PML View

ln95048_050

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln95048_050.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95048_050.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95048_050.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95048_050.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95048_050.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln95048_050.treex.gz

s-1 Vražedné počasí pro film

s-2 Přestalo bavit točit pro prázdná kina, přiznává režisér a porducent Jaroslav Soukop

s-3 K novým český filmům patří i komedie Byl jednou jedenpolicatj jedenpolicatj, uvedená do kin počátkem února.

s-4 Taškařici o našich ochráncích zákona realizoval v autentickém prostředí Střední policejní školy v pražských Hrdlořezích.

s-5 Od patnácti let jste točil materské filmy.

s-6 Co vás k této zálobě přivedlo?

s-7 O čem byly vaše první snímky a čím jste se v nich inspiroval?

s-8 Nikdy jsem se nepokouše o dokumenty, ale od začátku o jakási hrané skeče.

s-9 Jako zjevení jsem vnímal Démanty noci Jana Němce, to byla čistá filmařina!

s-10 Pod těmito vlivy jsem v polovině šedesátých let natočil půlhodinový hraný film Opačýsměrem Opačýsměrem, který se skládal ze čtyř epizod a vyprávěl o zrození, lásce a smrti.

s-11 Mezitím jsem dělal přijímačky na FAMU, poprvé bohužel neúspěšně.

s-12 Famu jste absoloval v dvaasedmdasátém, debutoval jste však o čtyři roky později.

s-13 Co jste dělal mezitím?

s-14 Začít tehdy samostatně režírovta na Barrandově bylo absolutně nnemyslitlné .

s-15 Ale přijali do scénaristického oddělení - nejdříve na rok, pak natrvalo.

s-16 Vyplatila se mi zkušenost z FAMU.

s-17 A tak jsem si na FAMU musel pro sebe psát všechno sám.

s-18 A po FAMU, začátkem sedmdesátých let, začala moje nejkrutější léta.

s-19 Proč?

s-20 Seděl jsem v Plzni a psal scéénaře, které na Barrandově nikdo nechtěl.

s-21 A zase jsem psal scénáře, které nikdo nechtěl.

s-22 Pak jsem točil každý rok film.

s-23 dávno před listopadem jste byl označován za autora inspirovaného americkými filmy...

s-24 Samozřejmě mám rád spoustu amerických flmů.

s-25 Snad jedině Egon Hostovský.

s-26 Kdybych měl jmenovat konkrétní autory,byla b jich spousta.

s-27 Třeba Somerset Maugham nebo Scott Fitzgerald, speciálně jeho poslední magnát, ačkoliv zůstal nedokončený.

s-28 Nebo JAmes Hilton, Graham Green, Raymond Chalender, James Clavell.

s-29 Rád čtu i michaela Crichtona.

s-30 Píše totiž způsobem, ktrý obdivuju i ve filmu.

s-31 A zatím se mi to podařilo - Discopříběh č. 2 i Kamarád do deště II - Příběh z Brooklinu se zaplatily a ještě vydělávaly.

s-32 Ale rád bych zdůraznil, že na všechny čtyři filmy, které jsem natočil po listopadu, jsem si různými způsoby sehnal peníze sám.

s-33 Což je neuvěřitelný martyrium.

s-34 Abyste to překonal, chce to vůli a trpělivost, prostě to nevzdat.

s-35 Takovému vysvětlení bych rozuměl dnes, kdy si své filmy i sám produkujete.

s-36 Ale váš obrat ke komerci nastal v první polovině let osmdesátých, kdy jste to ještě neměl zapotřebý....

s-37 Tenkrát jsem o něm řekl, že to není film, na který bych osobně toužil jít do kina.

s-38 A kritika okamžitě obvinila z nemorálnosti.

s-39 Ale opakuju, že si dnes nemohu dovolit točit film jako Romaneto, protože by na nikdo nepřišel!

s-40 On na nikdo nechodil tenkrát a jednoho dne přestalo bavit točit pro prázdné sály nebo pro filmové kluby.

s-41 Mým největším propadákem se stal v třiaosmdsátém Záchvěv strachu.

s-42 Ačkoliv se odehrával za bachovského absolutismu a obsahoval evidentní politické parlely s tehdejší současností, přišlo na něj jenom asi pětašedesáttisíc lidí.

s-43 Musím říct, že šlo o volbu čistě osobní a nikdo k no nenutil.

s-44 Uprchlík je nesporně špičkový film.

s-45 Ale on měl především špičkový scénář...

s-46 Taky by to asi nedopadlo špatně.

s-47 To není jisté.

s-48 ale narážím na to, že i nejtvrdší kritici víceméně uznávají vaše řemeslné kvality jako režiséra a vtýkají vám spíš nedotažené scénáře.

s-49 Vám připadají kvalitní?

s-50 A vadilo by vám, kdyby toho natočil jen polovinu?

s-51 Mně ano, protože nerad sedím doma.

s-52 Jsem realizační typ, a především režisér.

s-53 Navíc jsem začal - jako první u nás - produkovat filmy sám a bavím to.

s-54 Zkoušel jste někdy oslovit jiné než své stálé spoluscénáristy?

s-55 Samozřejmě, a skončilo to fiaském.

s-56 Jenže mi poslali látky, které se mým zadáním neměly nic společného, třeba Meyrinkova Golema.

s-57 Pak jsem se stejným úkolem oslovil různé spisovatele.

s-58 I z nich pár odpovědělo a zase mi poslali námětymimo sféru mého zájmu.

s-59 Po těchto pokusech jsem dospěl k závěru, že pokud si člověk nevymyslí námět sám a scénář nenapíše s lidmi, s nimiž máá společný vkus a dobře je zná, nemá nakonec nic.

s-60 Mnozí režiséři však ani v Hollywoodu neprorazili osvědčeenou konfekcí, ale především originálními nápady a neobvyklým stylem.

s-61 V poslední době se to podařilo třeba Quentinu Tarantinovy s filmem Pulp Fiction - historky z podsvětí.

s-62 Nevede i u nás cesta k úspěch spíše přes hledání něčeho nového?

s-63 Pulp Fiction se mi líbí především proto, že mám rád Harveho Keitela.

s-64 Po jaké látce byte sáhl?

s-65 Absolutním snem je pro film typu Formanova Amadea.

s-66 Úspěch jednoho z nich na mezinárodním festivalu v Nyonu pomohl Soukupovi k přijetí na FAMU, kde pod vedení profesora Emila Klose vystudoval hranou režii.

s-67 Po svém celovečerním debutu Drsná Planina

s-68 Na které žánry lze dnes v českém filmu vsadit s jistotou?

s-69 Bohužel, jistota neexistuje.

s-70 S Jaroslavem Vokřálem máme rok připravený scénář Vražedné počasí.

s-71 Jde o kriminální melodrama ze součastné Prahy o únosci a jeho oběti, který jsme napsali pro Sagvana Tofiho.

s-72 Seženeme-li prníze, chtěli bychom začít na podzim.

s-73 Pracujeme i na druhém dílu komedie Byl jednou jeden polda.

s-74 Záleží ale na tom, zda bude mít jednička úspěch.

s-75 A neláká vás spíš námět, jehož realizaci jste si ještě nevyzkoušel?

s-76 Mám rád různé žáry a nové příběhy.

s-77 Chtěl jsem dělat něco nového.

s-78 Jenže, jak jsem řekl, dnes musíme uvažovat jinak.


dependency treetext view