PML View
ln95048_030
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/ln95048_030.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln95048_030.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln95048_030.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln95048_030.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln95048_030.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/ln95048_030.treex.gz |
---|
s-1
Rod
ve
znamení
loutek
s-2
Psal
se
rok
1775,
když
se
24.
února
narodil
v
Libčanech
na
Královéhradecku
chudému
pražskému
loutkáři
Janu
Kopeckému
syn
Matěj.
s-3
Pro
novorozence
v
komediantském
voze
to
nebyla
lehká
doba.
s-4
Pár
dní
poté
totiž
obsadily
Libčany
mohutné
houfy
selských
rebelů,
a
tak
se
zdá,
jako
by
již
první
dny
Matějova
života
předznamenaly
jeho
nelehkou
životní
dráhu.
s-5
Její
konec
rámuje
zápis
v
matrice:
3.
července
1847
zemřel
v
Kolodějích
Matěj
Kopecký,
komediant
z
Mirotic,
vdovec
a
žebrák.
s-6
Navzdory
této
trpce
bagatelizující
poznámce
je
jméno
tohoto
českého
loutkáře
stále
živé.
s-7
Řada
badatelů
a
historiků
se
opětovně
vrací
k
jeho
životu
a
odkazu,
aby
tento
fakt
objasnila.
s-8
Toto
úsilí
je
zároveň
součástí
snah
o
hlubší
a
pravdivější
poznání
minulosti
českého
loutkářství,
související
s
pozoruhodným
vývojem
soudobého
českého
loutkového
divadla.
s-9
Nejenom,
že
mnozí
dnešní
tvůrci
hledají
v
tradičním
loutkářství
inspiraci,
ale
i
v
obecnější
rovině
je
zřejmé,
že
poznání
tohoto
historického
fenoménu
může
odhalit
smysl
a
zákonitosti
dosavadního
vývoje.
s-10
Je
přitom
paradoxní
-
a
souvisí
to
obecně
s
obtížností
zkoumání
divadelních
jevů
minulosti
-,
že
spíš
než
definitivní
odpovědi
naše
bádání
otevírá
nové
otázky,
které
zatím
neumíme
zodpovědět.
s-11
Což
platí
i
při
studiu
osobnosti
Matěje
Kopeckého.
s-12
Jeho
loutková
představení
sledovaly
nesporně
tisíce
diváků,
přesto
se
nám
k
jeho
osobě
dochovalo
pouze
několik
zprostředkovaných
vzpomínek.
s-13
Navzdory
tomu,
že
jeho
činnost
spadá
do
období
vrcholícího
národního
obrození,
které
připisovalo
divadlu
-
schopnému
oslovit
široké
vrstvy
národa
-
významnou
společenskou
funkci.
s-14
Je
zřejmé,
že
pro
českou
inteligenci
(která
prosazovala
svou
představu
divadla
jako
chrámu
umění
reprezentujícího
národní
vyspělost)
nemělo
chudé
venkovské
loutkové
divadlo
přitažlivost.
s-15
To,
co
bezpečně
víme
o
Kopeckého
životě
a
loutkářském
působení,
je
převážně
výsledkem
výzkumu
archívních
dokumentů.
s-16
Víme,
že
jako
syn
kočovného
komedianta
získal
jen
nepatrné
vzdělání.
s-17
Ve
dvaceti
letech
se
oženil
s
dcerou
mirotického
pláteníka
a
kramáře.
s-18
Měli
spolu
čtrnáct
dětí,
osm
z
nich
zemřelo
již
v
útlém
věku.
s-19
Matěj
Kopecký
se
začal
živit
kočovným
kramářstvím,
ale
již
v
roce
1797
se
pokusil
využít
zkušeností,
které
získal
pod
otcovým
vedením,
a
požádal
o
loutkářskou
licenci.
s-20
V
následujícím
roce
byl
odveden
do
armády,
z
níž
byl
propuštěn
patrně
v
roce
1809.
s-21
Úřední
materiály
vypovídají
o
jeho
úporné
snaze
najít
si
práci,
kterou
by
uživil
svou
rodinu.
s-22
Byl
kramářem,
cestářem
i
hodinářem.
s-23
K
loutkářství
se
vrátil
v
roce
1818
a
od
roku
1820
již
máme
doklady
o
každoročním
prodlužování
jeho
koncese.
s-24
Zpočátku
mohl
hrát
pouze
v
prácheňském
kraji,
od
roku
1926
platilo
toto
povolení
pro
celé
Čechy.
s-25
Hrál
česky
-
jeden
zachovalý
plakát
však
dokládá
i
jeho
vystoupení
německé.
s-26
V
loutkářské
činnosti
mu
pomáhali
synové
Jan
(1804-1852),
Josef
(1807-1856),
Václav
(1815-1871)
a
Antonín
(1821-1885),
kteří
se
postupně
jako
loutkáři
osamostatnili.
