PML View
ln95048_036
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/ln95048_036.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_036.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_036.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_036.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln95048_036.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/ln95048_036.treex.gz |
---|
s-1
Mapplethorpe,
Witkin
a
trend
fascinace
s-2
Spojení
nízkého
a
vysokého
vytváří
ve
fotografii
zvláštní
napětí
s-3
Robert
Mapplethorpe
a
Joel-Peter
Witkin
představují
patrně
nejproslulejší
a
zároveň
nejskandálnější
tvůrce
aranžované
fotografie
poslední
třetiny
dvacátého
století.
s-4
Oba
pocházejí
ze
Spojených
států.
s-5
Další
souvislosti
již
nemusí
být
tak
zjevné,
ale
budou
možná
o
to
podstatnější.
s-6
Hlavním
společným
rysem
jejich
díla
je,
že
naplňují
jeden
z
častých
znaků
současného
umění
-
totiž
prolínání
"vznešeného
s
pokleslým".
s-7
Anebo
přesněji,
tabuizovaná
a
potlačovaná
témata
pojí
s
intelektualizací
a
formální
vytříbeností.
s-8
Tato
shoda
není
ovšem
tak
nápadná:
díla
obou
autorů
se
totiž
esteticky
značně
liší.
s-9
Pokud
v
literatuře
může
být
výrazem
takového
spojení
například
detektivka
či
příběh
červené
knihovny
s
filozofujícími
prvky,
pak
ve
fotografii
je
vzhledem
k
její
větší
míře
popisnosti
běžná
třeba
kombinace
silné
eroticky
fotografie
nebo
násilí
s
výtvarnou
hloubkou
a
jemnou
rafinovaností.
s-10
A
skutečně:
co
může
být
efektnějšího
než
spojení
nejuniverzálnějších
-
většinou
potlačených
-
pudů
s
apelem
na
to,
co
člověk
sám
na
sobě
obdivuje
nejvíc:
tedy
na
kvality
duchovní?
s-11
Násilí
a
smrt
najdeme
v
díle
obou
autorů.
s-12
Mapplethorpe
se
jimi
však
zabývá
podstatně
méně
než
Witkin.
s-13
Násilí
se
objevuje
především
na
jeho
homosexuálních,
sadomasochistických
fotografiích.
s-14
Smrt
se
mu
stává
tématem,
až
když
se
dovídá,
že
sám
umírá
na
AIDS.
s-15
U
Witkina
je
naopak
smrt
přítomna
do
té
míry,
že
bývá
neustále
obviňován
z
nekrofilie
-
erotika
a
smrt
jsou
zde
často
propojeny.
s-16
Mapplethorpe
se
věnuje
aktům,
autoportrétům,
ale
též
zátiším.
s-17
Formální
čistota,
dokonalost
i
jistá
abstraktnost
jako
by
navazovala
na
klasiky
americké
fotografie.
s-18
Řada
jeho
prací
může
připomenout
Edwarda
Westona.
s-19
Mapplethorpe
studoval
malířství
a
především
sochařství
-
a
na
jeho
pracích
je
to
znát.
s-20
Kultivovanost
a
maximální
střízlivost
jeho
převážně
černobílých
provokací
jako
by
odkazovala
k
antice.
s-21
Jeho
mužské
akty
kombinují
kamenný
patos
s
agresívní
živočišností.
s-22
Je
charakteristické,
že
na
obálce
jedné
z
jeho
monografií
je
zobrazen
portrét
sochy
Apollóna.
s-23
Witkin
je
ve
většině
ohledů
zcela
jiný.
s-24
Tématem
jeho
fotografií
-
podobně
jako
u
Mapplethorpea
-
je
člověk,
ale
zdůrazňuje
spíš
křehkost
než
ideálnost
těla.
s-25
Navíc
ve
svých
pracích
jednoznačně
neodděluje
akt
a
portrét.
s-26
I
jeho
kompozice
tvoří
naprostý
protipól
Mapplethorpea.
s-27
Jsou
sice
stejně
promyšlené,
ale
zároveň
komplikované
-
spojují
bizarní
prvky
tak,
jak
je
tomu
třeba
u
Leslieho
Krimse.
