
zákona
přinejmenším
údiv.
s-21
Samozřejmě
je
možno
vysledovat
i
záměry
s
pozitivním
jádrem.
s-22
Deklarovaná
účinná
protiinflační
politika,
dlouhodobě
vyrovnaný
státní
rozpočet
a
vyjádřená
snaha
vytvořit
podmínky
pro
vstup
do
EU
nejsou
na
první
pohled
v
rozporu
ani
s
politikou
současné
vládní
koalice.
s-23
Dlouhodobá
rozpočtová
vyrovnanost
ale
v
pojetí
socialistů
znamená
nejdříve
deficit,
zdůvodňovaný
snahou
nastartovat
růst
ekonomiky.
s-24
Vzniklý
dluh
má
být
zahlazován
teprve
v
blíže
neurčené
budoucnosti.
s-25
Rizikem
takového
postupu
je,
že
k
"zahlazovací
fázi"
socialisté
v
zápalu
politického
boje
nikdy
nepřistoupí.
s-26
Negativní
dopady
takové
metody
"vyrovnanosti"
na
inflaci
jsou
jasné
i
laikovi.
s-27
Evropská
unie
je
zřejmě
limitem,
kam
až
směrem
na
liberální
Západ
může
ČR
podle
představ
ČSSD
zajít.
s-28
Spíše
než
vstup
do
NATO
je
jim
bližší
spolupráce
v
rámci
Partnerství
pro
mír
s
důrazem
na
"využití
možností
Západoevropské
unie".
s-29
Celý
program
je
navíc
prostoupen
nepřehlednou
plejádou
daňových
úlev
a
odpisů,
ať
už
ve
prospěch
sportovců,
kulturních
nadací
či
jiných
všeobecně
prospěšných
organizací.
s-30
Některé
návrhy
se
jeví
jako
docela
zajímavé.
s-31
Například
možnost
zahrnout
splátky
úvěrů
na
získání
bytu
do
odpočitatelných
položek
při
stanovení
daňového
základu.
s-32
U
mnohých
by
to
asi
znamenalo
celoživotní
daňové
prázdniny.
s-33
Otázkou
ovšem
zůstává,
jak
by
se
při
takové
míře
"zeštíhlení"
státu
sociální
demokraté
vypořádávali
se
svými
výdajově
náročnými
rozvojovými
projekty
a
dotačními
závazky.
s-34
Úmysl
přizpůsobit
naši
subvenční
politiku
v
zemědělství
praktikám
EU,
což
zcela
logicky
předpokládá
zvýšení
objemu
státních
dotací
do
této
oblasti,
rozpor
mezi
státními
příjmy
a
výdajovými
možnostmi
jen
prohlubuje.
s-35
I
přes
již
naznačenou
kritičnost
působí
návrh
programu
ČSSD
prorežimním
dojmem.
s-36
Na
to,
aby
se
Zeman
stal
relevantní
sociálnědemokratickou
alternativou
současné
vlády,
však
zatím
obsahuje
příliš
mnoho
zpochybňujících
prvků
a
vnitřních
rozporů.
dependency tree
•
text view