s-27
Od
roku
1844
již
otec
loutkařil
pouze
sám
a
na
jedné
ze
svých
cest
náhle
zemřel.
s-28
Tyto
skromné
údaje
osvětlují
životní
osudy
Matěje
Kopeckého
jen
spoře.
s-29
Nicméně
přesvědčivě
vyvracejí
čítankově
jímavý
příběh
o
zámožném
mirotickém
měšťanovi,
kterého
zhoubný
požár
města
v
roce
1811
přiměl
vydat
se
s
loutkami
na
pouť
českým
venkovem.
s-30
Nic
také
nepotvrzuje
tradované
pověsti
o
tom,
že
si
sám
psal
loutkové
hry,
nebo
že
si
je
nechal
psát
od
předních
českých
buditelů.
s-31
Přes
Kopeckého
výjimečnost
a
zakladatelskou
úlohu
v
českém
loutkářství
je
historickou
skutečností,
že
loutkařil
již
jeho
otec.
s-32
V
době,
kdy
se
Matěj
začal
loutkovému
divadlu
věnovat
trvale,
působili
v
Čechách
již
mnozí
významní
loutkáři
(Maisnerové,
Kočkové,
Dubští,
Trnkové
a
další),
někteří
dokonce
již
v
třetí
generaci.
s-33
Až
v
padesátých
letech
devatenáctého
století
se
z
této
-
do
té
doby
anonymní
-
skupiny
loutkářů
začalo
shodou
různých
okolností
vyčleňovat
právě
Kopeckého
jméno.
s-34
Začala
se
rodit
matějovská
legenda,
jež
stavěla
na
ještě
přetrvávající
popularitě
starého
Kopeckého.
s-35
Ta
byla
výrazně
podpořena
zejména
Vilímkovým
vydáním
Komedií
a
her
Matěje
Kopeckého
dle
sepsání
syna
Václava
z
roku
1862
-
co
legendě
chybělo
na
konkrétních
faktech,
však
nahrazovaly
smyšlenky.
s-36
Do
konce
století
byl
Matějův
obraz
dotvořen
do
podoby
heroického
loutkáře-buditele,
jak
to
odpovídalo
nekritickým,
národnostně
zjitřeným
dobovým
představám.
s-37
Obraz,
který
nám
o
Matěji
Kopeckém
nabízí
dnešní
loutkářská
historiografie,
je
mnohem
méně
atraktivní.
s-38
Matěje
Kopeckého
je
třeba
chápat
jako
jednoho
z
řady
českých
loutkářů
období
národního
obrození,
byť
má
jeho
trvalé
místo
v
národním
povědomí
symbolickou
platnost
ve
vztahu
k
celku
českého
loutkářství
první
poloviny
minulého
století.
s-39
Nesporný
význam
tohoto
historického
fenoménu
spatřujeme
v
tom,
že
pro
lidové
publikum
českého
venkova
bylo
často
jediným
nositelem
divadelní
kultury
a
navzdory
své
naivitě
i
nevyrovnané
úrovni
skýtalo
divákům
emocionální
prožitek
světa.
s-40
Svým
inscenačním
stylem
navazovali
čeští
loutkáři
na
živé
tradice
barokního
divadla,
zároveň
částí
svého
repertoáru
zprostředkovali
publiku
poznání
myšlenek
osvícenství
a
národního
obrození.
s-41
Za
současného
stavu
našeho
poznání
je
tato
interpretace
postavy
a
významu
Matěje
Kopeckého
jediným
možným
a
pravdivým
pojetím.
s-42
Takový
výklad
Kopeckého
osobnost
neodsouvá
do
zapomnění,
ale
ani
nezamlžuje
pravdivý
obraz
historie
českého
loutkového
divadelnictví.
s-43
Přesto
nás
nemůže
plně
uspokojit,
protože
nám
stále
bude
chybět
odpověď
na
to,
co
úřední
spisy
nemohly
poskytnout.
s-44
V
nich
se
mluví
pouze
o
Matějově
těžkém
životním
zápase.
s-45
O
jeho
loutkohereckých
schopnostech,
o
reakcích
jeho
diváků,
ani
o
pocitech,
kterými
ho
mohl
naplňovat
jeho
vztah
k
divadlu
ale
nevíme
nic.
s-46
Přesto
nelze
přehlédnout,
že
právě
potomci
Matěje
Kopeckého
se
loutkám
věnují
nepřetržitě
dodnes.
s-47
Již
na
začátku
století
oslnila
svou
hrou
vybrané
pražské
obecenstvo
literátů,
výtvarníků
a
hudebníků
stařičká
Matějova
vnučka
Arnoštka
Kopecká
(1842-1914).
s-48
Dva
dosud
poslední
členové
jeho
rodu
-
Matěj
Kopecký
(1923),
loutkoherec
a
režisér
hradeckého
Draka,
a
jeho
syn
Matěj
(1953)
-
patří
k
významným
představitelům
moderního
českého
loutkářství.
dependency tree
•
text view