s-28
Anděl
s
povislými
prsy
a
mrkví
v
podobě
údu,
těhotná
žena
s
krajtou
a
lebkou...
s-29
Jak
lacině
to
zní,
a
přece
nejde
o
obrazy
podbízivě
vulgární.
s-30
Autor
bývá
nazýván
"Boschem
fotografie"
-
toto
srovnání
podtrhuje
bizarnost
a
kompoziční
propracovanost
jeho
díla.
s-31
Witkinovy
snímky
mají
svou
důstojnost
a
některé
snad
i
jemnou
naivitu.
s-32
Tyto
kvality
mohou
vyplývat
z
jeho
obdivu
k
Fra
Angelicovi.
s-33
Jako
by
se
mu
chtěl
přiblížit
i
vědomě,
pracuje
Witkin
pečlivě
s
detailem
a
řada
negativů
je
poškrábána,
což
může
asociovat
tajemnost
starých
fresek.
s-34
Bývá
rovněž
přirovnáván
k
Poeovi
a
jeho
díla
skutečně
nabízejí
paralelu
k
jisté
hororovosti.
s-35
Witkinovy
fotografické
obrazy
nás
odpuzují
a
přitahují
zároveň.
s-36
Srovnání
s
Poem
připomíná,
že
současné
spojení
"vysokého"
a
"nízkého"
není
ničím
novým.
s-37
Množství,
v
jakém
se
objevuje,
je
však
nebývalé
a
lze
mluvit
o
trendu.
s-38
Je
zajímavé
ptát
se,
čím
byl
tento
trend
zapříčiněn.
s-39
Kromě
značné
permisivity
společnosti,
která
dovoluje
zveřejňovat
práce
tohoto
typu,
je
třeba
také
zodpovědět,
proč
se
taková
díla
stávají
velmi
často
úspěšnými.
s-40
Bylo
by
možné
tvrdit,
že
pozornost
věnovaná
oběma
tvůrcům
je
přehnaná,
že
jejich
umění
je
uměním
skandálu,
warholovským
uměním
upozornit
na
sebe.
s-41
Lze
se
ptát,
zda
nejde
o
rafinovanou
podbízivost
-
podobnou
otázku
bychom
si
však
mohli
položit
třeba
i
u
společensky
podstatně
méně
provokativních
románů
Umberta
Eca.
s-42
Kdybychom
vydělili
téma,
museli
bychom
říci,
že
podbízivé
je.
s-43
Pokud
budeme
zkoumat
úhel
pohledu,
nezbude
než
zabývat
se
jednotlivými
tvůrci,
ba
dokonce
jednotlivými
tvůrčími
obdobími
zvlášť.
s-44
Smrt
a
sex
lze
interpretovat
jako
návnadu
lidskému
podvědomí
a
atavismům.
s-45
Zároveň
výtvarné
odkazy
-
ať
přímé
či
nepřímé,
důstojnost
či
intelektualizaci
-
lze
naopak
chápat
jako
úplatek,
abychom
dané
téma
přijali.
s-46
Samozřejmě,
že
toto
přijetí
není
prosté
výhrad.
s-47
Provokativnost
může
však
ještě
zvyšovat
atraktivitu
těchto
autorů.
s-48
Zdá
se,
jako
by
značná
část
uměleckého
publika
toužila
po
čemsi
primitivním,
archetypálním,
a
zároveň
už
nebyla
ochotna
totéž
akceptovat
v
syrové
podobě.
s-49
Uvedené
postupy
nejsou
ostatně
jedinými
způsoby,
jak
zajistit
tvůrci
i
divákovi
možnost
přijetí
díla.
s-50
Mnozí
autoři
vytvářejí
kýče
a
současně
je
parodují.
s-51
Divák
má
tak
možnost
kýč
obdivovat
a
zároveň
si
zajistit
(přinejmenším
zdánlivý)
odstup:
takové
prvky
můžeme
najít
i
v
díle
Witkinově.
s-52
Klíčovým
faktem
ovšem
zůstává,
že
je-li
to,
co
většina
z
nás
chápe
jako
protiklady,
skloubeno
opravdu
soudržně,
vytváří
se
silné
napětí,
přitažlivost
a
fascinace,
které
nemusí
být
nutně
prvoplánové.
dependency tree
•
text view