PML View

ln95048_071

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/ln95048_071.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95048_071.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95048_071.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95048_071.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95048_071.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/ln95048_071.treex.gz

s-1 Co o nás již nevíte

s-2 Čo o nás neviete

s-3 Rozdělením Československa zmizela téměř ze dne na den obsedantní představa Slováků vymezovat se vůči Čechům a otevřela se jim cesta k sebepoznání.

s-4 Mám dojem, že Slovensko se dozvědělo za dva roky o sobě více než za posledních sedmdesát let.

s-5 Paradoxně však tato nová zkušenost není nahlédnutelná českýma očima a obávám se, že kdyby byla, nevzbudila by nostalgii po společném státě.

s-6 Kdo však doufal, že slovenská samostatnost spontánně probudí ve společnosti její autentickou povahu, je jakákoliv, musí být zklamán.

s-7 Nejvýraznějším rysem nové slovenské skutečnosti je totiž právě absence autenticity a všudypřítomná karikatura toho, co tady jednou bylo, a také toho, co by mělo jednou být.

s-8 Jako by dnešní Slovensko zrychleně přecházelo vlastními dějinami tohoto století a opakuje si je jako špatný žák, jemuž se to v hlavě popletlo a míchá páté přes deváté.

s-9 Nevkusná koláž

s-10 Nejtypičtějším příkladem takové zmatenosti je způsob, jakým dnešní vláda hledá smysl své stále koncentrovanější moci.

s-11 Když byla konečně v prosinci jmenována, nechala si požehnat katolickým biskupem v restaurované kapličce vládního paláce.

s-12 Jak známo, členové vlády na jednoho z ministrů byli všichni členy někdejší Komunistické strany Slovenska a raději si nepředstavuji, jak asi přijímali tělo Ježíšovo.

s-13 Symbolický odkaz však svůj hluboký, přestože zkarikovaný smysl.

s-14 jím být historické spojení komunistů a církve, tedy dvou tradičních nositelů moci, kteří stáli posledních padesát let proti sobě.

s-15 Tato postmoderní koláž je jistě nevkusná, ale zato vysoce účinná.

s-16 Vládní koalice je totiž postavena právě na subjektech, které získaly hlasy svých voličů díky rétorice, jež připomínala jazyk obou totalitních režimů.

s-17 Toto komunisticko-luďácké vyrovnání, jak tomu říká jeden můj přítel, se promítá do veřejného života především jako antiintelektuální a kolektivistická ideologie, která sice nemá pevné kontury, ale přesně , kdo je její nepřítel.

s-18 Neautentická opozice

s-19 Tím je celá opozice, která sice dnes na Slovensku představuje alternativu poválečného evropanství, ale které rovněž chybí autenticita, nemluvě o tradici.

s-20 Strana demokratické levice , čím by ráda byla, kdyby to její voliči dovolili.

s-21 Demokratická unie, jakýsi sběrný tábor těch, kteří postupně opustili HZDS, si říká liberální, ale mám pocit, že pojem liberalismu odvozují od libovolnosti, přesněji řečeno bezzásadovosti.

s-22 Křesťanští demokraté se poctivě snaží vypadat jako CDU, ale občas jim dojdou síly a potom připomínají spíše vesnické faráře.

s-23 Maďarské strany by možná chtěly být něčím jiným, než jsou, totiž redukcí na své maďarství.

s-24 Neschopnost opozičních stran vzdorovat své vlastní lenosti, neschopnost utvářet se rychleji do autentické podoby ohrožuje jejich existenci víc, než pokusy vládní koalice vytlačit je na okraj politiky.

s-25 Slovensko nemá tradici opozičního vzdoru vůči diktátorským tendencím a tyto strany by měly dnes tuto tradici zakládat.

s-26 Jenže být v opozici je pracné.

s-27 A vyžaduje to sebedůvěru a věrnost jistým hodnotám.

s-28 V nejbližší době se může stát, že Demokratická unie bude vyloučena z parlamentu.

s-29 Jsem si jist, že cílem HZDS není jen praktická mocenská výhoda, již tímto krokem získá, ale že je to především ponížení opozice.

s-30 Vladimír Mečiar dobře , že pro zajištění své budoucnosti potřebuje opozici zlomit v její sebeúctě a důstojnosti.

s-31 Tuto důstojnost může Demokratická unie (a s celá opozice) ale ztratit i v případě, že bude pohrdavě udělena milost.

s-32 Schopnost sebeúcty je na Slovensku rovněž bez tradice.

s-33 Slovenská politika je autentická jenom v tom smyslu, že věrně odráží zmatenost svých voličů, je rozpolcena v základních otázkách o svobodě a rovnosti, chybí jakýkoli společenský konsensus.

s-34 O demokracii v takové situaci všeobecně platí, že bývá velice křehká.

s-35 Z českého pohledu by se tedy snad mohlo jevit, že na Slovensku je o vzrušení postaráno, že nejde o nic menšího než o souboj mezi minulostí a budoucností.

s-36 Musím říci, že nejzajímavější zkušenost z tohoto souboje, který na Slovensku trvá několik let, je občas ubíjející nuda.

s-37 Tento souboj se totiž vůbec nepodobá onomu zápasu s říší zla, kdysi ovládající šestinu světa, zápasu s monumentální utopickou vizí, ale je to jen zoufale provinční karikatura toho, co bylo a možná jednou bude.

s-38 Moderní diktatury byly založeny především na zlomení odporu terorem, potom žily z apatie a nudné rutiny.

s-39 Postmoderní diktatuře, která se usazuje na Slovensku, zůstala jenom tato nuda.

s-40 Odpor proti nudě

s-41 A přesto, nejenom proto, aby můj závěr vyzněl povinně optimisticky, je zajímavé, s jakou vervou se stovky novinářů, intelektuálů, desítky nevládních organizací a mnoho jedinců, kteří je podporují například tím, že kupují svobodný tisk, stavějí na odpor této nudě.

s-42 Pokud panuje na Slovensku autentická skutečnost, tito lidé v žijí.

s-43 Foto Martin Přibyl - LN


dependency treetext view